- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Startupy
- 9 dôvodov, prečo Vám práca pre start-up prinesie kariérny úspech
9 dôvodov, prečo Vám práca pre start-up prinesie kariérny úspech
Predstavte si situáciu, že ste ukončili vzdelanie, zašlete balík žiadostí o zamestnanie do rôznych spoločností a naraz stojíte pred ťažkým rozhodnutím: prijať pracovnú ponuku vo veľkej a známej korporácii ponúkajúcej slušný štartovací plat a rôzne ďalšie benefity a na druhej strane začínajúci start-up so srdcom zo zlata. Pre ktorú z uvedených možností by ste sa rozhodli?
Ľudia, ktorí sa po zvážení všetkých možností napokon predsa len rozhodli pre druhú z týchto možností, svoje rozhodnutie väčšinou neoľutujú. V nasledujúcich riadkoch si môžete prečítať, prečo je to tak.
1. Vyskúšate si prácu na rôznych pozíciách
Začínajúca spoločnosť sa väčšinou snaží čo najviac šetriť náklady a tak aj v prípade, že zamestnanca prijme na pozíciu marketingového špecialistu, je vysoko pravdepodobné, že bude vykonávať aj úlohy, ktoré bežne prináležia napríklad pracovnej pozícii technika, personalistu, produktového manažéra či iným. Na jednej strane predstavuje takéto pracovné nasadenie veľa práce, no na druhej strane poskytuje možnosti, ako sa zoznámiť s pracovnou náplňou iných pracovných pozícií a posunúť sa tak ďalej vo svojich profesionálnych zručnostiach.
2. Všetko je nové, rýchle, lepšie
Každý start-up potrebuje rásť a rýchlo sa rozvíjať, dosahovať stanovené ciele, čo znamená, že spoločnosť je nová, rýchla a svieža. Zamestnanci start-upov preto okrem iného získavajú aj dve veľmi cenné zručnosti, ktorými sú inovácia a kreativita.
3. Sú iní
Veľké firmy sa väčšinou snažia zamestnancov zaradiť na tzv. štandardné pozície a naučiť ich konkrétnej korporátnej politike, ktorej sa musia podriadiť. Keď sa na uvedené pozrieme z druhej strany, start-upy sa naopak snažia hľadať talenty všade a u všetkých, na všetkých úrovniach, bez ohľadu na pohlavie, vek či rasovú príslušnosť zamestnancov a naplno tak využívať ich potenciál, čo ich posúva ďalej a dodáva im potrebné skúsenosti a sebadôveru.
4. Sú bystrí
Podnikanie je veda a len ľudia s bystrou mysľou disponujú schopnosťami popasovať sa s takouto výzvou. Start-upy produkujú množstvo údajov a ich zamestnanci tak musia byť schopní rýchlo a správne analyzovať tieto údaje, čím opäť nadobudnú mnohé nové zručnosti.
5. Vedia veľmi dobre fungovať s inými
Jemné zručnosti, ktoré poznáme aj pod pojmom „soft skills“ predstavujú schopnosti, ktoré umožňujú pracovníkom dobre ovládať ich emócie a vhodne tak reagovať v rôznych vzniknutých situáciách. Zamestnanci na start-upoch majú takýchto možností veľa a majú tak zároveň veľa príležitostí tieto zručnosti stále viac zdokonaľovať.
6. Bojujú za svoje životy
Každý zamestnanec start-upu veľmi dobre pozná príslušné štatistiky úspešnosti, ktoré hovoria o tom, že 90 % start-upov v konkurenčnom boji napokon neuspeje. Je im teda jasné, že v prípade, že ich spoločnosť neuspeje, aj oni sami prídu o prácu. Zamestnanci preto vykonávajú svoju práca tak, ako by ju robili seba samých. Tento dôležitý motor a motivácia ich následne ženie prudko vpred.
7. Vedie predávať, predávať a predávať
Väčšina spoločností niečo predáva, pričom pre start-upy to väčšinou platí dvojnásobne. Aby start-up prežil v ťažkom konkurenčnom boji, jeho zamestnanci musia vedieť veľmi dobre predávať. Zároveň s uvedeným, musia byť dostatočne schopní už relatívne skoro zvládnuť rôzne tradície a aktuálne marketingové trendy.
8. Stávajú sa technicky zdatnými
Prevažná väčšina súčasných start-upov sa orientuje na oblasť technológií, a to najmä na oblasť vývoja a predaja. Práve z tohto dôvodu tak musia zamestnanci start-upu získať relatívne dobré znalosti o moderných technológiách. Poznať nové softvérové a hardvérové nástroje je pritom kľúčovým faktorom na prežitie v digitálnom svete. Zároveň to umožňuje pracovníkom, aby boli technologicky inovatívnymi.
9. Sú súčasťou silnej komunity
Začínajúce start-upy majú väčšinou len zopár zamestnancov. V tomto okruhu sa preto väčšinou stávajú navzájom veľmi blízkymi, podporujú sa s kolegami aj vedúcimi pracovníkmi či projektovými manažérmi a budujú tak silnú komunitu, ktorá vo väčšine prípadov prerastie samotné pracovné prostredie. Tieto vzťahy vďaka zažitej spolupatričnosti následne pretrvávajú ešte aj dlho po pretrhnutí pracovných pút.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.