- Podnikam.sk
- Články
- Inšpirácia
- Na Slovensku je viac než 11 tisíc e-shopov. Ako fakturujú svoje objednávky?
Na Slovensku je viac než 11 tisíc e-shopov. Ako fakturujú svoje objednávky?
BRATISLAVA 22. júna 2018 (P/PR) – Na celkový počet 11 100 sa už vyšplhal počet e-shopov na Slovensku. Iba vlani ich podľa Heureka.sk pribudlo asi 1 800. Založiť e-shop je totiž čím ďalej, tým jednoduchšie. Je rovnako jednoduché ho prevádzkovať?
Vyberiete si grafickú šablónu, prispôsobíte dizajn, nastavíte obchodné podmienky a naplníte e-shop tovarom. Predávať môžete do 24 hodín od tej chvíle, čo vám s kamarátmi po treťom pive v krčme napadlo, že peňaženky z ovčej vlny ešte nikto nepredáva.
Iba za minulý rok minuli Slováci v e-shopoch takmer 937 miliónov eur. Je však jasné, že ukrojiť si kúsok z celkového obratu slovenského e-commerce nemôže každý. Preraziť na trhu sa podarí len malej časti podnikateľov. Aký je ich recept na úspech?
Okrem kvalitného a výnimočného produktu, ktorý výdatne podporuje účinný marketing, musí úspešný e-shop mať taktiež efektívnu a fungujúcu správu a vybavovanie objednávok.
Firma, ktorá vytvorí e-shop podľa šablóny, sa postará o všetko pred spustením e-shopu. Potom už si ale prevádzkovatelia musia poradiť sami. Niektoré riešenia síce ponúkajú aj fakturačné moduly, ale tie často riešia iba základné procesy.
Hŕby papierov a excelovských tabuliek nahradila automatizácia
Úspešný e-shop = množstvo objednávok. Ako to s ich vybavovaním a fakturáciou e-shopy zvládajú? Lídri na trhu a najväčšie e-shopy majú vlastné robustné systémy a kancelárie plné zamestnancov. Menšie a stredné e-shopy musia nevyhnutne nachádzať riešenia v externých online systémoch.
Online fakturačné systémy môžu totiž využívať kdekoľvek a kedykoľvek, ľahko ich spravovať a analyzovať dáta. Veľmi jednoduchá je aj spolupráca s účtovníkmi. Majitelia e-shopov tak majú omnoho viac času na rozvoj e-shopu a tie sa stávajú úspešnejšími.
Napríklad firma Solitea Slovensko sa na spoluprácu s e-shopmi priamo zameriava. Sprístupňuje takzvané API (Application Programming Interface) svojej aplikácie pre online fakturáciu iDoklad všetkým používateľom.
API je programátorské rozhranie, ktoré umožňuje e-shop s iDokladom jednoducho prepojiť. Ako to funguje v praxi?
- Zákazník si objedná tovar v internetovom obchode,
- iDoklad zákazníkovi automaticky vytvorí faktúru,
- e-shop cez iDoklad faktúru zákazníkovi odošle e-mailom,
- po úhrade objednávky iDoklad automaticky spáruje faktúru s úhradou.
Odpadajú hodiny a hodiny strávené nad fakturovaním, platbami a e-mailami. Fakturácia online má ale ešte mnoho ďalších výhod:
- jednoduchšie vybavovanie reklamácií,
- jednoduché vystavovanie dobropisov,
- komplexné odosielanie podkladov účtovníkom.
Vďaka tomu sa všetka administratíva uľahčuje a urýchľuje. A čím rýchlejšie prebieha vybavovanie objednávok, reklamácií a samotná fakturácia, tým sú zákazníci spokojnejší a e-shop obľúbenejší. Svoje o tom vie aj majiteľka e-shopu s kozmetikou Unimer.cz Eva Hrubá.
„Najviac mi vyhovuje automatická tvorba faktúr, jednoduché vytvorenie dobropisu, praktické prehľady tržieb, platieb a neuhradených položiek.”
Prevádzkovatelia e-shopov, ktorí používajú iDoklad, sa vďaka získanému času môžu sústrediť na rozvíjanie ponuky produktov, marketing a zvyšovanie svojich predajov a podielu na trhu.