Pri rozhodovaní o to, či si podvojné účtovníctvo povediete sami vo vlastnej réžii, alebo ho zveríte externej forme, rozhoduje viacero faktorov.
Patrí medzi ne napríklad veľkosť podniku, množstvo dokumentov, či časové nároky.
Externé účtovníctvo šetrí čas aj personálne náklady
Obchodné spoločnosti sú však zo zákona povinné viesť podvojné účtovníctvo. Pri rozhodovaní o tom, či sa rozhodnete ho viesť vo firme sami, alebo ho zveríte externej firme, by ste mali zvážiť viacero faktorov.
Medzi základné patria:
- veľkosť podniku – čím menej zamestnancov má podnik, tým menej sa oplatí viesť účtovníctvo interne (náklady na mzdu zamestnanca a ostatné náklady súvisiace s vedením účtovníctva môžu byť vyššie ako hodnota práce, ktorú by účtovník vykonal),
- množstvo dokumentov, potrebných na spracovanie- ak podnik mesačne nevystavuje a nedostáva veľké množstvo dokumentov, potrebných pre vedenie účtovníctva, neoplatí sa vytvoriť pracovnú pozíciu z dôvodu nedostatočného pracovného využitia,
- zákonné nariadenia, údaje nevyhnutné pre vedenie účtovníctva – zákony, nariadenia a smernice súvisiace s vedením účtovníctva je nutné neustále sledovať a to spôsobuje vznik dodatočných nákladov na školenia, nákup odbornej literatúry a pod.,
- technické zabezpečenie – tejto problematike treba venovať zvláštnu pozornosť, pretože pre vedenie účtovníctva interne je nevyhnutnosťou zakúpenie účtovníckeho softvéru, náklady na obstaranie a na každoročné predlžovanie licencie. Zároveň však od vhodného výberu účtovného softvéru závisí aj kvalita účtovných služieb,
- objem potrebných správ, ktoré vyplývajú z účtovníctva – v prípade, ak podnik vyžaduje kontrolu informácií vyplývajúcich z účtovníctva, pomerne často je výhodnejšie vedenie účtovníctva interne, ak však stačí dodanie informácií s odstupom času, je vhodnejšie vedenie účtovníctva externe,
- porovnanie nákladov súvisiacich s jednou aj druhou formou vedenia účtovníctva.
Výhody externého vedenia účtovníctva
- šetrenie nákladov,
- nehrozí absencia súvisiaca s čerpaním dovolenky, pracovnou neschopnosťou,
- spoločnosti zamestnávajú odborníkov na oblasti daní, účtovníctva a personalistiky,
- nevzniká riziko častého striedania zamestnancov – nevznikajú dodatočné náklady ako odchodné a odstupné,
- šetrenie času a odbremenenie od vybavovania rôznych povinností voči úradom,
- odpadá povinnosť sledovania rôznych termínov spojených s účtovníctvom, spoločnosť upozorňuje klienta vždy na dôležité skutočnosti.
Nevýhody externého vedenia účtovníctva
- zhoršená dostupnosť informácií z účtovníctva – o informácie musí klient požiadať telefonicky alebo e-mailom,
- pri prenose podkladov pre účtovníctvo z klientovej firmy do účtovnej spoločnosti vzniká riziko možnej straty, poškodenia alebo znehodnotenia dokladov,
- predtým, než začnete spolupracovať s účtovnou firmou, musíte s ňou uzatvoriť zmluvu a prediskutovať s právnikom možné situácie, ktoré by mohli vzniknúť v dôsledku neplnenia zmluvných podmienok a vytvoriť také požiadavky, aby sa tomu predchádzalo.
Výhody interného vedenia účtovníctva
- okamžitý prístup k informáciám z účtovníctva,
- možnosť lepšej kontroly,
- menšie riziko úniku informácií o podniku.
Nevýhody interného vedenia účtovníctva
- vysoké náklady na zriadenie pracovného miesta a rôzne dodatočné náklady,
- hrozí neprítomnosť zamestnanca v dôsledku dovolenky, práceneschopnosti,
- zamestnanec zodpovedný za vedenie účtovníctva musí ovládať všetky oblasti daní, účtovníctva a personalistiky, tieto oblasti sa často menia a je potrebné dôkladné sledovanie nových zmien a dôkladné ovládanie problematiky pre správne vedenie účtovníctva, zostavenie daňového priznania a vypočítania miezd a odvodov.
Opísané nevýhody je možné znížiť na minimum, ak sa zmluva o vedení účtovníctva zostaví dôsledne a dôkladne. V prípade, že sa obchodná spoločnosť alebo živnostník rozhodne využiť služby externého dodávateľa, je nutné, aby si vopred dohodli podmienky, za akých sa budú služby poskytovať na základe podpísania zmluvy medzi dodávateľom a klientom, cenové podmienky, rozsah požadovaných služieb a tiež to, ako bude prebiehať spolupráca medzi zmluvnými stranami.