Podiel predaja potravín vyrobených v SR bol 63,2 %
Najväčší dopyt je po hydine, mede a liehu, ktoré majú označenie vyrobené na Slovensku.
Spotrebitelia si začínajú viac všímať čo a od koho nakupujú
Domáci spotrebitelia uprednostňujú potraviny, ktoré boli vyrobené na Slovensku. Podiel predaja týchto výrobkov predstavoval za druhý polrok minulého roka 63,2 percenta, čo je porovnateľné s predchádzajúcimi šiestimi mesiacmi, v medziročnom porovnaní však ide o 8,7-percentný nárast.
Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ľubomír Jahnátek konštatuje, že spotrebitelia sú obozretní, začínajú si viac všímať čo a od koho nakupujú. Pripisuje to aj tomu, že agrorezort informuje verejnosť o prehreškoch pri predaji potravín zo strany obchodov. „Mnohí konzumenti na Slovensku si uvedomili, že ak pokiaľ chcú mať istotu v potravinách, kupujú slovenské potraviny a myslím si, že sa trošku prebúdza aj patriotizmus u slovenského spotrebiteľa,“ povedal Jahnátek.
Rezort vychádza z polročných výkazov spoločností, ktorých ročný obrat je vyšší ako 10 mil. eur. Celkovo išlo 47 subjektov, cez ktoré sa predá vyše 90 percent potravín.
Obľube sa tešila domáca hydina
Podľa údajov za druhý polrok 2014 sa obľube tešila domáca hydina, ktorá mala na celkovom predaji hydiny podiel 85,9 %. Nakupujúci siahali často aj po mede, ktorý bol vyrobený na Slovensku, jeho podiel na predaji bol 86,6 %.
Preferovaný bol aj lieh produkovaný na domácej pôde, jeho zastúpenie bolo 80,1 %. Silné zastúpenie mal cukrovarnícky priemysel s 79 percentami, mäsový priemysel s 78,3 percentami či cestovinársky priemysel s 77,1 percentami.
„To, čo sme veľmi príjemne prekvapení, je nárast kúpy slovenského ovocia za druhý polrok 2014, kde sa podiel z pôvodných 24 percent na konci roku 2013 zvýšil na 47,6 %,“ konštatoval minister.
Najviac slovenských potravín predáva COOP Jednota Slovensko
Najviac predaných slovenských potravín eviduje rezort za druhý polrok 2014 v prevádzkach COOP Jednota Slovensko, a to okolo 73 %. O čosi menší podiel mala Koruna s 65,6 % či CBA Verex s 63,3-percentným predajom. Viac produktov vyrobených doma ako tých, ktoré boli produkované za hranicami, mizlo aj z pultov obchodov Milk-Agro 63,1%, Sintra 62,8 %, Karmen 62,1 %, Makos 61 %.
Za nimi skončili napríklad CBA Slovakia 57,6 %, Nitrazdroj 56,4 %, Diligentia 52 %, Kaufland 53,8 %, Carrefour 53,5 %, Tesco 49,5 %, Terno Group 48,5 % a Billa 45 %. Na konci rebríčka sa umiestnil Lidl s 17 percentami.
Minister tvrdí, že sami boli v očakávaní, aký bude vývoj predaja slovenských potravín vzhľadom na ruské embargo, ktoré začalo platiť v lete minulého roka. Rusko zakázalo dovoz niektorých potravín z krajín Európskej únie. Ako pripomenul, potraviny zostali na európskom trhu a nastal ich pretlak.
Opatrenia slovenskej vlády však podľa neho zabrali a embargo sa na predaji slovenských potravín neodrazilo. „Je to dobrá správa pre slovenských spotrebiteľov a je to dobrá správa aj pre slovenských výrobcov potravín,“ povedal Jahnátek.
Vyrobené na Slovensku však ešte neznamená, že aj pôvod suroviny je slovenský. Zatiaľ sa to podľa ministra nedá oddeliť, pretože presná metodika neexistuje. Ministerstvo však pracuje na tom, aby dostali viac do života pojem slovenská potravina, pri ktorej bude zaručené, že viac ako 75 percent suroviny je domáceho pôvodu.