Banky podľa Kažimíra nie sú nadšené zo základného produktu
Od februára je v ponukách bánk platobný účet so základnými funkciami pre nízkopríjmové skupiny obyvateľstva. „Banky nie sú nadšené z tejto iniciatívy, ja osobne to považujem za revolúciu v poplatkoch,“ skonštatoval na utorkovej tlačovej konferencii minister financií Peter Kažimír. Vzhľadom na to, že bankové poplatky sú podľa neho tzv. tichým zabijakom, každý klient má teraz možnosť navštíviť svoju banku a vybrať si pre neho lepší účet.
Podmienka pre poskytnutie základného bankového produktu bezodplatne je, že čistý mesačný príjem klienta nebude vyšší ako 400 eur. Ako potvrdenie stačí čestné vyhlásenie, klient však nesmie mať žiadny ďalší platobný účet. Kategória ľudí s vyššími príjmami nad 400 eur mesačne bude mať nárok na vedenie takéhoto účtu za poplatok tri eurá. Kažimír zároveň vyzval ľudí, aby si urobili poriadok vo svojich účtoch. Sú totiž podľa neho aj takí, ktorí majú otvorené rôzne zabudnuté účty v bankách, o ktorých ani nevedia, že ich majú.
Tieto dva bankové účty sú podľa Kažimíra šité na mieru pre väčšinu ľudí na Slovensku. Zároveň sa domnieva, že snahou bánk bude zrejme takýto produkt držať v spodnom „šuflíku“. Banky reagujú na legislatívu podľa Kažimíra vlastnou produktovou ponukou. „To je pre nás dôkaz, že ich naša iniciatíva zaujala. To nám nevadí, ak bude ponuka viesť k znižovaniu poplatkov,“ dodal Kažimír.
Podľa portálu FinancnaHitparada.sk základný bankový produkt je dobrý na to, aby nízkopríjmový človek, ktorý doteraz z rôznych príčin nevyužíval služby bánk, vstúpil do bankového sveta. Výhodou podľa analytikov portálu je, že ho neponúka iba jedna banka, ale môže ho získať takmer všade. Či tento produkt je pre klienta výhodný alebo nie, závisí podľa portálu od toho, či a do akej miery ho bude vedieť využiť. Môže sa stať, že pre niekoho až taký výhodný nebude, pretože jeho využívaním stratí benefity, ktoré využíva pri bežnom účte. Niekde totiž stačí mať nadpriemerné úspory, netreba teda mať príjem, ani platiť kartou a účet je zadarmo.
Legislatívny účet je teda podľa analytikov portálu FinancnaHitparada.sk vhodný ako štartovací účet, napríklad aj na prelomenie nedôvery voči bankovému svetu. Je však skupina klientov, ktorí ochotne zaplatia poplatok za účet, keď získajú napríklad zľavu na úrokovej sadzbe hypotéky. Zmysel má ponúkať iba taký produkt, na ktorom je firma zisková. Banky sa už vyjadrili, že tento produkt nebude pre nich ziskovou záležitosťou.