Expanzia e-shopu do Maďarska? Teraz alebo nikdy!
E-shopári nám určite potvrdia, že česko-slovenský online trh je presýtený. Panuje tu vysoká konkurencia, ktorá vytvára veľký tlak na ceny. Podľa Heureky pôsobí na Slovensku už takmer 9.500 e-shopov a v Česku neuveriteľných 37.000. Väčšina e-shopov balancuje na hrane ziskovosti, aj napriek každoročnému rastu obratu. Aké sú možnosti českých a slovenských e-shopov? Ako udržať svoje online podnikanie „živé“ a rentabilné z dlhodobého hľadiska? Opýtali sme sa Tomáša Vrtíka, spoluzakladateľa outsourcingovej spoločnosti ShopSupport.sk
Veľa sa hovorí o tom, že v česko-slovenskom „online rybníku“ pláva až príliš veľa rýb. Čo s tým môžu e-shopy urobiť?
Áno je to pravda, čísla neklamú 🙂 Nebudem chodiť okolo horúcej kaše – e-shopári by sa mali podľa mňa vzdelávať, optimalizovať náklady a pokúsiť sa expandovať.
Poďme pekne po poriadku. Nie je to vzdelávanie tak trochu klišé?
Určite nie. Investícia do vzdelávania je veľmi dôležitá, obzvlášť v rýchlo meniacom sa online priestore. Rýchlou implementáciou nových poznatkov dokážete získať výhodu nad konkurenciou. Následne dokážete napr. efektívnejšie míňať prostriedky do online marketingu a pod. Aj na Slovensku existujú viaceré kvalitné zdroje informácií. Koncepčne veľmi zaujímavú vzdelávaciu platformu zameranú na online marketing má napr. Truniversity .
Takmer všetky e-shopy sa snažia optimalizovať. Čo si pred optimalizáciou predstavujete vy?
E-shopári si uvedomujú, že platiť predraženú ľudskú silu a skladové priestory je z dlhodobého hľadiska neefektívne. Preto si myslím, že využívanie špecializovaných externých firiem a celkovo outsourcingu je budúcnosť ekonomiky a najrýchlejšia cesta k optimalizácii.
Chcete povedať, že „inhouse“ riešenia sú neefektívne?
Áno aj nie. Povedal by som to takto. Aj tí najzaritejší odporcovia outsourcingu uznajú, že pokiaľ chcete riešiť skladovanie, balenie a expedíciu efektívne vo vlastnej réžii, potrebujete investovať do technológii a vybavenia. Dovolím si tvrdiť, že malé a stredné e-shopy si takéto investície môžu dovoliť len výnimočne. Preto skladujú, balia a odosielajú balíky neefektívne. Na západe e-shopy outsourcujú takmer všetko. Pravda je taká, že postupne trendy zo západu viac-menej preberáme, aj keď s oneskorením. Boom outsourcingu v e-commerce bez pochýb ešte len príde.
Moja osobná vízia je taká, že malé a stredné e-shopy budú fungovať podobne, ako fungujú predajcovia na Amazone. E-shopy budú zdieľať rovnaký externý sklad, ich objednávky v tomto sklade bude vybavovať externá firma, zákaznícky servis im bude zabezpečovať špecializované call centrum. Majitelia e-shopov sa budú venovať hlavne rozvíjaniu obchodu a marketingu.
Poslednú ste spomínali expanziu. Kedy a kde je podľa Vás vhodné expandovať?
Nad expanziou by mali rozmýšľať všetky e-shopy, ktoré sú doma etablované. Povinnou jazdou je susedné a jazykovo blízke Česko – konkurencia je tu však veľmi silná. Potvrdí mi to väčšina slovenských e-shopov, ktoré tam pôsobia. Zaujímavou možnosťou pre české a slovenské e-shopy je určite Maďarsko. O tomto trhu sa hovorí ako o “poli neoranom“. Českí kolegovia na nedávnej konferencii Eshopsummit označili Maďarsko za “zlatý důl“ pre slovenské a české e-shopy.
V čom je maďarský e-commerce trh pre našich e-shopárov taký zaujímavý?
