- Podnikam.sk
- Články
- Ako začať podnikať
- Ako založiť s.r.o.
- Prečo ide štát obmedzovať v podnikaní staré aj nové s.r.o.
Prečo ide štát obmedzovať v podnikaní staré aj nové s.r.o.
Odpovede ministerstva spravodlivosti SR na niektoré výhrady k novele Obchodného zákonníka SR.
Podnikateľské riziko sa nemôže bezdôvodne prenášať na dodávateľov, či zamestnancov
Parlament vo štvrtok 11. septembra posunul do druhého čítania novelu Obchodného zákonníka, ktorá umožní založiť s. r. o. so základným imaním vo výške jedného eura. Podnikanie prostredníctvom tohto typu firmy však bude limitované napríklad obmedzeniami pri výplate zisku, či ďalšími povinnosťami. Viaceré ustanovenia sa však dotknú aj existujúcich, pred účinnosťou novely založených s.r.o.
Ministerstvo spravodlivosti SR (MS SR) poskytlo portálu Podnikam.SK zdôvodnenie vybraných navrhovaných opatrení. Výber navrhovaných zmien vychádzal z analýzy návrhu novely Obchodného zákonníka od JUDr. Jána Marônka, ktorú si spolu s jeho odporúčaniami a tipmi môžete prečítať v článku Štát ide obmedziť v podnikaní staré aj nové s.r.o.
Odpovede MS SR uvádzame v plnom znení.
Ustanovenia o kríze s.r.o.
Novela Obchodného zákonníka obsahuje aj ustanovenia o kríze s.r.o. Podnikateľ tak bude musieť zvolávať valné zhromaždenie, na mesačnej báze vyhotovovať závierky, vyhotovovať opatrenia na prekonanie krízy. Táto povinnosť bude však postihovať všetky, aj súčasné subjekty so základnám imaním pod 25 tis. eur.
Zdôvodnenie MS SR: Kríza je stav kapitálovej spoločnosti, ktorý hrozí úpadkom z dôvodu nízkej kapitalizácie vlastnými zdrojmi oproti záväzkom. Kríza ohrozuje splnenie záväzkov podnikateľa voči dodávateľom, zamestnancom, ale aj daňových a odvodových povinnosti. V takom stave je potrebné, aby pri konaní s odbornou starostlivosťou, sa takejto hrozbe podnikateľ postavil čelom a začal situáciu riešiť.
Aj dnešná právna úprava predsa požaduje, aby podnikateľ v rámci konania s odbornou starostlivosťou predchádzal úpadku a prijímal vhodné opatrenia na jeho odvrátenie. Podľa § 4 zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
- (1) Dlžník je povinný predchádzať úpadku. Ak dlžníkovi hrozí úpadok, je povinný prijať bez zbytočného odkladu vhodné a primerané opatrenia na jeho odvrátenie.
- (2) Ak je dlžník povinný účtovať podľa osobitného predpisu, je povinný sústavne sledovať vývoj svojej finančnej situácie, ako aj stav svojho ajetku a záväzkov tak, aby mohol včas zistiť prípadnú hrozbu úpadku a prijať opatrenia, ktoré hroziaci úpadok odvrátia.
Nejde teda o zavedenie žiadnych nových povinností podnikateľov, len spresnenie súčasných. Podľa návrhu zákona tak, ako bol predložený do NR SR, sa žiadna povinnosť vyhotovovať na mesačnej báze účtovné závierky nenachádza.
Aktualizácia redakcie:
Povinnosť vyhotovovať na mesačnej báze účtovné závierky sa nachádzala ešte v pôvodnom materiáli, ktorý MS SR predložilo do medzirezortného pripomienkového konania. Konkrétne ide o ustanovenie § 67b písm. b, ktoré znelo: Štatutárny orgán spoločnosti, ktorý zistil alebo musel zistiť, že spoločnosť je v kríze, je povinný počas krízy sústavne sledovať vývoj finančnej situácie spoločnosti a vždy ku koncu kalendárneho mesiaca vyhotoviť mimoriadnu účtovnú závierku. Povinnosť vypadla počas ďalšieho legislatívneho konania.
Zavádza sa „podriadenosť“ pohľadávok spoločníkov voči spoločnosti, ak je v kríze
Zdôvodnenie MS SR: Nejde o žiadnu novinku, ale o precizovanie už súčasných pravidiel. Podriadenosť spriaznených pohľadávok sa v konkurznej situácii uplatňuje už od novely zákona č. č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov prijatej ešte za vlády Ivety Radičovej (z.č. 348/2011 Z.z.).
