Minister dopravy Ján Počiatek očakáva, že v roku 2013 sa výrazne rozbehne výstavba diaľnic a rýchlostných ciest na úsekoch v dĺžke takmer 80 kilometrov.
Želá si pritom, aby verejné obstarávanie nielen diaľničných stavieb fungovalo tak, ako by malo. To je podľa neho hlavný problém, ktorý blokuje niektoré diaľničné tendre a začatie výstavby, ale aj s tým súvisiace kontrahovanie a čerpanie prostriedkov Európskej únie.
Počiatkovou prioritou budú diaľnice
„Diaľnice sú, samozrejme, hlavnou prioritou a vôbec aj celkovo budovanie infraštruktúry,“ tvrdí minister. Za ďalšiu prioritu považuje zrýchlenie čerpania európskych peňazí, ktorých bude podľa neho dosť. „Očakávam, že vlak, ktorý sme v uplynulom roku naštartovali, sa v tomto rozbehne. Pokračovať budeme v zvyšovaní kvality železničnej dopravy a prioritnú pozornosť budeme venovať aj čerpaniu eurofondov,“ povedal pre agentúru SITA Počiatek. Nový rok podľa neho bude pracovne ešte náročnejší ako starý.
Ministerstvo dopravy plánuje v roku 2013 predložiť na rokovanie vlády viaceré dôležité zákony. „Asi najvýznamnejší bude nový stavebný zákon. Ten súčasný platí bezmála 40 rokov a už nezodpovedá realite. Jeho cieľom bude zásadným spôsobom skrátiť a zjednodušiť administratívnu náročnosť povoľovania stavieb,“ uviedol Počiatek. Pripravovaný stavebný zákon má zároveň zamedziť svojvoľnému predlžovaniu rozhodovacieho procesu a nepružnému vybavovaniu potrieb stavebníkov stavebnými úradmi. Má nastaviť prísnejšie mechanizmy postihu pri porušovaní zákona v súvislosti s takzvanými čiernymi stavbami.
„Medzi ďalšie významné normy bude patriť návrh zákona o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb alebo návrh cestného zákona,“ dodal Počiatek. Rezort má predložiť napríklad aj návrh zákona o Štátnom fonde rozvoja bývania, či novely zákonov o elektronickom výbere mýta, o stavebných výrobkoch, o podpore cestovného ruchu a o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskej únie.
Väčšiu realizáciu diaľnic chce aj Figeľ
Exminister dopravy a predseda KDH Ján Figeľ dúfa, že ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka v novom roku aspoň dotiahne do realizácie diaľničné projekty začaté počas predošlej vlády. Exminister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ako príklad uviedol už vyše roka trvajúce tendre na výstavbu úsekov diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové pri Žiline a Hubová – Ivachnová pri Ružomberku. Tie sa predĺžili pre námietky uchádzačov a v druhom prípade aj pre kontrolu priebehu súťaže, ktorú však už Úrad pre verejné obstarávanie ukončil. Figeľ považuje za dôležité aj dotiahnutie prípravy výstavby D1 Turany – Hubová medzi Martinom a Ružomberkom.
„Pravdu povediac, neočakávam nič nové, ale želal by som si zmenu k väčšej dynamike práce a vyššiu mieru zodpovednosti za výsledky,“ uviedol pre agentúru SITA Figeľ. Podľa bývalého ministra to vyzerá zle aj so železničným sektorom a s leteckou dopravou. „Napríklad v Poprade už nemajú ani jednu pravidelnú linku, čo môže negatívne dopadať aj na cestovný ruch, ktorý za našej vlády zaznamenal výrazný, dvojciferný nárast a priniesol vyše tisíc nových pracovných miest,“ dodal Figeľ.
Ministerstvo dopravy by podľa jeho niekdajšieho šéfa malo dotiahnuť aj zapojenie súkromného sektora do výstavby nájomných bytov, ktorých má Slovensko málo. „Napomohlo by to aj slovenskému stavebnému sektoru. Slovensko očakáva aj návrh nového stavebného zákona,“ tvrdí Figeľ. Aj toto minimum si však podľa Figeľa vyžaduje, aby „Ján Počiatek nebral svoje pôsobenie na ministerstve ako dobre platenú dovolenku, ale začal aspoň niečo intenzívne robiť.“