Lygia Fullbrook: Moja práca je čítať medzi riadkami
Lygia Fullbrook je koordinátorkou služby Corporate Intelligence určenej vysokopostaveným manažérom. Jej úlohou je každý deň hľadať v databázach spravodajské informácie, ktoré sa dajú využiť pre obchodné účely.
Corporate Intelligence pomáha rozhodovať sa v rizikových situáciách
Čim chcete presvedčiť ľudí, aby využívali túto službu?
Cielene si budujeme našu databázu informačných zdrojov. Sú to zdroje do ktorých bežný človek jednak nemá prístup a veľa krát o nich ani nevie. Na internete sa vám o jednej téme či spoločnosti zobrazí aj vyše 2000 výsledkov a to je obrovské množstvo informácii, ktoré vytvárajú chaos. Navyše, často nájdete protichodné informácie. A teraz čo s tým spravíte?
To, že podnikateľ prispieva na charitu, ešte neznamená, že je to poctivý obchodník. My z takých maličkostí vytvoríme celistvú mozaiku. Vieme eliminovať nepotrebné a vyzdvihovať podstatné informácie. Vďaka našim skúsenostiam vieme čítať aj medzi riadkami.
Môžete uviesť aj nejaký konkrétny príklad, ako to funguje v praxi?
Zastrešujem strednú a východnú Európu. Spolupracovala som napríklad so zahraničnou bankou, ktorá uvažovala nad veľkou investíciou na Balkáne. Zástupcovia balkánskej strany vyzerali byť na prvý pohľad seriózni, známi a úspešní podnikatelia. V minulosti nemali žiadne problematické vzťahy, v médiách sa o nich nič zlého neuvádzalo.
Po dlhšom hľadaní sme objavili článok, kde sa písalo, že otec členov spoločnosti je mafián. Na základe tejto informácie sme podnikli viacero vyšetrovaní a zistili sme, že to vôbec nie je pravda. Išlo totiž len o zhodu mien. To bol ten lepší prípad.
Naša práca sa tu však neskončila. V internetovej verzii obchodného registra danej krajiny sa dajú vyhľadať informácie len za posledných pár rokov. Naši ľudia si preto vyžiadali informácie priamo zo súdu o všetkých firmách, kde mali preverovaní podnikatelia záujmy spätne až po rok 1990. Vo výpisoch týchto firiem sme potom našli mená, ktoré boli známe v podsvetí danej krajiny. Síce to nebolo cez ich otca, ale v 90-tych rokoch zhromažďovali prvotné bohatstvo vďaka napojeniu na kriminálne organizácie.
Slovensko je, oproti ostatným štátom, krajina s pomerne malým trhom. Nájde si tu služba Corporate Intelligence svoje miesto?
KPMG je globálna firma, máme vybudovanú sieť kontaktov a podnety k nám prichádzajú z celého sveta. Spolupracujeme s rakúskymi, nemeckými, anglickými či americkými bankami. Samozrejme naša služba nie je určená len bankám. Ak chce napríklad väčšia slovenská spoločnosť investovať v Poľsku, spojím sa so svojimi poľskými kolegami a poviem im presné inštrukcie, čo potrebujem. Dovolím si povedať, že na Slovensku nikto neposkytuje tieto služby na takej úrovni ako my.
Zameriavate sa na jednotlivcov alebo celú firmu?
Sú to buď jednotlivci, ale pokojne aj spoločnosť, lenže aj tá je vždy zastúpená nejakými ľuďmi. Takže, ak aj hľadáme nejaké informácie o firme, je to vždy prepojené na ľudí, ktorí za ňou stoja a riadia ju.
Podobne robíme ešte Pre-employment screening. Skôr, než firma prijme zamestnanca do nejakej vrcholovej pozície, chce si preveriť či to, čo tvrdí človek vo svojom životopise, je naozaj pravda. Pri týchto ľuďoch, ktorí sú na vrcholových pozíciách, sa očakáva, že sa objavili v médiách, písalo sa o nich. Zo získaných materiálov urobíme profil a zisťujeme, či nemajú záujmy aj v nejakých iných spoločnostiach. Niekedy to totiž indikuje potenciálnu hrozbu alebo bočné úmysly.
O správnych formách životopisov sa už písalo veľa. Viete povedať, aké najčastejšie chyby robia uchádzači?
Ľudia zvyknú niektoré veci zamlčať, napríklad keď pár rokov nepracovali alebo keď majú záujmy v rôznych firmách. Už to je indícia, že to do budúcna môžu zneužiť. Niekedy má firma obavy, že vlastní zamestnanci sa na úkor firmy nejako obohacujú. Mali sme prípad, kedy sme mali preveriť profily štyridsať top manažérov – aké majú záujmy, čo mali v minulosti v obchodnom registri a čo momentálne.
Najpodstatnejšie sú malé firmy, cez ktoré sa veľmi ľahko dajú odviesť peniaze zo spoločnosti. Radšej povedzte o sebe všetko relevantné hneď na začiatku. Vyhnete sa prípadným nedorozumeniam.
Nikdy ste nemali pocit, že vás firma zväzuje a je čas postaviť na vlastné nohy?
Niekoľkokrát som nad tým uvažovala, no zakaždým mi z toho vyšlo, že byť súčasťou KPMG má viac pozitív ako negatív. Navyše pracujem viac menej pre seba, hoci v rámci firmy, čo je výhoda najmä z profesionálnej stránky. Rozvíjam sa v niečom, čo mám rada a nemám zviazané ruky.
Momentálne necítim potrebu sa podnikateľsky osamostatniť. Dúfam, že sa mi podarí tento trh rozvíjať a napredovať v rámci mojej firmy. Pracujem s výbornými ľuďmi a cítim, že moja práca má vysokú pridanú hodnotu. Preto pevne verím, že táto služba má na Slovensku budúcnosť.
Zhovárala sa Anna Jacková, hlavné foto: Lygia Fullbrook, foto v článku: FreeDigitalPhotos.net
Mentoringový program pre ženy podnikateľky s názvom Women Entrepreneurship Forum realizuje Veľvyslanectvo USA na Slovensku v spolupráci s Vidieckou organizáciou pre komunitné aktivity. V rámci programu majú účastníčky príležitosť zlepšiť a inovovať svoje podnikateľské aktivity pod dohľadom skúsených mentorov z USA i zo Slovenska. Mentori poskytnú vybraným podnikateľkám konkrétne rady týkajúce sa riadenia podnikov a možnosti ich rastu, a zároveň im napomôžu získať potrebné sociálne zručnosti a budú ich viesť. Projekt sa realizuje v Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach.