Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
E-shop
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Správna reklama = propagácia firmy

Dom s eurobankovkami na streche
25. apríla 2010 Autor Podnikam.SK, SITA Tlačiť

Reklama je akákoľvek forma marketingu, resp. priameho alebo nepriameho zviditeľnenia sa (predstavenia) alebo propagácie tovaru a služieb, myšlienok. Musí byť v súlade s pravidlami hospodárskej súťaže, to znamená, že nesmie obsahovať informácie, vyjadrenia, slová a zobrazenia, ktoré sú v rozpore s dobrými mravmi, zneužívať dôveru spotrebiteľa, obsahovať údaje o produkte, ktoré nemožno preukázať. Reklama by preto mala byť najmä pravdivá, čestná, slušná a zodpovedná, nesmie byť klamlivá.

Cieľ reklamy

Cieľom každého podnikateľa by malo byť dosahovanie tržieb za predaj výrobkov alebo služieb. Ak o vás nikto nevie, asi sa vám bude ťažko predávať. Preto musí podnikateľ venovať dostatočnú pozornosť tomu, ako sa zviditeľniť a upozorniť okolie na svoje služby resp. výrobky. Jednoducho povedané, robiť si reklamu.

Reklamou musíte získať pozornosť potenciálnych zákazníkov. Dôležitá je tak propagácia firmy, ako aj propagácia produktu. Treba informovať verejnosť o vašich produktoch alebo službách a pritom neposkytnúť príliš veľa informácií, z ktorých môže mať zákazník zmätok. Následne musíte zákazníka presvedčiť, že práve vaše výrobky alebo služby bude potrebovať a že ich poskytujete vo kvalite a rozsahu za výhodnejšie ceny ako konkurencia.

Medzi hlavné ciele reklamy patria:

  • tvorba silnej značky,
  • zvýšenie predaja
  • posilnenie finančnej situácie,
  • vytváranie pozitívneho imidžu,
  • motivácia vlastných zákazníkov,
  • zvýšenie možnosti distribúcie.

Reklamné kanály

Reklamu môžete šíriť prostredníctvom všetkých dostupných mediálnych kanálov:

  • televízia,
  • rozhlas,
  • tlač,
  • internet,
  • e-mail,
  • vonkajšie, vnútorné billboardy,
  • letáky,
  • telefón, SMS,
  • prezentácia.

Rozpočet na reklamu

Každý podnikateľ chce investovať do reklamy takú sumu financií, ktorá je dôležitá na dosiahnutie predajného cieľu. To znamená, hľadať reklamu s najväčším reklamným efektom (cieľom) za čo najnižšiu cenu (prijateľnú výšku nákladov).

Je však potrebné zistiť, aká suma je vhodná. Pokiaľ investuje podnikateľ málo, účinok môže byť nepatrný, pokiaľ príliš veľa, prostriedky sa mohli využiť iným spôsobom v oblasti podnikateľského pôsobenia.

Na určenie výšky nákladov na reklamu môžete použiť 4 základné metódy, prípadne ich kombináciu:

  • stála položka, ktorá je vymedzená percentuálnou výškou z predpokladaného obratu,
  • zostatkový rozpočet – podnikateľ spočíta všetky výdaje a zbytok použije na reklamu,
  • prideľovanie prostriedkov na konkrétnu reklamnú kampaň,
  • pružné rozpočtovanie – podnikateľ urobí pomerne nízky rozpočet na základe vlastných skúseností a potom ho zvyšuje tak, ako sa objavujú príležitosti na trhu.

Tvorba reklamy

Podnikateľ si môže realizovať reklamu sám, alebo môže využiť služby reklamných agentúr. Tí ktorí nemajú na začiatku podnikania dostatok finančných prostriedkov, si budú musieť poradiť sami, prípadne sa inšpirovať konkurenciou.

Reklama je tvorená faktormi:

  • obrazom,
  • písmom,
  • rečou,
  • hudbou,
  • jednaním,
  • predmetom,
  • výhodnosťou.

