Legislatívne zmeny pre podnikateľov za júl 2015
V júli 2015 boli predložené, prerokovávané alebo prijaté viaceré legislatívne zmeny týkajúce sa podnikateľov. Prečítajte si o nich viac.
Obchodný zákonník
Účelom návrhu zákona je vytvoriť novú formu obchodnej spoločnosti, ktorá ponúkne komplexné riešenie pre rizikové investovanie do obchodných spoločností. Príkladom takéhoto investovania sú investície do startupov, ako podnikateľských iniciatív s vysokým inovačným a rastovým potenciálom, ktoré si nemôžu zabezpečiť financovanie prostredníctvom bánk.
S cieľom zabezpečiť optimálnu súčinnosť investorov a zakladateľov startupov a podporiť ich rozvoj v SR je preto najefektívnejším riešením zavedenie novej právnej formy kapitálovej obchodnej spoločnosti, ktorá umožní flexibilné nastavenie majetkových vzťahov, vstupu investora do spoločnosti a jeho výstupu zo spoločnosti.
Navrhuje sa, aby sa táto kapitálová obchodná spoločnosť nazývala jednoduchou akciovou spoločnosťou (ďalej len „j.a.s.“). J.a.s. predstavuje hybridnú formu kapitálovej obchodnej spoločnosti preberajúcu niektoré prvky aj s.r.o. aj a.s. Pôjde o novú formu obchodnej spoločnosti, na ktorú sa budú vzťahovať viaceré zákonné ustanovenia o súkromnej akciovej spoločnosti, nepôjde však o podtyp akciovej spoločnosti.
- Viac sme o návrhu písali v článku Jednoduchá akciová spoločnosť má mať viacero plusov
Akcie j.a.s. budú môcť byť akcie vydané iba v podobe zaknihovaného cenného papiera. Bude tiež zriadený register akcionárov j.a.s., ktorý bude vedený centrálnym depozitárom cenných papierov a verejne prístupný na jeho webovom sídle.
Taktiež sa navrhuje možnosť, aby akcionári medzi sebou prostredníctvom akcionárskej zmluvy dohodli nové druhy práv, a to právo pridať sa k prevodu akcií, právo požadovať prevod akcií alebo právo požadovať nadobudnutie akcií. Právo pridať sa k prevodu akcií ako aj právo požadovať prevod akcií budú môcť byť dohodnuté ako práva registrované v nových registroch práv prístupných na internete, ktoré budú taktiež vedené centrálnym depozitárom cenných papierov.
- Návrh zákona je po pripomienkovom konaní
- Navrhnutá účinnosť zákona je od 1. januára 2017
Novela zákona o zdravotnom poistení
Rezort zdravotníctva dal do pripomienkového konania návrh novely zákona o zdravotnom poistení. Ten upresňuje postup pri výpočte ročného nároku na uplatnenie odpočítateľnej položky u poistencov, ktorí z rôznych dôvodov mali nárok na odpočítateľnú položku iba časť kalendárneho roka.
Navrhovaná zmena je v prospech občanov a nedotýka sa zamestnávateľov. Predkladaný návrh po novom upravuje aj otázky platenia poistného z likvidačného zostatku. Súčasná právna úprava sa pritom podľa rezortu javí ako nespravodlivá, pretože sa jedná iba o časť majetku spoločníka, ktorý bol na začiatku podnikania vložený do majetku spoločnosti.
Preto sa navrhuje vypustiť povinnosť platiť odvody na poistné na verejné zdravotné poistenie z tohto príjmu, pokiaľ tento príjem nie je predmetom dane z príjmu.
