Spotrebitelia sa najviac sťažujú na cestovný ruch a dopravu
Sťažnosti sú aj na leteckú dopravu či prenájom auta, na zakúpené oblečenie či obuv a vybavenie domácností.
Pri sťažnostiach ide vo veľkej miere o nákupy cez internet
Sťažnosti slovenských spotrebiteľov najčastejšie smerujú na oblasť cestovného ruchu, ktorá tvorila až vyše 24 percent všetkých podnetov pri cezhraničných nákupoch, ktoré za uplynulých deväť rokov riešilo Európske spotrebiteľské centrum (ESC) na Slovensku. Ako uviedla jeho riaditeľka Dženšída Veliová, medzi problémami, s ktorými sa stretávajú, je napríklad to, že zakúpený zájazd nie je taký, aký bol dojednaný v zmluve, či sú tam účtované dodatočné poplatky.
Sťažnosti sú aj na leteckú dopravu či prenájom auta (19 %), na zakúpené oblečenie či obuv (16,4 %) i vybavenie domácností (14,4 %). Vo veľkej miere ide o nákupy cez internet.
„Zhruba 30 percent ľudí sa na nás obráti s tým, že zakúpili tieto výrobky či služby prostredníctvom internetu,“ povedala Veliová. Celkovo za svoju históriu si slovenské ESC posvietilo na približne štyri tisíc podnetov týkajúcich sa cezhraničných nákupov.
Centrum rieši najčastejšie spory s obchodníkmi z Českej republiky, Nemecka, Poľska či Maďarska. Z týchto krajín nakupujú Slováci aj najviac tovaru. Na druhej strane sa na našich obchodníkov sťažujú prevažne kupujúci z Rakúska, Maďarska či Švédska. Medzi tovarmi a službami, s ktorými sú najviac nespokojní, dominuje doprava, tvorí až 56,5 percenta ich podaní.
Ľudia majú ešte stále väčšiu dôveru v kamenné predajne
Veliová podotýka, že napriek tomu, že nakupovanie cez internet prekvitá, ľudia majú ešte stále väčšiu dôveru v kamenné predajne. Vedúci Zastúpenia Európskej komisie (ZEK) na Slovensku Dušan Chrenek pripomína, že v minulom roku vstúpila do platnosti nová smernica o právach spotrebiteľov, ktorá okrem iného reaguje aj na práva spotrebiteľov v online prostredí.
„Nákupy cez internet sú dnes bežnou súčasťou našich životov a je potrebné, aby si spotrebitelia vybudovali dôveru aj k tomuto prostrediu,“ uviedol Chrenek. Podotýka, že s prijatím novej smernice začala EK celoeurópsku informačnú kampaň o právach spotrebiteľov.
Podľa posledného prieskumu svoje práva pozná len 12 percent ľudí
Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku odštartovalo kampaň v stredu. K iniciatíve sa pridalo aj Ministerstvo hospodárstva (MH) SR.
„Uvedomujeme si, že nie je iba podstatné garantovať práva v legislatíve, ale i to, aby si spotrebitelia svoje práva uvedomovali a uplatňovali,“ povedala Ivana Kopčanová z MH.
Kampaň má pripomínať päť základných práv
Ide o právo na bezplatnú opravu alebo výmenu chybného tovaru, právo na podporu v domovskej krajine v prípade problémov s obchodníkmi v zahraničí, právo vrátiť tovar kúpený cez internet do dvoch týždňov, právo na kompletné informácie a právo na vrátenie peňazí prostredníctvom európskeho konania vo veciach s nízkou hodnotou sporu.
Sieť Európskych spotrebiteľských centier vznikla pred desiatimi rokmi, v súčasnosti má 30 pobočiek po celej Európskej únii, v Nórsku a na Islande. Od svojho vzniku až doposiaľ riešila okolo 650 tisíc podnetov. Ako Veliová dodáva, vo viac ako dvoch tretinách prípadov sa podarilo dosiahnuť mimosúdne riešenie.