Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Opatrenia súvisiace s koronavírusom v oblasti používania registračných pokladníc

registračná pokladnica
registračná pokladnica Foto: Getty Images
27. apríla 2020 277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg Zdroj Podnikam.sk Tlačiť

V súvislosti s koronavírusom vláda schválila už viacero opatrení, ktoré majú zmierniť dopad pandémie na podnikateľské prostredie. V článku sme sa zamerali na opatrenia, ktoré boli schválené v oblasti používania registračných pokladníc.

Plnenie oznamovacích povinností

Povinnosť oznámiť zmenu obchodného mena, predajného miesta, ak je odlišné od miesta podnikania alebo sídla, alebo zmenu hlavného predmetu činnosti podľa Štatistickej klasifikácie ekonomických činností, pri ktorej sa pokladnica e-kasa klient používa, ktorej posledný deň 30-dňovej lehoty na splnenie uplynie počas obdobia pandémie, sa považuje za splnenú, ak sa tieto skutočnosti oznámia do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.
Ak podnikateľ zmenil obchodné meno pred začatím obdobia pandémie, ale 30 dňová lehota, v ktorej zmenu oznámiť ktorémukoľvek daňovému úradu pripadne na deň v období pandémie, posúva sa táto lehota do konca mesiaca, nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bolo ukončené obdobie pandémie. Podnikateľ nedostane pokutu, ak si svoju oznamovaciu povinnosť splní v predĺženej lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.
Ak napr. vláda vyhlási skončenie pandémie v júni 2020, tak oznámenie o zmene obchodného mena bude podnikateľ povinný oznámiť elektronicky daňovému úradu v lehote do 31. júla 2020.

Pokuta uložená na mieste

Ak daňový alebo colný úrad uloží počas obdobia pandémie rozhodnutím pokutu na mieste, táto pokuta počas obdobia pandémie nie je splatná do 3 dní, ale do jedného mesiaca od skončenia obdobia pandémie.

Evidencia tržieb

V prípade povinnosti zatvorenia prevádzok ide o nariadenie vlády SR. Povinnosti vyplývajúce zo zákona č. 289/2008 o elektronických registračných pokladniciach tým nie sú dotknuté. Preto, ak nariadením vlády SR môže byť prevádzka podnikateľa za určitých okolností a obmedzení otvorená a môžete vykonávať predaj tovaru alebo poskytnutie vymedzených služieb a za tento predaj alebo za poskytnutú službu sa príjme tržba v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami, napr. platobnou kartou prostredníctvom POS terminálu, v takomto prípade podnikateľ má povinnosť prijatú tržbu evidovať v ORP/VRP a zákazníkovi odovzdať pokladničný doklad.

Môže podnikateľ dodávať tovar na základe objednávky priamo zákazníkom bez toho, aby bola otvorená prevádzka? Ako evidovať tržby v tomto prípade?

Ak i napriek zákazu podnikateľ vykoná predaj tovaru, a za jeho predaj u zákazníka aj príjme tržbu v hotovosti, miesto prijatia tržby sa považuje za predajné miesto, na ktorom je podnikateľ povinný tržbu zaevidovať v ORP/VRP.
Ak ale ide o objednávkový systém predaja tovaru s presne určeným množstvom a cenou tovaru, v rámci ktorého podnikateľ, resp. zamestnanec podnikateľa objednaný tovar, či už osobne dopraví zákazníkovi (objednávateľovi) alebo na iné miesto, resp. si zákazník tovar vyzdvihne na inom mieste (napr. výdajňa) ako je miesto, kde sa používa ORP/VRP, v takomto prípade je možné zaevidovať tržbu za predaj objednaného tovaru v ORP/VRP umiestnenej na prevádzke a vyhotovený pokladničný doklad spolu s tovarom v ten deň dodať zákazníkovi.

Ak je prevádzka uzatvorená a predávajúci vyhotoví faktúru, ktorá bude zákazníkom uhradená iba prevodom na účet, nevzniká mu povinnosť takto prijatú tržbu zaevidovať v ORP/VRP, nakoľko ide o bezhotovostnú platbu.

Doručovanie prihlasovacích údajov do VRP

Doručovanie prihlasovacích údajov do VRP, či už na základe oznámenia o strate prihlasovacích údajov alebo žiadosti o pridelenie kódu VRP je v čase pandémie nezmenené. Naďalej sa prihlasovacie údaje podnikateľom doručujú poštou do vlastných rúk v bezpečnostnej obálke.

277762230_10227855937332247_5827520268110490218_n.jpg

Ing. Lenka Falatová študovala manažment na ekonomickej univerzite. Následne pôsobila niekoľko rokov ako produktová manažérka vydavateľstva odbornej literatúry, kde sa venovala problematike živnostenského podnikania, daní, účtovníctva, ale aj školstva a odpadového hospodárstva. Následne pracovala na pozícii produktovej manažérky a projektovej manažérky. Venuje sa tiež problematike E-commerce, AI a automatizácii a procesnej analýze v podnikoch.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

covid19koronavírusmimoriadna situáciamimoriadne opatreniaregistračná pokladnica

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Registračné pokladne

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X