- Podnikam.sk
- Články
- Ekonomika
- Slovensko
- RegioJet končí na trati Bratislava – Košice, je to reakcia na nečinnosť ministra
RegioJet končí na trati Bratislava – Košice, je to reakcia na nečinnosť ministra
Súkromný dopravca RegioJet skončí prevádzku svojich diaľkových vlakov medzi Bratislavou a Košicami v prvom štvrťroku budúceho roka. Spoločnosť to oznámila v pondelok s tým, že je to reakcia na nečinnosť ministra dopravy Jána Počiatka.
Ten podľa prepravcu neurobil nič pre to, aby zabránil štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) v poškodzovaní RegioJetu nekalou súťažou a podnákladovými cenami. RegioJet tvrdí, že stratil nádej na férové podnikanie na Slovensku.
RegioJet od 13. decembra ruší nočný spoj
RegioJet hľadá vhodný termín v prvom štvrťroku 2016, kedy prevádzku svojich vlakov na trati Bratislava – Košice ukončí. Nechce totiž zákazníkov pripraviť o spojenie ešte pred Vianocami a väčšine zamestnancov chce ponúknuť uplatnenie na ďalších trasách, ktoré v súčasnosti prevádzkuje. Od zavedenia nového cestovného poriadku 13. decembra budú medzi Bratislavou a Košicami jazdiť iba tri páry vlakov, prepravca zruší nočný spoj a už nezavedie ďalšie plánované denné spoje. RegioJet prevádzkuje vlaky na uvedenej trase od polovice decembra minulého roka.
„Veľmi nás to mrzí – najmä kvôli našim zákazníkom. Urobili sme maximum, ale stratili sme všetky nádeje, že minister Počiatek má záujem na rozvoji jednotných podmienok v podnikaní na železnici na Slovensku,“ vyhlásil majiteľ RegioJetu Radim Jančura. „Minister prevzal kompletnú zodpovednosť za to, že z trasy Bratislava – Košice zmizne konkurencia, príde k zhoršeniu služieb a následne k zdraženiu cestovného. Nemôžeme podnikať tam, kde sa nás ZSSK snaží so súhlasom štátu vyštvať,“ dodal.
RegioJetu nevyšla jeho taktika, tvrdí ministerstvo
Ministerstvo dopravy uviedlo, že majiteľovi RegioJet na slovenských železniciach nevyšla jeho obvyklá taktika, keď najprv dumpingovými cenami zlikviduje konkurenciu a následne zneužíva dominantné postavenie na trhu. „Iba tak sa totiž dá vysvetliť to, že pán Jančura má podľa svojich vlastných vyjadrení vlaky obsadené, ale dnes zároveň priznáva, že za tieto ceny nevie fungovať a musí ich zrušiť,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa. Rozhodnutie súkromného dopravcu zastaviť prevádzku vlakov považuje ministerstvo za politicky motivované. Jančura svoj zámer oznámil už pred časom na konferencii strany SaS.
Výsledky štátnych IC vlakov sa pri súčasnom vedení ministerstva dopravy zlepšili o 2,1 mil. eur. Štátny dopravca sa podľa rezortu nenechal zatiahnuť do cenovej vojny a na jar tohto roku urobil zmeny v nasadzovaní IC vlakov. „Aktuálne čakáme na výsledky týchto opatrení, ako aj na rozhodnutie protimonopolného úradu, ktorý posudzuje správanie ZSSK a RegioJetu na železnici,“ poznamenal Kóňa. „Štát garantuje dostatok vlakov pre všetkých ľudí, ktorí majú záujem cestovať po Slovensku a je pripravený zvládnuť dopyt cestujúcich aj na linke Bratislava – Košice,“ tvrdí hovorca.
Štátny prepravca vyhlásil, že je pripravený na situáciu reagovať, ak súkromný dopravca použije cestujúcich ako rukojemníkov a náhle zastaví linku Bratislava – Košice. „Audítor každoročne potvrdzuje, že InterCity vlaky ZSSK nie sú krížovo financované z dotácií štátu. ZSSK nerozpútala a nevedie cenovú vojnu v IC vlakoch, deje sa presný opak. ZSSK nejazdí za podnákladové ceny,“ informovala hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová s tým, že prevádzka jej IC vlakov je priebežne v pluse. RegioJet sľuboval navýšenie počtu spojov od polovice decembra, teraz priznal, že tak neurobí. „Aby odpútal pozornosť, agresívne a nepravdivo útočí na konkurenciu,“ uviedla hovorkyňa ZSSK.
ZSSK po príchode RegioJetu znížila ceny a rozšírila služby
Pre ZSSK nie je jasné, prečo RegioJet žiada zrušiť jej IC vlaky, keď sú podľa neho málo vyťažené a ohrozujú ho len minimálne. RegioJet je podľa ZSSK schopný podnikať na komerčnom trhu, len ak nebude mať žiadnu konkurenciu. „Majiteľ žltých vlakov sa snaží zrejme zvyšovať tlak na štát, aby mu začal finančne prispievať na komerčné vlaky,“ predpokladá Morháčová. RegioJet podľa nej cielene, ako veľakrát v minulosti, podsúva verejnosti vykonštruované a nepravdivé informácie o financovaní, prevádzke, cenách či naplnenosti vlakov ZSSK. Štátny prepravca preto zvažuje riešiť tieto útoky právnou cestou.
RegioJet ešte vlani podal podnet na Protimonopolný úrad SR na prevádzku stratových štátnych IC vlakov. Súkromná spoločnosť nechce na výsledok konania čakať a avizovala, že podá žalobu na náhradu škody za zneužitie dominantného postavenia štátneho prepravcu a nastavenia cien so zámerom vytlačiť ju z trhu. Výšku škody má určiť znalecký posudok, podľa predpokladov môže dosiahnuť niekoľko desiatok miliónov eur.
ZSSK po príchode RegioJetu na trať Bratislava – Košice koncom minulého roka znížila ceny a rozšírila služby vo svojich IC vlakoch na tej istej trase. Od 15. apríla tohto roka znížila počet týchto vlakov na trati z troch na dva páry v pracovných dňoch a zredukovala ich počet cez víkend. Počet spojov IC vlakov tak znížila zo 41 na 25 týždenne. Zdôvodnila to tým, že odmieta nezmyselnú cenovú vojnu, ktorú na uvedenej trase podľa nej rozpútal RegioJet.