Správna reklama = propagácia firmy
Reklama je akákoľvek forma marketingu, resp. priameho alebo nepriameho zviditeľnenia sa (predstavenia) alebo propagácie tovaru a služieb, myšlienok. Musí byť v súlade s pravidlami hospodárskej súťaže, to znamená, že nesmie obsahovať informácie, vyjadrenia, slová a zobrazenia, ktoré sú v rozpore s dobrými mravmi, zneužívať dôveru spotrebiteľa, obsahovať údaje o produkte, ktoré nemožno preukázať. Reklama by preto mala byť najmä pravdivá, čestná, slušná a zodpovedná, nesmie byť klamlivá.
Cieľ reklamy
Cieľom každého podnikateľa by malo byť dosahovanie tržieb za predaj výrobkov alebo služieb. Ak o vás nikto nevie, asi sa vám bude ťažko predávať. Preto musí podnikateľ venovať dostatočnú pozornosť tomu, ako sa zviditeľniť a upozorniť okolie na svoje služby resp. výrobky. Jednoducho povedané, robiť si reklamu.
Reklamou musíte získať pozornosť potenciálnych zákazníkov. Dôležitá je tak propagácia firmy, ako aj propagácia produktu. Treba informovať verejnosť o vašich produktoch alebo službách a pritom neposkytnúť príliš veľa informácií, z ktorých môže mať zákazník zmätok. Následne musíte zákazníka presvedčiť, že práve vaše výrobky alebo služby bude potrebovať a že ich poskytujete vo kvalite a rozsahu za výhodnejšie ceny ako konkurencia.
Medzi hlavné ciele reklamy patria:
- tvorba silnej značky,
- zvýšenie predaja
- posilnenie finančnej situácie,
- vytváranie pozitívneho imidžu,
- motivácia vlastných zákazníkov,
- zvýšenie možnosti distribúcie.
Reklamné kanály
Reklamu môžete šíriť prostredníctvom všetkých dostupných mediálnych kanálov:
- televízia,
- rozhlas,
- tlač,
- internet,
- e-mail,
- vonkajšie, vnútorné billboardy,
- letáky,
- telefón, SMS,
- prezentácia.
Rozpočet na reklamu
Každý podnikateľ chce investovať do reklamy takú sumu financií, ktorá je dôležitá na dosiahnutie predajného cieľu. To znamená, hľadať reklamu s najväčším reklamným efektom (cieľom) za čo najnižšiu cenu (prijateľnú výšku nákladov).
Je však potrebné zistiť, aká suma je vhodná. Pokiaľ investuje podnikateľ málo, účinok môže byť nepatrný, pokiaľ príliš veľa, prostriedky sa mohli využiť iným spôsobom v oblasti podnikateľského pôsobenia.
Na určenie výšky nákladov na reklamu môžete použiť 4 základné metódy, prípadne ich kombináciu:
- stála položka, ktorá je vymedzená percentuálnou výškou z predpokladaného obratu,
- zostatkový rozpočet – podnikateľ spočíta všetky výdaje a zbytok použije na reklamu,
- prideľovanie prostriedkov na konkrétnu reklamnú kampaň,
- pružné rozpočtovanie – podnikateľ urobí pomerne nízky rozpočet na základe vlastných skúseností a potom ho zvyšuje tak, ako sa objavujú príležitosti na trhu.
Tvorba reklamy
Podnikateľ si môže realizovať reklamu sám, alebo môže využiť služby reklamných agentúr. Tí ktorí nemajú na začiatku podnikania dostatok finančných prostriedkov, si budú musieť poradiť sami, prípadne sa inšpirovať konkurenciou.
Reklama je tvorená faktormi:
- obrazom,
- písmom,
- rečou,
- hudbou,
- jednaním,
- predmetom,
- výhodnosťou.
Reklamu je potrebné dokonale premyslieť. Povaha reklamnej správy by mala byť prispôsobená cieľovej skupine zákazníkov, charakteru produktu či služby a predpokladaným nákladom.
Je dôležité si vopred ujasniť
- Aký špecifický výrobok sa snažíte predať?
- Čo je na ňom jedinečného?
- Kto sú vaši dnešní a budúci zákazníci?
Pri tvorbe reklamy sa podnikateľ musí zamerať na to, podľa čoho si zákazník vyberá. Ten pozerá na produkt alebo službu ako na súbor vlastností. Rôznym vlastnostiam prikladá rôzny význam a rôzny stupeň dôležitosti. Každej vlastnosti priraďuje určitú užitočnú funkciu, ktorá charakterizuje mieru celkového uspokojenia.
Vlastnosti produktu
Podnikateľ musí zistiť vlastnosti produktu, služby a zdôrazňovať ich v reklame. Než začne premýšľať o spôsoboch propagácie je potrebné spísať charakteristické znaky výrobku alebo služby a uviesť, aký budú mať pre spotrebiteľa prínos.
- Kvalita je pre spotrebiteľa veľmi dôležitá – spôsobilosť výrobku plniť svoje funkcie: životnosť, pohotovosť, spoľahlivosť, presnosť, atď..).
- Prevedenie – výrobok je možné ponúkať v rôznych prevedeniach.
- Dizajn.
Slogan
Slogan je v reklame veľmi dôležitý. Musí byť jednoducho zapamätateľný, originálny a mal by vypovedať o danom produkte/službe.
Značka
Je dôležitá súčasť výrobku, ktorá zvyšuje jeho hodnotu. Značka môže byť meno, termín, znak, symbol, dizajn alebo ich kombinácia a môže mať ochranu vo forme ochrannej známky.
Značka prispieva k vytvoreniu imidžu firmy a je účinnou formou reklamy. Značka by mala byť mala mať jednoduchú výslovnosť, rozpoznanie a zapamätanie, schopnosť odlíšenia, jednoduchý preklad do cudzích jazykov, vhodnosť pre registráciu a právnu ochranu predajcu.
Obal a etiketa
Obal chráni výrobok, láka pozornosť, charakterizuje produkt a napomáha jeho predaju. Súčasťou obalu je etiketa, ktorá identifikuje výrobok.
Vplyv na spotrebiteľa
Reklama môže mať dobrý a zlý vplyv na spotrebiteľa. Medzi tie dobré patrí výchova, kedy sa ľudia dozvedajú niečo poučného. Na druhú stranu reklama láka a môže spôsobiť závislosť na určitom produkte (napríklad káva, cigarety, sladkosti,…). Reklama sa nás snaží presvedčiť, aby sme kupovali bez ohľadu na to, či je to pre nás dôležité a potrebujeme ho alebo nie.
Zhodnotenie reklamy
Výsledky každej reklamnej kampane treba dôsledne vyhodnotiť a zistiť či priniesla svoj úžitok. Či reklama zabezpečila očakávanú predajnosť, návštevnosť a v prípade, že nie je to varovným signálom pre budúce plánovanie reklamných aktivít.
Záver
V dnešnej dobe je reklama nezanedbateľnou súčasťou podnikania. Bez nej je len máloktorý výrobok alebo služba predajný, preto reklamou sa treba zaoberať s podstatnou vážnosťou v každodennom rozhodovaní. Kvalitný výrobok si reklamu robí sám!