Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Skladové hospodárstvo v podvojnom účtovníctve

Plátené vrecia na regáloch
Ilustračné foto: FreeDigitalPhotos.net
6. novembra 2013 Zdroj Podnikam.SK Tlačiť

Skladové hospodárstvo zabezpečuje evidenciu firmy z hľadiska evidencie stavu zásob a ich ohodnotenia. Aké sú v podvojnom účtovníctve pre skladové hospodárstvo základy?

Spôsob účtovania má vplyv na zobrazenie pohybov zásob

Pri vedení podvojného účtovníctva sa musí účtovná jednotka rozhodnúť, či si zvolí účtovanie o zásobách spôsobom A alebo spôsobom B. To, aký spôsob si účtovná jednotka zvolí, má v budúcnosti vplyv na zobrazenie pohybov zásob do účtovníctva.

Pri spôsobe A sa v účtovníctve zachytáva stav a každý pohyb zásob v priebehu celého účtovného obdobia. Jeho výhodou je okamžitý prehľad o prostriedkoch, ktoré sú viazané v jednotlivých zásobách. Záznamy o výdajoch na obstaranie zásob sa zachytávajú na účtoch účtovnej triedy 1 odkiaľ sa aj vyskladňujú do spotreby.

Pri spôsobe B sa v účtovníctve v priebehu roka o stave a pohybe zásob neúčtuje. Počas roka teda účtovná jednotka nemá prehľad o priebežných údajoch stavu zásob.

Prepojenosť skladovej evidencie s fakturáciou

Program OMEGA ponúka používateľovi v skladovej evidencii možnosť vedenia neobmedzeného počtu skladov pričom v jednotlivých skladoch je možné pridávať neobmedzené množstvo skladových kariet. Skladová evidencia umožňuje používateľovi mať podrobný prehľad o skladových položkách a finančných prostriedkoch, ktoré má v zásobách uložené. Taktiež poskytuje podrobnejší prehľad o zákazkách a spája jednotlivé kroky v objednávkovom procese

Prepojenosť skladovej evidencie s fakturáciou umožňuje získať lepšie informácie o prepojenosti dokladov medzi sebou, či už sa jedná o objednávky, faktúry, reklamácie. V tomto programe je možné prepojiť modul Skladové hospodárstvo s Maloobchodným predajom, čiže s predajom cez elektronickú registračnú pokladnicu, fiškálnym modulom, čítačkou čiarových kódov.

Nastavenia

Nastavenia v Skladovom hospodárstve programu OMEGA

Na začiatku práce so skladovým hospodárstvom je vhodné vykonať rôzne nastavenia. Niektoré sú nevyhnutné pri vytvorení nového skladu alebo pri nastavení cenových úrovní, alebo sa jedná o nastavenia, ktoré uľahčia prácu v skladovom hospodárstve. Všetky dôležité nastavenia sú, samozrejme, už prednastavené.

Používateľ však má možnosť zmeniť ich. V programe je napríklad prednastavené, že zadané množstvo zásob v sklade nemôže ísť do mínusu, aj toto nastavenie je však možné zmeniť.

Ďalším krokom je vytvorenie skladov a ich naplnenie skladovými kartami. V časti Sklady je pridaný jeden sklad, ktorý sa generuje automaticky. Používateľ môže vytvoriť okrem tohto skladu aj ďalšie sklady. Pri pridávaní sa definujú údaje, ktoré sa budú automaticky dopĺňať vo všetkých skladových kartách vytvorených v danom sklade.

Potrebné je vyplniť aj základné nastavenia, ako sú názov, adresa, kód, skladová cena. Pri skladovej cene program ponúka skladovú cenu VAP – priemerovanú alebo FIFO – cena sa vyberie podľa najstaršej evidovanej ceny na skladovej karte. Každý nový sklad sa zaeviduje aj do číselníka skladov.

Následne sa pre každý sklad vytvorí nový číselný okruh, ktorý obsahuje evidencie a príslušné číselné rady v číslovaní dokladov. Program je automaticky prednastavený na zaúčtovanie dokladov – príjemka, výdajka. Toto nastavenie je možné zmeniť.

Pridaj sklad v programe OMEGA

Ďalej je nevyhnutné pridať skladové karty pre každý sklad. Tieto skladové karty sa budú prenášať do skladových pohybov. Tieto karty sa prenášajú aj do fakturácie. V evidencií Skladové karty sa zobrazia všetky pridané skladové karty, ktoré je možné pridať, kopírovať alebo zmazať. Pri pridávaní novej skladovej karty sa zobrazí formulár, v ktorom je potrebné vyplniť údaje o danej položke zásob.

