Online predaj: Slovensko má vysoký rastový potenciál
Celosvetové tržby z online predaja v roku 2014 vzrástli o 20% na necelých 840 miliárd dolárov.
Vlaňajšie tržby z online nákupov v SR dosiahli 778 mil. eur
Slovensko má vysoký potenciál pre rozvoj e-biznisu. Tržby v roku 2014 narástli medziročne o vyše pätnásť percent a dosiahli podľa Euromonitoru 822 miliónov dolárov (778 mil. eur). Vyplýva to zo štúdie poradenskej spoločnosti A.T. Kearney, ktorá každoročne zostavuje Global Retail E-commerce Index.
S 82% populácie, ktorá používa internet a vyše polovicou (53%) internetových užívateľov, ktorí nakupujú na internete, má slovenský trh online predaja vysoký potenciál. „Do roku 2018 predpokladáme, že slovenský online trh každoročne porastie na úrovni 16%, čím by prekonal susednú Českú republiku (10%),“ hovorí Peter Materna, manažér A.T. Kearney.
Celosvetové tržby z online predaja v roku 2014 pritom vzrástli o 20% na necelých 840 miliárd dolárov. Najatraktívnejším trhom pre online biznis sú podľa prieskumu Spojené štáty, ktoré vystriedali na prvom mieste Čínu, ktorej tento rok v indexe patrí druhá pozícia, tretia skončila Veľká Británia.
Na popredné miesta rebríčka sa tak tento rok dostali aj relatívne malé krajiny, ako je Belgicko (9.), Holandsko (13.) alebo Dánsko (15.). Napríklad Belgicko bodovalo dobrou infraštruktúrou (kuriérske spoločnosti, intenzívne využívanie platobných kariet), pripojením k internetu u väčšiny populácie a online nákupmi pri viac ako polovica obyvateľstva.
Podľa kvalifikovaných odhadov A.T. Kearney čaká celosvetovo segment online predaja ďalší rast aj v tomto roku, a to okolo 18%. Podieľať by sa na ňom mali oba typy trhov (veľké aj menšie krajiny). Najprogresívnejšie rastie región juhovýchodnej Ázie, dokonca sa očakáva, že čoskoro mu bude patriť najväčší podiel na online tržbách na svete.
eBooky: |
Oblasti, ovplyvňujú a budú ovplyvňovať oblasť e-commerce
- Internacionalizácia – veľkí hráči stále hľadajú ďalšie trhy, kam preniknúť. Po celom svete rastie počet online platieb predovšetkým z mobilov. Aj klasickí predajcovia, ako napríklad Marks & Spencer, teraz otvárajú online pobočky vo viac krajinách v porovnaní s kamennými pobočkami. Kľúčom k medzinárodnému úspechu je dostatočný počet potenciálnych online zákazníkov, prispôsobenie sa miestnym zvyklostiam, ale aj zachovanie vlastného brandu.
» » » TIP: Čo musí vedieť prevádzkovateľ e-shopu
- Neustále pripojený zákazník – Connected Consumer Study, v ktorej sa A.T. Kearney v roku 2014 pýtala viac ako 10 000 respondentov, ktorí sa pripájajú aspoň raz týždenne k internetu, ukázala, že viac ako polovica opýtaných kontroluje internet aspoň raz za hodinu počas celého dňa. To, čo títo „neustále pripojení“ zákazníci kupujú, vypovedá nielen o ich dôvere v online nakupovaní, ale aj o stupni vývoja e-commerce v danej krajine. Celosvetovo najpopulárnejšími kategóriami sú elektronika, oblečenie a knihy. Na opačnom konci rebríčka stoja potraviny a domáce potreby (viac informácií v priloženom rebríčku)
- Potreba viac kanálov – napriek tomu, že je rozruch ohľadom e-commerce oprávnený, nie je možné zabúdať ani na klasický predaj. Ten totiž stále zostáva dôležitý najmä tam, kde si zákazníci potrebujú tovar „ohmatať“. Navyše dve tretiny zákazníkov, ktorí nakúpili online, navštívili kamenný obchod pred alebo po tejto transakcii.Mike Moriarty, partner v A.T. Kearney a spoluautor štúdie, k tomu dodáva: „Boom v e-commerce prináša tiež niekoľko výziev. Ako klasickí predajcovia, tak aj hlavní online hráči zisťujú, že budúcnosť tohto odvetvia nie je čisto v online priestore, ale skôr v kreatívnom spojení viackanálových ponúk, ktoré spájajú internetové a fyzické nakupovanie“. Budúcnosť prepájania kanálov dobre ilustruje napríklad Walmart, klasický hráč na poli predaja, ktorý rozširuje svoju online ponuku, a naopak Amazon, ktorý teraz vstupuje s kamennými predajňami na viaceré trhy.