Obdobie pred konkurznou situáciou (hroziaci úpadok) je v súčasnosti riešené v rámci inštitútu odporovateľnosti právnych úkonov. Navrhované ustanovenia o podriadenosti spriaznených pohľadávok počas krízy sú v podstate len inou právnou konštrukciou, ktorá má zamedziť tunelovaniu spoločností v hroziacom úpadku popri už v súčasnosti platných pravidlách o odporovateľnosti právnych úkonov.
Poskytnuté plnenia zo strany spoločníkov nemožno vrátiť, ak je spoločnosť v kríze
Zdôvodnenie MS SR: Domnievame sa, že čestný podnikateľ postupuje tak, že v prípade finančných problémov najprv vyplatí svojich dodávateľov a zamestnancov a nie seba. Ustanovenia o právnej vadnosti takýchto úkonov sú súčasťou právnych poriadkov vyspelých krajín už desiatky rokov.
Spoločnosti so základným imaním pod 25 tisíc eur budú musieť vytvárať rezervný fond vo výške aspoň 2 500 €
Zdôvodnenie MS SR: Keďže došlo k uvoľneniu pravidiel pre minimálne základné imanie v spoločnosti s ručením obmedzeným, bolo potrebné pristúpiť k úprave pravidiel pre tvorbu rezervného fondu, ktorého tvorba je naviazaná na základné imanie. Zámerom predkladateľa je dosiahnuť stav, aby na trhu pôsobili ako štartovacie firmy tie, ktoré sú skutočne štartovacie a štandardné firmy pôsobili v rámci štandardných pravidiel kapitálovej primeranosti.
Navrhuje sa preto, aby spoločnosti povinné uvádzať základné imanie vytvárali rezervy (na krytie prípadných strát) vtedy, keď prvý krát vytvoria zisk a to vo výške 5% zo zisku a to do maximálnej výšky 10% zo sumy 25.000 euro. Domnievame sa, že každý zodpovedný podnikateľ si v dobrých časoch (firma dosahuje zisk) odkladá rezervu aj na časy horšie (firma sa dostane do straty), tak ako by to robil starostlivý hospodár.
Prečo majú byť novým ustanovením postihnuté aj s.r.o. založené pred účinnosťou navrhovanej novely?
Zdôvodnenie MS SR: Keďže došlo k uvoľneniu pravidiel pre minimálne základné imanie v spoločnosti s ručením obmedzeným, bolo potrebné pristúpiť k úprave niektorých pravidiel aj v súčasných s.r.o., ktoré nedosahujú základné imanie 25 000 eur.
Ak bude mať spoločnosť základné imanie 1 €, tak si jej spoločníci môžu vyplatiť len tri štvrtiny zisku. Nemôžu si rozdeliť ani iné vlastné zdroje.
Zdôvodnenie MS SR: Vychádza sa z obdobného konceptu, aký je uplatňovaný v Spolkovej republike Nemecko. Nedomnievame sa, že takéto obmedzenie bude prekážkou záujmu tých podnikateľov (začínajúcich), pre ktorých je takýto typ spoločnosti určený. Treba si uvedomiť, že zámerom je podpora začatia podnikania a nie to, aby spoločnosti so základným imaním jedno euro podnikali ako štandardné spoločnosti. To je predsa obsahom spojenia „podpora startupu“.
Nechceli sme taktiež, aby súčasné s.r.o. v súčasnej situácii húfne znižovali základnéimanie a tým začali ešte viac ohrozovať veriteľov, či zamestnancov.
Otázka Podnikam.SK: Navrhnuté zmeny budú väčšinu s.r.o. tlačiť do čo najvyššieho základného imania, prípadne do prechodu na podnikanie formou a.s. Je táto stratégia podľa MS SR v súlade sostratégiou podpory podnikateľského prostredia a rozvoja zamestnanosti naSlovensku?
Odpoveď MS SR:Je možno vhodné spomenúť si na prípady medializované v minulom roku resp.začiatkom tohto roka, kedy si podnikateľ odniesol stroje a zamestnancov nechal napospas osudu s nevyplatenými mzdami, či na prípady, kedy firmy išla do reštrukturalizácie, kde ponúkla veriteľom uspokojenie 15-20%, ale predtým si spoločníci rozdelili zisk.
Podpora čestného podnikania je a vždy bola záujmom MS SR. Domnievame sa, že podnikať čestne zahŕňa aj nesenie podnikateľského rizika samotného podnikateľa, ktorý do podnikania vnáša svoje prostriedky. Toto riziko sa nemôže bezdôvodne prenášať na dodávateľov, či zamestnancov.
Zdroj: Ministerstvo spravodlivosti SR, Podnikam.SK