Formulár na vyplnenie položiek zásob v programe OMEGA

Je dôležité vybrať sklad, do ktorého daná položka zásob patrí. Následne by mal program sám vyplniť číslo karty. K základným údajom skladovej karty patrí aj názov, merná jednotka. Ostatné polia sú ľubovoľné avšak ich vyplnenie v ďalších krokoch uľahčí prácu s programom. Čím viac údajov o položke bude na skladovej karte uvedených tým viac údajov bude prenesených do ďalších evidencií a dokladov.

V záložke predajné ceny sa zaeviduje predajná cena. Pred tým však musí byť zaevidovaná príslušná cenová úroveň, od ktorej sa predajná cena vyvíja. Cenová úroveň sa zadefinuje v evidencií Cenové úrovne. Dôležité je, že ak sa skladová karta ocitne čo i len na jednom doklade, nebude ju možné viac vymazať.

Ak už nebude skladová karta potrebná dá sa skladová karta nastaviť ako neaktívna. Takáto skladová karta sa už nebude zobrazovať v ponuke skladových kariet pri tvorbe dokladov.

V evidencii Pohyby na sklade sa jednoduchými tlačidlami Príjem a Výdaj pridávajú príjemky a výdajky. V tejto evidencií sa nachádzajú všetky uskutočnené pohyby na sklade.

Pridanie Príjemky v programe OMEGA

Dátum a čas sa vo formulári vyplňuje automaticky. Tieto polia sú veľmi dôležité, keďže majú vplyv na výpočet stavu zásob v danom okamihu. Ďalším krokom je výber skladu na ktorý sa má príjem tovaru zaevidovať a určiť, či sa jedná o tuzemský alebo zahraničný príjem, resp. prebytok pri inventúre. Pri zahraničnom príjme je potrebné zadať menu a kurz, ktorým sa prepočíta prijatá položka na sklad v mene, v ktorej je vedená skladová evidencia.

Keďže prijaté položky je nutné zaúčtovať program ponúka na výber prednastavené zaúčtovanie ako príjem tovaru, príjem materiálu a prebytok pri inventúre.

Samotné položky príjemky, ktoré sa majú zaevidovať ako príjem na sklad sa zaevidujú na karte Položky. Ďalej sa môže do príjemky zadať informácia o dodávateľovi, čísle faktúry a dodacieho listu, stredisko, zákazka, a pod. Pre spresnenie nákupných cien na skladovej karte slúži karta Vedľajšie náklady.

Pridanie Výdajky v programe OMEGA

Vytvorenie výdajky je takmer identické ako pridávanie príjemky. Vo výdajke je takisto dôležitý dátum a čas. Ak sa robí výdaj zo skladu spätne, tak program ponúkne len také množstvo na sklade, aké by bolo v daný okamih. Príjmy po tomto okamihu program ignoruje, akoby sa nestali.

Ďalej sa musí zadať sklad, z ktorého sa bude úbytok odčítavať, typ výdaja a zaúčtovanie. Pri výdajke je nutné zadať odberateľa, ktorému bude tovar resp. materiál vydaný. Položky do výdajky sa pridávajú rovnako ako v príjemke. Na výdajke sa uvádzajú dve ceny – predajná a cenníková cena.

Uzávierka skladu

Program ponúka možnosť Uzávierka skladu. Táto uzávierka slúži na uzatvorenie vykonaných pohybov na sklade za určité obdobie a ich následná automatické zaúčtovanie prostredníctvom interného dokladu do podvojného účtovníctva. Vo formulári uzávierky skladu sa zobrazia všetky uzávierky.

Každá uzávierka je označená číslom a dátumom, kedy bola vykonaná. Obsahuje stĺpce Manko a Prebytok. V tých sa zobrazia vzniknuté rozdiely zistené počas uzávierky.

Program ponúka aj automatické vytvorenie výkazu INTRASTAT na základe skladových pohybov. Za každý sklad je možné získať širokú škálu prehľadov a tlačových zostáv.

Autor: Arisan, s.r.o., nezávislá poradenská spoločnosť, špecializujúca sa na komplexné vedenie účtovnej, daňovej, mzdovej a ostatnej konzultačnej agendy

Použitý zdroj: príručka k účtovnémo programu Omega

Odporúčané ebooky

Súvisiace články v seriáli "Podvojné účtovníctvo"

Zobraziť všetky články v seriáli "Podvojné účtovníctvo"
FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Podvojné účtovníctvo

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X