- Podnikam.sk
- Články
- Inšpirácia
- Zopár kontroverzných trikov, ktorými vás môžu prekvapiť chytrí komunikátori
Zopár kontroverzných trikov, ktorými vás môžu prekvapiť chytrí komunikátori
Viaceré štúdie naznačujú, že pri komunikácii s ľuďmi si dokážeme uchovať len 25 % z odovzaného obsahu. Súčasná digitálna éra zároveň spôsobuje postupnú degeneráciu schopnosti verbálne komunikovať. Aktívne počúvanie je pritom základnom úspešnej komunikácie a patrí aj medzi kľúčové vlastnosti, ktoré by mal mať každý dobrý líder.
Inými slovami to možno vyjadriť aj tak, že umením na poli komunikácie je vyjsť von z digitálnej komfortnej zóny a priamo sa konfrontovať s nepredvídanými ľudskými emóciami. Schopnosť efektívne počúvať tak možno v tomto prípade považovať za základ medziľudskej komunikácie.
Mnohé štúdie tiež ukazujú, že približne 70 % až 80 % bdelého času strávime určitou formou komunikácie. Len 45 % z toho času však trávime počúvaním. Ich výsledky zároveň poukazujú na fakt, že pri konverzácii s nadriadeným, kolegom či zákazníkom, skutočne venujeme pozornosť maximálne polovici z týchto rozhovorov. Z toho si napokon dokážeme uchovať len 25 % odovzdaného obsahu.
Nie je žiadnym tajomstvom, že kľúčom k úspechu v osobnom aj profesionálnom živote sú dobre vybudované medziľudské vzťahy. Aktívne počúvanie vám môže pomôcť pri efektívnom budovaní dlhodobých väzieb. Môžete sa pritom inšpirovať napríklad aj nasledujúcimi komunikačnými technikami, o ktoré sa podelili viacerí úspešní lídri.
Ukončenie rozprávania. Inými slovami, ak prestanete rozprávať, venujete plnú pozornosť človeku, s ktorým sa zhovárate. Váš záujem o jeho slová môžete vyjadriť aj pomocou reči tela, pričom si zachováte pozornosť a môžete počúvať.
Odľahčenie situácie. Najprv sa uvoľnite vy sami. Keď nejde o život, tak nejde o nič. Aj keď rokovanie či tender, kde ide o veľa peňazí, môže pôsobiť stresujúco, na konci dňa naozaj nejde o nič. Otvorenou a nenútenou rečou tela uvoľníte aj osobu, s ktorou komunikujete.
Neprerušovanie reči. Toto platí najmä v situáciách, kedy ste nahnevaní. Je pritom lepšie, ak sa vám podarí neventilovať vaše emócie v danej vypätej chvíli. Skúste si radšej zahryznúť do jazyka a nechať myšlienky vychladnúť vo vašom vnútri. Pokojne si vypočujte názor druhej strany a nechajte si ho rozležať v hlave spolu s vlastnými myšlienkami. Trpezlivosť je cnosť pánov. O dve hodiny neskôr či v nasledujúci deň sa možno budete na celú situáciu pozerať z úplne iného uhla pohľadu.
Empatia. Kľudne spomeňte, že vám je ľúto toho, o čom vám hovorí človek, s ktorým sa zhovárate. Môžete mu povedať, že si viete predstaviť, čo asi prežíva a že vás to veľmi mrzí. Prípadne mu môžete ponúknuť pomoc.
Parafrázovanie. Skúste v krátkosti zhrnúť, čo sa vám snažila druhá strana počas komunikácie odovzdať. Iným slovami jej prerozprávajte to, čo vám hovorila a ujasnite si pritom, či si rozumiete. Ukážete jej tým, že sa skutočne snažíte porozumieť.
Otázky s otvoreným koncom. Kladenie otázok, ktoré poskytujú priestor na vlastné odpovede, je skvelý spôsob, ako sa zapojiť do konverzácie. „Čo by ste navrhovali?“ Napríklad na túto otázku dostanete odpoveď, ktorá vás môže posunúť ďalej v celom procese a vyjasniť, čo je potrebné.
Ticho. Ak budete na chvíľu potichu, získate tým priestor na stotožnenie sa s nepoznaným. Môžete ostať v pozadí a nechať diskommfort pomaly odísť. Aj takto je možné zdravým spôsobom riešiť vzniknutý konflikt. Treba si však dať pozor na to, aby ste si nepomýlili zdravé ticho s rastúcim napätím.
Z vyššie uvedeného možno usúdiť, že komunikácia musí byť obostranná. Slová sú dôležité a majú veľkú váhu, no musia byť vyvážené prijímaním prichádzajúcich informácií. S nimi dokážete pracovať a vytvoriť si potrebný obraz. Všetky tieto techniky sa dajú trénovať, je len potrebné vyjsť von medzi ľudí. Digitálna éra má svoje plusy aj mínusy, ktoré by sme mali vedieť urdžať v určitej rovnováhe.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.