- Podnikam.sk
- Články
- Trendy v živnostenskom podnikaní
- Ako začať podnikať
- V čom podnikať
- Tahúňom ekonomiky sa stáva kreatívny priemysel
Tahúňom ekonomiky sa stáva kreatívny priemysel
Kreatívny a kultúrny priemysel je pevnou súčasťou digitálnej ekonomiky a prispel k zvýšeniu používania digitálneho obsahu naprieč rôznymi platformami.
Kreatíva často nevyžaduje ani veľké investície
Skúsenosti zo sveta dokazujú, že ťahúňom ekonomiky sa pomaly stáva kreatívny priemysel. V podstate ide o všetko v oblasti kultúry, čo možno ekonomicky zhodnotiť. Vytvára pracovné miesta, hospodársky rast a nevyžaduje ani veľké investície. Základom sú totiž tvorivé nápady, inovácie, tvorivosť a talent.
Čo je kreatívny priemysel
Ako kreatívny priemysel označujeme tie časti ekonomiky, ktoré vytvárajú ekonomickú hodnotu na základe individuálneho tvorivého vkladu či umeleckého nadania. Ide o oblasť založenú na zhodnocovaní duševného vlastníctva. Možno k nej priradiť rôzne druhy tvorivej činnosti ako architektúru, dizajn, film, hudbu, tiež tvorbu počítačových hier či reklamu.
Pojem kreatívny priemysel teda v sebe významovo zahŕňa viacero oblastí a zároveň vymedzuje celkovú premenu ponímania pojmu priemysel. Ten je v súčasnosti chápaný zväčša len z pohľadu štandardnej charakteristiky výroby.
V tomto rámci možno kreatívny priemysel vnímať ako postupný reťazec. Vzniká už vytváraním podmienok pre tvorivú činnosť, zahŕňa samotnú tvorivú činnosť, výrobu, reprodukciu, prezentáciu, reprezentáciu vrátane vývozu, uchovávanie, archiváciu a obnovu.Kreatívny priemysel tvorí nezanedbateľnú časť ekonomík veľkých miest. Čoraz viac ale oslovuje tiež stredne veľké a menšie sídla.
Čo tvorí kreatívny priemysel
Celá oblasť sa delí na kultúrnu a kreatívnu časť.
Kultúrna časť– oblasť tradičného umenia (výtvarné a divadelné umenie, kultúrne dedičstvo)- oblasť kultúrneho priemyslu (film, audiovízia, televízne a rozhlasové vysielanie, počítačové hry, hudba, vydavateľská činnosť).
Kreatívna časť– kreatívny priemysel (dizajn, architektúra a reklama)- príbuzné oblasti (napr. vývoj softvéru).
Prečo kreatívny priemysel
– kreatívne a kultúrne odvetvia sa spoliehajú predovšetkým na miestne pracovné sily, čím výrazne podporujú rozvoj domácej ekonomiky – táto oblasť je príťažlivá pre mladých ľudí, ktorí sú ešte aj dnes významne dotknutí dopadmi ekonomickej krízy, spomedzi všetkých zamestnancov v kreatívnom a kultúrnom priemysle tvorí približne 19 % mladá generácia pod 30 rokov – kreatívny a kultúrny priemysel je pevnou súčasťou digitálnej ekonomiky, ako zdroj inovácií a tvorivosti sa vyrovnal s príchodom nových médií a prispel k zvýšeniu používania digitálneho obsahu naprieč rôznymi platformami- podľa oficiálnych údajov počas ekonomickej recesie v rokoch 2008 až 2012 zamestnanosť v kreatívnych a kultúrnych odvetviach stúpala ročne o 0,7 %, zamestnanosť celej EÚ klesala ročne o podobných 0,7 %.
Kde hľadať podporu
Na systémovej podpore kreatívneho priemyslu zo strany štátu sa v súčasnosti ešte len pracuje. O terajších možnostiach získania podporných zdrojov pre rozbeh podnikania ako takého sme vás informovali v našom seriáli Financovanie podnikania.