- Návrh zákona je po pripomienkovom konaní
- Navrhnutá účinnosť zákona je od 1. januára 2016
Zákon o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na poskytovanie služieb
Ministerstvo práce a sociálnych vecí dalo na pripomienkovanie návrh zákona o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na poskytovanie služieb. Cieľom návrhu zákona je, v súlade s poznatkami z aplikačnej praxe a v nadväznosti na rozhodnutie členských štátov Európskej únie (ďalej len „členské štáty“), zabezpečiť presadzovanie smernice 96/71/ES o vysielaní pracovníkov v rámci poskytovania služieb, a to najmä:
– prehĺbiť spoluprácu medzi členskými štátmi v oblasti vysielania zamestnancov v podobe spolupráce pri poskytovaní informácií, kontrolnej činnosti, doručovania písomností a oznamovania rozhodnutí orgánov členského štátu o uložení administratívnej peňažnej pokuty alebo sankcie a pri vynucovaní rozhodnutia členského štátu o uložení administratívnej peňažnej pokuty alebo sankcie,
– ustanoviť administratívne požiadavky, ktoré musí zamestnávateľ vysielajúci zamestnancov na územie Slovenskej republiky splniť, aby kontrolné orgány mohli účinne vykonávať kontrolu dodržiavania právnych predpisov v prípade zamestnancov vyslaných na územie Slovenskej republiky z iného členského štátu a zároveň tieto požiadavky prispejú aj k zabráneniu zneužívania vyslania na obchádzanie pracovného práva aplikovaného na území Slovenskej republiky a k ochrane práv zamestnancov, ktoré im patria pri vyslaní na územie Slovenskej republiky.
Návrhom zákona sa zároveň mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov vo väzbe na potrebu spresnenia niektorých ustanovení o vyslaní, zavedenia pojmu vysielajúci zamestnávateľ a upravenia podmienok vedenia evidencie pracovného času pri vyslaní zamestnancov na územie Slovenskej republiky.
Zavádza sa spoločná zodpovednosť dodávateľa služby na území Slovenskej republiky a jej priameho subdodávateľa, ktorý je zamestnávateľom vyslaného zamestnanca, za dodržanie pravidiel vysielania týkajúcich sa minimálnej mzdy a minimálnych mzdových nárokov pri vyslaní zamestnanca na územie Slovenskej republiky.
Návrhom zákona sa zároveň mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, kde sa navrhuje uložiť odberateľovi pokutu za porušenie zákazu prijímať od dodávateľa službu alebo prácu prostredníctvom fyzickej osoby, ktorú dodávateľ nelegálne zamestnáva, ak ide o cezhraničné poskytovanie služby po dobu presahujúcu päť dní, cezhraničnú dodávku práce alebo vnútroštátne alebo cezhraničné dočasné pridelenie k užívateľskému zamestnávateľovi.
- Návrh zákona je po pripomienkovom konaní
- Navrhnutá účinnosť zákona je od 18. júna 2016
Zákon o podpore najmenej rozvinutým okresom
Cieľom návrhu zákona je zmierniť hospodárske rozdiely medzi okresmi a naštartovať v hladových dolinách hospodársky rozvoj kombináciou spolupráce medzi vládou, samosprávou a občianskou spoločnosťou, vypracovaním na mieru šitého päťročného akčného plánu, ktorý bude obsahovať konkrétne opatrenia a ich harmonogram.
Akčný plán môže nad rámec existujúcich opatrení a využívania existujúcich finančných zdrojov obsahovať aj technickú pomoc miestnej samospráve a občianskej spoločnosti (napr. školenia pre lepšie využívanie európskych fondov, školenia na transfer know-how v oblasti pôdohospodárstva a cestovného ruchu, alebo školenia na skvalitnenie podpory služieb pre malých a stredných podnikateľov a pod.) a tzv. regionálny príspevok ako doplnkový zdroj financovania pri realizácii príslušného akčného plánu.
Súčasťou navrhovaného zákona je novela zákona o investičnej pomoci, ktorá vytvára výhodnejšie podmienky pre poskytovanie investičnej pomoci. Pre investičné zámery v najmenej rozvinutých okresoch v priemyselnej výrobe a cestovnom ruchu sa minimálna výška investície do dlhodobého hmotného a nehmotného majetku má znížiť na 200 tis. eur.
Ztoho najmenej 50 %, teda 100 tis. eur, musí byť krytých vlastným imaním právnickej osoby alebo majetkom fyzickej osoby – podnikateľa. Pre to, či je okres najmenej rozvinutým, budú určujúce údaje k prvému dňu roka, v ktorom bol podaný investičný zámer.
Najmenej rozvinutým okresom je podľa návrhu zákona ten, kde miera nezamestnanosti bola vyššia ako 1,9-násobok miery nezamestnanosti v SR za aspoň deväťštvrťrokov počas predchádzajúcich dvanástich za sebou idúcich štvrťrokov.
- Návrh zákona je po pripomienkovom konaní
- Navrhnutá účinnosť zákona je od 1. decembra 2015
eBooky: