Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Ako prebrať zabehnutú firmu

1 1.jpg
Foto: SLSP
15. októbra 2019 Tlačiť

BRATISLAVA 15. októbra (Podnikam.sk) – Začínajúci podnikatelia zvyčajne rozmýšľajú o svojom projekte od nuly. Niečo vymyslia a idú do toho. Postup však môže byť aj trochu iný – je veľa podnikateľov, ktorí chcú svoje podnikanie v nejakej oblasti ukončiť a hľadajú nástupcu.

Na začiatok sa núka myšlienka – ak podnikateľovi jeho biznis „šliape“, prečo by ho chcel nechať? Určite za tým musí byť nejaký fígeľ!

Nuž, nemusí. Po vysvetlenie si zájdime do roku 1989. V tom čase sa k podnikaniu dostalo veľa ľudí, ktorí túžili budovať vlastné firmy. V rôznych odvetviach – strojárstvo, gastro, služby… Išli do biznisu naplno a tí, čo vydržali, naozaj často vybudovali veľmi úspešné firmy. Dnes prichádzame do obdobia, keď by už veľa z nich rado odišlo do dôchodku, ale nemôžu. Nemajú nástupcu.

Venovali podnikaniu všetok svoj čas a rodinné zázemie si vybudovať nestihli. Alebo ich deti majú natoľko odlišné zameranie a vidia, koľko také podnikanie stojí človeka energie, že v rodičovskom biznise pokračovať nechcú. A napokon, úloha nástupníctva býva vo firme odsúvaná na lepšie doby s mottom, veď na to je ešte čas. Potom je majiteľ firmy na prahu dôchodku a zistí, že vhodný čas pominul a ľudí, ktorých má v manažmente, si na pozícii veľkého šéfa nevie predstaviť.

Preto začne hľadať, komu by svoje úspešné podnikanie prenechal. Pretože pre žiadneho podnikateľa, ktorý vybudoval úspešnú firmu od nuly, neexistuje možnosť, že by ju zavrel. Jednak sú v nej ľudia, ktorých zamestnáva, jednak je firma akoby jeho dieťa, ktoré musí pokračovať vo svojom živote aj ďalej.

Samozrejme, k vymenovaným dôvodom, prečo chce podnikateľ prenechať existujúci biznis inému, treba prirátať ďalšie dva – má veľa aktivít a nestíha už robiť všetko, alebo mu konkrétne podnikanie naozaj nejde a chce to prenechať niekomu skúsenejšiemu.

V každom prípade, pre začínajúcich podnikateľov, ktorí by veľmi chceli, ale nevedia ako, je téma prebratia zabehnutej firmy viac než aktuálna.

Ako sa na prebratie biznisu pozerá banka

Napriek tomu, že zabehnutá firma pokračuje vo svojej činnosti aj po preberaní novými majiteľmi, banka sa na to pozerá ako na začínajúci biznis. Preto skúma aj skúsenosti a expertízu nového vedenia / nových majiteľov a ich biznis plán. Ak by prechádzali podnikatelia zo živnosti, ktorá má dobré čísla, napr. na spoločnosť s ručením obmedzeným, je zrejmé, že banka tieto kritériá posudzovať už nemusí a k posudzovaniu financovaní na novú s.r.o. si vystačí s daňovými výkazmi zo živnosti.

„Postupne pribúda podnikateľov, ktorí by radi prebrali niečo existujúce.“ konštatuje Soňa Šulková zo Slovenskej sporiteľne. Téme podpory podnikania sa venuje celé roky. „Pre banku je prebratie už existujúcej prevádzky menej rizikové, ako keď podnikateľ začína od nuly. Pretože si už vieme od existujúceho majiteľa vyžiadať ekonomické výsledky, vieme posúdiť, či faktory, pre ktoré mu podnikanie doposiaľ nešlo, sú objektívne alebo subjektívne. Podľa toho vieme aj poradiť podnikateľovi, ktorý chce jeho biznis prevziať, ako si nastaviť podnikateľský a najmä finančný plán, aby sa mu darilo lepšie,“ vymenúva Soňa Šulková.

Nemusíme však hovoriť len v teoretickej rovine, pretože sa stretávame v trnavskej kaviarni Abstract, ktorú len pred pár mesiacmi prevzala jej klientka, Martina Hanuliaková.

Príbeh jednej kaviarne

2.jpg
Foto: Rastislav Novota

Martina nás požiada, aby sme s rozhovorom trochu počkali, pretože, hoci je päť hodín večer, až teraz má konečne čas sa poriadne najesť.

„Najväčší problém sú ľudia. Nájsť dnes do prevádzky človeka, ktorému sa chce pracovať a aj ho to baví, je… takmer nemožné,“ opisuje svoje skúsenosti Martina. S podnikaním a tvrdou prácou má pritom bohaté skúsenosti. Spolu s mamou mala od mlada cukrársku výrobu. Takže vie, čo znamená veľa pracovať aj ako sa hýbať v biznise. V jej šľapajach pokračuje aj dcéra, ktorá vyštudovala umeleckú školu a svoj talent premenila na biznis – začala tetovať.

„Aj toto tetovanie mi robila ona,“ ukazuje Martina na dielo na jej ruke. Keď skončila s cukrárskou výrobou, pomáhala dcére v tetovacom štúdiu. Potom jej majiteľ budovy, kde prevádzka sídli, povedal, že už nemá čas venovať sa kaviarni, ktorá bola len o poschodie nižšie. Martina začala rozmýšľať. Podnikanie mala v krvi. Chuť pracovať veľkú. Dcére sa tetovací salón rozbehol, takže už ju nepotrebovala. A ešte by aj boli blízko seba. Viac nebolo o čom. Síce – ešte jednu vec bolo potrebné doriešiť.

