- Podnikam.sk
- Články
- Marketing
- Online marketing
- Radíme, ako vypracovať kvalitný biznis plán (časť 3): Marketing v odvetví veľkoobchodu
Radíme, ako vypracovať kvalitný biznis plán (časť 3): Marketing v odvetví veľkoobchodu
V nadväznosti na predchádzajúce články, ktoré sa týkali spracovania úvodných častí podnikateľského plánu, dnes prinášame rady a informácie o tom, ako pracovať časť podnikateľského plánu týkajúcu sa marketingu v odvetví veľkoobchodu.
Obchodná metóda
- Stručne popíšte vašu cieľovú skupinu, sortiment produktov, cenovú úroveň atď.
Trh
- Zameriate sa na určitú skupinu zákazníkov? Aké sú ich charakteristiky?
- Viete odhadnúť rozsah trhu?
- Akú jeho časť chcete zaujať?
- Diskutovali ste už so svojimi budúcimi zákazníkmi?
- Aké boli ich reakcie?
- Oboznámili ste ich s predpokladanými cenami?
- Aké boli reakcie?
Miesto podnikania
- Prečo ste sa rozhodli pre dané miesto?
- Viete rozdeliť daný priestor podľa rôznych funkcií?
- Aká časť podnikateľských priestorov bude slúžiť na predaj, aká časť na administratívu, aká na sklad?
- Aké sú priestory celkovo?
Produkt (sortiment produktov)
- Stručne popíšte produkty, ktoré budete ponúkať.
Cena
- Určili ste už predajnú cenu vašich produktov?
- Ak áno, čo bolo základom na kalkulácie?
Podpora predaja
- O čo sa najviac zaujímajú zákazníci?
Tabuľka č. 1
Motivácia k nákupu | Áno – Neutrálne – Nie | Dokážete z ich pohľadu splniť želania? |
---|---|---|
Rozsiahly sortiment produktov | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Kvalita | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Cena | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Dodacia doba | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Služby | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Záruka | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Dostupnosť | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
Iné | Áno – Neutrálne – Nie | Áno – Nie |
- Akým spôsobom oslovíte zákazníkov a ktoré motivácie budete zdôrazňovať?
- Ktoré z nasledovných nástrojov zdôrazňujete?
Tabuľka č. 2
Reklamné zásielky poštou | Áno – Nie | Veľmi – Málo |
Inzeráty | Áno – Neutrálne – Nie | Veľmi – Málo |
Sponzorstvo | Áno – Neutrálne – Nie | Veľmi – Málo |
Ústna reklama | Áno – Neutrálne – Nie | Veľmi – Málo |
Iné | Áno – Neutrálne – Nie | Veľmi – Málo |
Konkurenčná pozícia
- Ako hodnotíte vašu spoločnosť proti najdôležitejším konkurentom?
Tabuľka č.3
Odhad konkurencieschopnosti proti konkurentom (+/o/-)* | Mená najdôležitejších konkurentov | |||
---|---|---|---|---|
Konkurent 1 | Konkurent 2 | Konkurent 3 | Konkurent 4 | |
Rozsiahly sortiment produktov | ||||
Kvalita | ||||
Cena | ||||
Dodacia doba | ||||
Služby | ||||
Záruka | ||||
Dostupnosť | ||||
Iné |
* Do tabuľky č. 3 dopíšte znaky:+ = vlastná spoločnosť je lepšiao = rovnaké- = vlastná spoločnosť je horšia
Aký je rozdiel medzi vašimi produktmi a produktmi uvedených konkurentov?
- Dokážete odhadnúť celkový obrat vašich konkurentov?
- Ak áno, koľko to je?
- Aké sú vaše silné stránky v porovnaní s vašimi konkurentmi?
- Aké sú vaše slabé stránky v porovnaní s vašimi konkurentmi?
Distribúcia
- Budete distribuovať tovar zákazníkom vo vlastnej réžii alebo využijete uzatvorenie zmluvy s partnerom?
- Ak vo vlastnej réžii, ako bude organizované plánovanie distribúcie?
Nákup
- Kontaktovali ste už budúcich dodávateľov?
- Ak áno, za akých dodacích a platobných podmienok sú ochotní s vami spolupracovať?
- Ste závislí na obmedzenom počte dodávateľov/výrobcov?
- Ak áno, koľko ich je?
- Aké opatrenia ste realizovali, aby ste sa zabezpečili voči nákupnému riziku spojenému s importom/exportom?
O tom, ako spracovať ďalšie časti plánu, si povieme nasledujúcom článku.
dj