Štátu sa nepozdáva cenotvorba pri pohonných látkach
Distribučné spoločnosti podľa analýzy Inštitútu finančnej politiky pomaly prenášajú veľkoobchodné ceny do maloobchodných.
Kontrola distribučného trhu s PHM by mala byť účinnejšia
Inštitútu finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií SR sa nepozdáva cenotvorba pri pohonných látkach na Slovensku. Podľa inštitútu na Slovensku dlhodobo pretrvávajú vyššie ceny benzínu a nafty oproti regionálnemu priemeru. Distribučné spoločnosti podľa analýzy inštitútu pomaly prenášajú veľkoobchodné ceny do maloobchodných.
„Po výraznom šoku na trhu s ropou, ktorý sa premietol aj do veľkoobchodných cien už v závere minulého roka, tak najmä v januári a v prvej polovici februára bol z hľadiska fundamentov priestor pre nižšie ceny pohonných látok na slovenských čerpacích staniciach. Všetko toto hovorí v prospech účinnejšej kontroly distribučného trhu s pohonnými hmotami na Slovensku,“ uviedol inštitút v zverejnenej analýze.
Inštitút finančnej politiky hovorí pri cenotvorbe pohonných látok na Slovensku o teórii „rakiet a peria“. „Predajné ceny reagujú rigídne a v menšom rozsahu na poklesy veľkoobchodných cien, alebo naopak, pri nárastoch reagujú pružnejšie a vo väčšej miere,“ uviedol inštitút.
Podľa IFP sú ceny pohonných hmôt na Slovensku v priemere vyššie ako v susedných štátoch regiónu. „V prípade benzínov je jedným z dôvodov aj vyššia spotrebná daň. Aj po očistení o nepriame dane je však napríklad priemerná čistá cena 95-oktánového benzínu (priemer za rok 2014 a 2015) najvyššia spomedzi visegrádskych krajín a Rakúska,“ spresnil IFP.
V prípade vyššej ceny nafty podľa inštitútu neobstojí ani argument rozdielov v nepriamych daniach, keďže tie sú u nás v porovnaní s regiónom naopak nižšie. „Motoristi tak za posledných 14 mesiacov tankovali benzín v priemere o sedem centov drahší a pri nafte si priplatili päť centov,“ zdôraznil inštitút.
Ako sa ďalej uvádza v analýze, vyššie ceny palív očistené o nepriame dane môžeme na Slovensku v porovnaní s regiónom pozorovať dlhodobo. „Od roku 2010 je 95-oktánový benzín drahší oproti susedom v priemere o 1,2 % a nafta o 2,7 %,“ skonštatoval IFP.
Ceny benzínov a nafty pokračovali v raste aj v jedenástom týždni tohto roka. Podľa údajov Štatistického úradu SR pritom najrýchlejšie rástli ceny motorovej nafty, ktoré sa oproti predchádzajúcemu týždňu zvýšili o 1,66 %. Ceny 95-oktánového benzínu v sledovanom období vzrástli o 1,46 % a benzín 98-oktánový išiel nahor o 0,43 %.
Ceny LPG sa v medzitýždennom porovnaní nezmenili. Ceny pohonných látok sa tak postupne blížia k úrovniam zo začiatku tohto roka. Priemerná cena 95-oktánového benzínu vzrástla v 11. týždni na 1,255 eura za liter a 98-oktánový benzín sa predával za 1,424 eura za liter. Priemerná cena motorovej nafty predstavovala 1,161 eura za liter a cena LPG stagnovala na 0,652 eura.