Okrem výhodnej polohy vnímame pozitívne najmä nízky počet maďarských e-shopov. Tie existujúce navyše nie sú také skúsené ako tie naše. Nemajú responzívne weby, trendy sa k nim dostávajú možno o dva-tri roky neskôr ako k nám. Máme klientov, ktorí sa dokázali veľmi rýchlo etablovať a od prvého dňa robia v Maďarsku zaujímavé čísla.
Aké boli obraty v maďarskom e-commerce v roku 2015?
Obrat v maďarskom e-commerce bol v roku 2015 približne 860 miliónov eur. Na Slovensku bol podľa Heureky obrat v roku 2015 približne 700 miliónov eur. V podobne veľkej Českej republike dosiahol obrat v e-commerce v roku 2015 takmer 4 násobok toho maďarského – približne 3 miliardy eur. Medziročne rástol maďarský e-commerce o 16%, o niečo vyšší rast sa čaká v Maďarsku aj v tomto roku…
Zdá sa, že “zlaté časy“ má maďarský e-commerce ešte len pred sebou…
Súhlasím. Slovenské a české e-shopy si to pomaličky uvedomujú tiež. Aj v ShopSupport.sk vnímame, že rok 2016 je čo sa týka expanzie slovenských a českých e-shopov na maďarský trh veľmi silný. Osobne si myslím, že Maďarsko je pre slovenské a české e-shopy obrovská šanca, ktorú treba jednoznačne využiť. Trh sa vyvíja veľmi rýchlo a netreba príliš dlho váhať. Vnímam to tak, že teraz alebo nikdy… 🙂
Ak by ste mali vypichnúť niektoré špcifiká maďarského trhu, aké by to boli?
Maďari radi a veľa komunikujú. Napr. na Facebooku veľa komentujú, zdieľajú, lajkujú, vedia generovať zaujímavý organický dosah. Maďarskí zákazníci sú viac podobní slovenskej ako českej náture – sú ochotní zaplatiť si za značky, nepozerajú až tak striktne na cenu. Čo sa týka online reklamy, tá vychádza v porovnaní s našim online trhom rádovo o desiatky percent lacnejšia. Maďarské porovnávače cien tam napríklad nefungujú tak dobre, ako sme zvyknutí na Slovensku a v Česku. Zaujímavé je tiež daňové zaťaženie firiem. Ak sa rozhodne e-shop podnikať v Maďarsku ako maďarská firma, do obratu cca 1,5 milióna eur je daň z príjmu iba 10%. Tých špecifík a zaujímavých informácií je však oveľa viac.
Čo by e-shopári nemali podceniť pri vstupe na maďarský trh?
Nepodceňoval by som určite preklady stránky a produktov. Jednak zaberú veľa času a môže sa stať, že spustenie e-shopu sa bude kvôli nim odďalovať. Zároveň odporúčam e-shopom vyvarovať sa strojovým prekladom, pretože tie im nepomôžu vo vyhľadávaní. Opýtajte sa pred zadaním prekladateľa, či vie, čo je to SEO a podľa toho sa rozhodnite 🙂
V čom dokáže pri expanzii do Maďarska, pomôcť ShopSupport.sk?
Poskytujeme komplexné riešenia v oblasti zákazníckeho servisu. E-shopy si nemusia lámať hlavu s najímaním vlastných zamestnancov. Za e-shop vybavíme zákaznícke telefonáty, maily, online chat, komunikáciu na sociálnych sieťach, reklamácie. Ďalšou využívanou službou je externé zberné miesto. V Maďarsku poskytujeme e-shopom adresu (medzisklad) a manipulanta. Na toto miesto zasielajú maďarskí zákazníci e-shopom prípadné vratky a reklamácie. Šetríme tým e-shopu i zákazníkom čas a najmä peniaze – nemusia posielať balíky cez hranice. Poslednú službu, ktorú by som spomenul je tvorba obsahu a prekladov, ktoré robíme ako jedny z mála s dôrazom na správne SEO. Napr. pre e-shop Novesta spravujeme e-shop a zabezpečujeme komunikáciu pre celú Európu.
V spolupráci s partnermi dokážeme zabezpečiť právne poradenstvo (napr. vypracovanie všeobecných obchodných podmienok a reklamačného poriadku) a spravovať online marketing.
Dá sa povedať, že, kto chce rozbehnúť svoj internetový obchod v Maďarsku, dokážeme mu zabezpečiť všetko, čo je potrebné na fungovanie, od A po Z.