Martina ako skúsená podnikateľka vedela, že v biznise uspeje len ten, kto ho robí srdcom. Preto najskôr atmosféru v kaviarni a jej hostí chcela zažiť na vlastnej koži. Zamestnala sa na dva mesiac u spomínaného podnikateľa v kaviarni, o ktorej bola reč. Vyskúšala si, čo to vyžaduje, rozmýšľala, čo by zlepšila. Klientela sa jej páčila. Po dvoch mesiacoch bolo jasné, že do toho pôjde.

Aj ako majiteľka v kaviarni stále pracuje, plus má jednu stálu zamestnankyňu a občas jej pomáha aj dcéra. Energia z nej len srší. Napokon, v minulosti si prešla aj náročnou chorobou, z ktorej sa dostala len preto, že mala chuť pracovať. Nasilu sa postavila z postele a pohla sa najskôr o jeden krok ďalej, potom o druhý… A zrazu sa veci rozhýbali.

Ale priznáva, že by si potrebovala občas aj trochu oddýchnuť. Len keď tí ľudia s chuťou pracovať sa tak ťažko hľadajú.

Podnikanie, ktoré baví

Ľubomíra Haceková tiež chcela mať niečo vlastné. „Keďže mám vyštudovaný obchod a podnikanie, bolo mi vždy jasné, čo by som chcela raz dosiahnuť. Vždy som snívala o malom obchode, ktorý by som mohla viesť, pracovať v ňom a rozvíjať sa,“ spomína na svoje niekdajšie sny.

Čakala len na príležitosť, veď skúseností mala tiež dostatok – dvadsať rokov pracovala ako predavačka a fakturantka. Príležitosť prišla, keď sa predchádzajúci majiteľ chovateľských potrieb v Čadci rozhodol svoj obchod predať.

3.jpg
Foto: SLSP

„Keď som dostala možnosť odkúpiť predajňu s chovateľskými potrebami, neváhala som a pustila som sa do toho. Pomohol mi v tom podnikateľský úver od Slovenskej sporiteľne, cez ktorý som si nakúpila vybavenie, zväčšila tovar na sklade a plná elánu a odhodlania som sa pustila do podnikania,“ nadšene opisuje svoje podnikateľské začiatky v Pet Area v Čadci.

Ľubomíra hovorí, že to nebolo jednoduché, ale keď máte cieľ a oporu v manželovi, ktorý je tiež podnikavý, dá sa zvládnuť všetko: „Zároveň ma táto práca napĺňa a baví. Mám rada zvieratá, chcem stále viac a viac rozvíjať obchod a ponuku tovaru a tiež ľuďom rada poradím.“

Od začiatku jej podnikania ubehol už rok. Vraví, že ho hodnotí úspešne a má aj ďalšie plány, ako obchod posúvať ďalej: „Rada by som povzbudila všetkých začínajúcich podnikateľov alebo tých, ktorí rozmýšľajú, či sa postaviť na vlastné nohy. Radím urobiť si dobrý podnikateľský plán a s chuťou do toho. Stojí to za to!“

Ak preberáte existujúci biznis

1. Rozprávajte sa s existujúcim majiteľom

Požiadajte ho o dáta, pýtajte sa veľa a na všetko. Aj podľa toho, ako odpovedá, čomu sa pri konverzácii vyhýba, zistíte, či nie je v projekte, o ktorý máte záujem, nejaký zádrheľ.

2. Overte si prevádzku ako klient

Ak prevádzka, ktorú chcete odkúpiť, funguje, choďte tam na kávu, kúpte si tam tovar, využite tamojšie služby. Robte to aspoň pár týždňov, aby ste nasali atmosféru a videli, čím prevádzka žije a akí ľudia tam chodia. Z pohľadu klienta rozmýšľajte, čo by ste zmenili.

3. Majte vlastnú víziu

Možno tá doterajšia fungovala predchádzajúcemu majiteľovi, ale ako podnikateľ potrebujete ísť za svojím snom. Len to vám dá v ťažkých chvíľach energiu a zákazníci až vtedy pocítia hodnotu, za ktorú vám platia, a budú sa k vám radi vracať.

4. Nepodceňte biznis plán

Síce idete do niečoho, čo už funguje, ale potrebujete mať plán, ako podnikanie posúvať ďalej. Bez prepracovaného biznis plánu nerozbiehajte žiadne podnikanie, či už idete od nuly, preberáte niečo zabehnuté alebo idete podnikať popri práci.

5. Majte plán B

Môže sa stať, že veci nepôjdu tak, ako si predstavujete. Preto je vhodné si vopred povedať, kedy ešte má zmysel bojovať a kedy už vaše podnikanie nie je efektívne a treba ho zavrieť. Pretože zmyslom podnikania je vytvárať zisk a pridanú hodnotu pre majiteľa aj klientov, nie zadlžiť sa na celý zvyšný život.

Aj vy rozmýšľate o vlastnom podnikaní alebo ste nedávno začali podnikať? Zapojte sa do Programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky a využite rôzne možnosti spolufinancovania vášho biznis plánu. Stačí si objednať bezplatnú konzultáciu u našich regionálnych špecialistov na www.zacinamepodnikat.sk.

Inzercia

Odporúčané ebooky

Súvisiace články v seriáli "Začíname podnikať"

Zobraziť všetky články v seriáli "Začíname podnikať"
FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

podnikaniePRSlovenská sporiteľňaSLSP

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Inšpirácia

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

18mar9:30ChatGPT pre Office - Excel, Word, Outlook a Powerpoint9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

18mar9:30ChatGPT pre Office - Excel, Word, Outlook a Powerpoint9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

18mar9:30ChatGPT pre Office - Excel, Word, Outlook a Powerpoint9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X