Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

4 najčastejšie chyby, kvôli ktorým si pri hádke nikdy nepresadíte svoje

Hádka, konflikt, pracovné napätie
ilustračné: ThinkstockPhotos
15. marca 2021 Tlačiť

To, ako zvládate konfliktné situácie, má veľký vplyv na váš úspech. Určuje to mieru dôvery, rešpektu a spojenia, ktoré máte so svojimi kolegami. 

Konflikt sa obvykle scvrkne na napäté rozhovory či priamo hádky – momenty, keď v hre sú silné emócie. Ako to všetko ustáť, keď vami lomcuje často oprávnený hnev?  Výskumy ukazujú, že ľudia s vysokou emočnou inteligenciou vedia, ako na to.

Tu je 4 najčastejšie chyby, ktorým je potrebné sa vyhnúť a 4 alternatívne stratégie, ktoré vás navedú na tú správnu cestu.

Chyba číslo 1: Ste brutálne úprimní

Už dosť dlho ste v tichosti trpeli. Vaša kolegyňa neustále parkuje tak blízko vášho auta, že z neho musíte vyliezať dverami spolujazdca. Niekoľkokrát ste ju požiadali, nech to nerobí. Ona vašu prosbu ignorovala, preto ste dospeli k názoru, že už ste trpeli dosť.

Samozrejme máte pocit, že by si mala vypočuť, čo si myslíte o jej nedostatku rešpektu. Tak nech to počuje! Pekne z plných pľúc jej do tváre vmetiete, aká je hlúpa.

Ako na to? Úprimne a bez brutality

Už od útleho veku nás učia, že si musíme vybrať medzi pravdou a priateľstvom – že jediné dve možnosti sú brutalita, alebo harmónia. Avšak existuje i možnosť hovoriť pravdu bez toho, aby ste pri tom museli páliť mosty.

Všimli ste si, že niektoré rozhovory – dokonca i tie, ktoré sa týkajú riskantných tém – idú prekvapivo dobre? A iné, i celkom triviálne, sa môžu zvrhnúť do obrovskej hádky? Návodom, ako sa vyhnúť konfliktu, nie je zmäkčovať to, čo chcete povedať, ale povedať to s citom. Veľa ľudí si myslí, že obsah konverzácie je to, čo ženie ľudí do defenzívy, takže sa rozhodnú to riskovať a byť brutálne úprimní. To je zle.

To, čo robí ľudí defenzívnymi, nie je obsah rozhovoru, ale úmysel, ktorý sa za ním skrýva. Pravda v tomto prípade nie je to, čo bolí – je to zlomyseľnosť, s ktorou je pravda doručená.

Chyba číslo 2: Automaticky zdieľate svoje pocity

Niektorí odborníci na komunikáciu naznačujú, že ak sa chcete „ozvať“, je dobré začať tým, že zdieľate svoje pocity. Tak napríklad svoje zle parkujúcej kolegyni poviete, že cítite zlosť a znechutenie. To by vraj malo pomôcť. Nepomôže. Ľudia takto jednoducho nefungujú.

Automatické zdieľanie vašich pocitov ostatných skôr zmätie.

Ako na to? Začnite faktami

Počas rozhodujúcej konverzácie nám mozog dosť často neslúži. S cieľom maximalizovať kognitívnu výkonnosť naša myseľ ukladá pocity a úsudky, ale fakty, na ktorých sú založené, už nie.

To je dôvod, prečo vás nič nepadne, keď dávate vášmu kolegovi negatívnu spätnú väzbu a on od vás chce konkrétny príklad. Jednoducho si nevpomeniete.  Takže len dokola opakujete svoje pocity a závery, ale rozumné argumenty vám nenapadnú.

Príprava relevantných faktov je to, čo z vás urobí majstra napätých konverzácií. Kým otvoríte ústa, pripravte si základné informácie, prečo sa cítite tak, ako sa cítite, a povedzte to hneď na začiatku.

Chyba číslo 3: Bránite svoju pozíciu

Ak niekto zastáva opačné stanovisko ohľadom veci, na ktorej vám záleží, je prirodzenou ľudskou reakciou zaujať obrannú pozíciu. Náš mozog je nastavený na posudzovanie hrozieb, ale akonáhle necháme pocity zvíťaziť nad našim správaním, nikdy to nedopadne dobre.

Stavať  sa do obrannej pozície je jednoznačná cesta k neúspechu.

Ako na to? Buďte zvedaví

Najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť tejto defenzíve, je osvojiť si zdravú pochybnosť ohľadom vlastnej istoty. Potom môžete do rozhovoru vstúpiť s úprimným záujmom o svet toho druhého.

Dajte sami sebe detektívnu úlohu zistiť, prečo by racionálne, dospelá osoba premýšľala spôsobom ako váš kolega alebo kolegyňa. Niekdajší americký minister zahraničia Dean Rusk to zhrnul celkom výstižne: „Najlepší spôsob, ako presvedčiť ostatných, je prostredníctvom vašich uší, počúvaním.“ Keď sa ľudia cítia pochopení, budú vám viac načúvať.

Chyba číslo 4: Z konfliktnej situácie obviňujete ostatných

Šéf vám sľúbi, že sa prihovorí za vaše povýšenie. Na personálnom ale neskôr zistíte, že namiesto za vás stratil slovo za vášho kolegu. Cítite sa nahnevaní a sklamaní. Iste, je to váš šéf, kto je zodpovedný za vašu bolesť, že? Pravdou je, že ale nie je sám.

Ako na to? Zmeňte perspektívu

Keď sme sklamaní, zosilňujeme svoje negatívne pocity tým, že obviňujeme ostatných. Konflikt nemôžeme zvládať, dokiaľ si neuvedomíme, ako sa podieľame na jeho vytváraní. Váš šéf teda možno šliapol vedľa, ale určite nie celkom bez dôvodu. Polovica vášho sklamania pramení zo šéfovej zrady, tá druhá zo skutočnosti, že váš výkon jednoducho nebol dosť dobrý, aby stačil na povýšenie.

K téme

Témy

práca a kariéraskillsúspech

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Sebarozvoj

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

máj

19máj8:30Sledovanie stavu vlastného imania (záporné vlastné imanie, spoločnosť v kríze)8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Riadenie

19máj8:30Sledovanie stavu vlastného imania (záporné vlastné imanie, spoločnosť v kríze)8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Riadenie

21máj8:30Prekážky v práci a dovolenka8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X