- Podnikam.sk
- Články
- Ekonomika
- Klesá význam hypermarketov v nákupných centrách, niektoré centrá ich plochu zmenšujú
Klesá význam hypermarketov v nákupných centrách, niektoré centrá ich plochu zmenšujú
Po rokoch, kedy bola prítomnosť predajní potravín pre úspešnosť nákupného centra nevyhnutná, nastupuje v Českej republike nový trend. Niektoré nákupné centrá pristupujú k zmenšovaniu plôch predajní potravín a to zhruba o 25 – 40 percent pôvodnej veľkosti. Týka sa to predovšetkých nákupných centier postavených od konca 90 rokov do roku 2005. V niektorých centrách už zmena nastala, v ďalších sa pripravuje. „Trend zmenšovania predajní potravín je v Českej republike značný v posledných dvoch rokoch, čo súvisí so zmenou nákupných zvykov. V predajni potravín, chcú ľudia predovšetkým rýchle nakúpiť potraviny. Za nákupom bicykla alebo vybavenia bytu vyrážajú radšej do špecializovaných predajní, kde dostanú odborný servis. Obchodné reťazce tak zužujú sortiment a zmenšujú predajnú plochu,“ hovorí Martin Žížala, vedúci maloobchodného tímu v Cushman & Wakefield.“ Na Slovensku tento trend nie je tak častým javom, ale napríklad v Optime v Košiciach sa Hypermarket rovnako zmenšoval na úkor iných obchodných jednotiek. Dôvod prečo takýchto prípadov nie je toľko je ten, že v prevažnej väčšine shopping centier je na Slovensku potravinový operátor s menšou plochou a nie veľký hypermarket ako tomu bolo v prvých projektoch v Čechách,“ dodáva Martin Žížala.Výhľad do budúcna V novovznikajúcich nákupných centrách je zrejmý rozdiel vo veľkosti supermaketu oproti centrám postavenými pred desiatimi rokmi. Je tiež jasný aj rozdiel medzi projektami, ktoré sa nachádzajú v centre mesta a ktoré na periférií. Developeri nákupných galérií v centrách mesta majú tendenciu pokrývať ponuku potravín malometrážnym konceptom do 2 tisíc metrov štvorcových. V projektoch na okraji miest sa prenajímatelia budú prikláňať viac k stredne veľkým konceptom do 5 tisíc metrov.Kontakt pre bližšie informácie:Mgr. Lucia KarabáčováOffice ManagerCushman & Wakefield Property Services Slovakia, s.r.o.Tel.: +421 59 209 311, +421 910 894 421Cushman & Wakefield je najväčšia súkromná spoločnosť služieb v odbore komerčných nehnuteľností na svete. Bola založená v roku 1917, má 230 kancelárií v 58 krajinách a viac ako 13 000 zamestnancov. Spoločnosť zastupuje rôznorodú klientelu – od malých firiem až po spoločnosti z rebríčku Fortune 500. Ponúka ucelený sortiment služieb v štyroch základných kategóriách: transakčné služby vrátane zastupovania nájomcov a prenajímateľov v odbore kancelárskych, priemyselných a maloobchodných priestorov; kapitálové trhy vrátane predaja nehnuteľností, správy investícií, znaleckých služieb, investičného bankovníctva a úverového a kapitálového financovania; klientske riešenia vrátane nehnuteľnostných stratégií pre veľké spoločnosti a vlastníkov nehnuteľností; a konzultantské služby vrátane podnikateľského a realitného poradenstva. Spoločnosť je uznávaným lídrom globálnych prieskumov v odbore nehnuteľností a zverejňuje širokú škálu vlastných správ, ktoré sú dostupné na Internete vo firemnom Centre vzdelávania na adrese: www.cushmanwakefield.com. Na český trh vstúpila v roku 1993 a dnes vo svojej pražskej pobočke zamestnáva 110 ľudí. Kancelária v Bratislave bola otvorená v januári 2008.