Reklamu je potrebné dokonale premyslieť. Povaha reklamnej správy by mala byť prispôsobená cieľovej skupine zákazníkov, charakteru produktu či služby a predpokladaným nákladom.

Je dôležité si vopred ujasniť

  • Aký špecifický výrobok sa snažíte predať?
  • Čo je na ňom jedinečného?
  • Kto sú vaši dnešní a budúci zákazníci?

Pri tvorbe reklamy sa podnikateľ musí zamerať na to, podľa čoho si zákazník vyberá. Ten pozerá na produkt alebo službu ako na súbor vlastností. Rôznym vlastnostiam prikladá rôzny význam a rôzny stupeň dôležitosti. Každej vlastnosti priraďuje určitú užitočnú funkciu, ktorá charakterizuje mieru celkového uspokojenia.

Vlastnosti produktu

Podnikateľ musí zistiť vlastnosti produktu, služby a zdôrazňovať ich v reklame. Než začne premýšľať o spôsoboch propagácie je potrebné spísať charakteristické znaky výrobku alebo služby a uviesť, aký budú mať pre spotrebiteľa prínos.

  • Kvalita je pre spotrebiteľa veľmi dôležitá – spôsobilosť výrobku plniť svoje funkcie: životnosť, pohotovosť, spoľahlivosť, presnosť, atď..).
  • Prevedenie – výrobok je možné ponúkať v rôznych prevedeniach.
  • Dizajn.

Slogan

Slogan je v reklame veľmi dôležitý. Musí byť jednoducho zapamätateľný, originálny a mal by vypovedať o danom produkte/službe.

Značka

Je dôležitá súčasť výrobku, ktorá zvyšuje jeho hodnotu. Značka môže byť meno, termín, znak, symbol, dizajn alebo ich kombinácia a môže mať ochranu vo forme ochrannej známky.

Značka prispieva k vytvoreniu imidžu firmy a je účinnou formou reklamy. Značka by mala byť mala mať jednoduchú výslovnosť, rozpoznanie a zapamätanie, schopnosť odlíšenia, jednoduchý preklad do cudzích jazykov, vhodnosť pre registráciu a právnu ochranu predajcu.

Obal a etiketa

Obal chráni výrobok, láka pozornosť, charakterizuje produkt a napomáha jeho predaju. Súčasťou obalu je etiketa, ktorá identifikuje výrobok.

Vplyv na spotrebiteľa

Reklama môže mať dobrý a zlý vplyv na spotrebiteľa. Medzi tie dobré patrí výchova, kedy sa ľudia dozvedajú niečo poučného. Na druhú stranu reklama láka a môže spôsobiť závislosť na určitom produkte (napríklad káva, cigarety, sladkosti,…). Reklama sa nás snaží presvedčiť, aby sme kupovali bez ohľadu na to, či je to pre nás dôležité a potrebujeme ho alebo nie.

Zhodnotenie reklamy

Výsledky každej reklamnej kampane treba dôsledne vyhodnotiť a zistiť či priniesla svoj úžitok. Či reklama zabezpečila očakávanú predajnosť, návštevnosť a v prípade, že nie je to varovným signálom pre budúce plánovanie reklamných aktivít.

Záver

V dnešnej dobe je reklama nezanedbateľnou súčasťou podnikania. Bez nej je len máloktorý výrobok alebo služba predajný, preto reklamou sa treba zaoberať s podstatnou vážnosťou v každodennom rozhodovaní. Kvalitný výrobok si reklamu robí sám!

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Marketing

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

august

27aug6:30Od rozhodnutia o umiestnení stavby po kolaudáciu6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Nehnuteľnosti,Stavebníctvo

04sep6:30Obchodné právo nielen pre podnikateľov6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Legislatíva a zákony

05sep6:30Ako na interný mini-audit firmy a zlepšiť ekonomické hospodárenie6:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Manažérske zručnosti

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
OK

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies

X