Na cestách 3. triedy by mohol od začiatku budúceho roka platiť plošný zákaz tranzitnej dopravy ťažkých nákladných áut nad 12 ton.
Na cestách 2. triedy začne od 1. januára 2014 polročný monitoring, ktorý by mal dať odpoveď na otázku, ako ich kamionisti využívajú a či po týchto cestách obchádzajú trasy ciest, ktoré sú spoplatnené mýtnym systémom, teda diaľnice a vybrané úseky ciest 1. triedy.
Šéfovia krajov tlačia na rýchle riešenie kamiónovej dopravy
O tejto téme v pondelok hovoril premiér Robert Fico a ministri na rokovaní s predstaviteľmi Združenia samosprávnych krajov v SR (SK 8). „Je pravda, že sme sa viac-menej dohodli na plošnom zákaze pohybu (kamiónov-pozn. SITA) po cestách tretej triedy, s výnimkami, že v tom teritóriu obsluhuje,“ vysvetlil po rokovaní minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD), ktorý dnes prijal úlohu zabezpečiť monitoring.
V prípade ciest 2. triedy najprv urobia monitoring, až po ňom by malo padnúť rozhodnutie, čo ďalej. „Automaticky to vôbec neznamená spoplatnenie,“ upozornil Počiatek. Dohoda podľa neho padla aj na potrebe zvýšenia pokút za porušovanie mýtneho poriadku. Spomínaný monitoring by sa mal podľa všetkého uskutočniť v prvom polroku 2014 zavedením nulovej mýtnej sadzby na cestách 2. a 3. triedy, ktoré by tak mohli kontrolovať rovnakým spôsobom, ako je to na spoplatnených cestách. „Aby bolo možné vyhodnotiť, čí nie je žiaduce aj obmedziť pohyb na týchto cestách, v prípade, že tým dochádza k obchádzaniu spoplatnených úsekov,“ povedal Počiatek. Dopravcovia a vyššie územné celky o tomto probléme rokujú už dlhší čas. Napríklad do zoznamu spoplatnených ciest 1. triedy má pribudnúť 225 kilometrov komunikácií.
Riešenie podporujú aj šéfovia samosprávnych krajov. Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo (SDKÚ-DS) upozorňuje, že v tomto kraji je stav alarmujúci. „Podporujeme to riešenie, aby konečne vláda zakročila, už sa to roky sľubuje, starostovia to nutne a súrne potrebujú,“ povedal Frešo. Podľa jeho slov sa rysuje dohoda, ktorá by mohla byť stráviteľná aj pre dopravcov. Na cestách 3. triedy ani podložia neumožňujú, aby po nich jazdili kamióny. „Nielen v Bratislave, ale aj inde po Slovensku máme obce, kde praskajú domy preto, že tam chodia doslova kamiónové vlaky – 40 tonové, ktoré istým spôsobom obchádzajú mýto,“ poznamenal bratislavský predseda VÚC. Stav je podľa neho alarmujúci, neznesie ďalší odklad a musí sa riešiť od 1. januára 2014.
Trnavský predseda samosprávneho kraja Tibor Mikuš hovorí, že sa snažia ťažkú nákladnú dopravu dostať tam, kde reálne patrí. „Monitoring je len jedným opatrením, ktoré má pomôcť usmerneniu celého procesu,“ dodal. Ak by sa ním dokázalo, že kamionisti obchádzajú spoplatnené úseky po cestách druhej triedy, Mikuš pripúšťa aj možnosť riešiť problém spoplatnenými úsekmi ciest 2. triedy. „Tie cesty nie sú konštruované pre ťažkú nákladnú dopravu a teda sú prirodzene viac zničené ťažkou nákladnou dopravou ako diaľnice a cesty 1. triedy. Je treba zbierať prostriedky na to, aby sme tieto cesty udržali v bezpečnom stave,“ dodal.