- Podnikam.sk
- Články
- Inšpirácia
- Ako sa s kritikou vyrovnávajú emocionálne inteligentní ľudia a čo pritom nerobia?
Ako sa s kritikou vyrovnávajú emocionálne inteligentní ľudia a čo pritom nerobia?
Určite sa už aj Vám stalo, že niekto z vašich podriadených či kolegov urobil veľkú chybu a z vašej strany sa voči nemu vzniesla vlna kritiky, ktorá bola síce oprávnená, ale spôsob, akým ste to urobili, bol neadekvátny. Ak ste v tej chvíli vybuchli a dotyčnému poriadne naložili, možno vás to po vyprchaní prvotných emócií začalo mrzieť a sami ste si povedali, že celú situáciu ste v konečnom dôsledku mohli zvládnuť aj inak.
Emocionálne inteligentní ľudia si vyššie uvedené veľmi dobre uvedomujú a podobné situácie sa preto snažia riešiť konštruktívne a dokonca pritom vinníkovi pomáhať. Uvedomujú si, že kritizovanie by malo udeliť určitú lekciu a poskytnúť dotyčnému spätnú väzbu a nie ho potopiť. Títo ľudia tiež veľmi dobre vedia, že základom konštruktívneho riešenia problémov, je dobré zvládanie emócií. Preto, ak sa oni sami ocitnú v podobnej situácii, snažia sa reagovať pokojne a držia sa pritom niekoľkých nasledovných postupov.
Problém nezľahčujú
V situácii, kedy čelíte kritike, sa vám môže ľahko stať, že prvá otázka, ktorá vám napadne, bude to, či je problém naozaj tak veľký, ako vám ho prezentuje obviňujúca strana. Možno, že je a možno, že nie. Pre osobu, ktorá vzniesla kritiku, však evidentne je. Nesnažte sa preto situáciu zbytočne zľahčovať a tváriť sa, že problém nie je tak veľký, ako vyzerá. Ak zareagujete pokojne a konštruktívne, upokojí sa aj osoba na druhej strane a možno si aj ona postupne uvedomí, že „robila z komára somára“.
Nevyhovárajú sa
Ak má niekto odvahu do očí vám povedať, že vaša prezentácia je otrasná, nemrhajte časom tým, že mu budete vysvetľovať, že ste na ňu nemali dostatok času len preto, že dotyčný vám nedal včas vedieť, že je potrebné ju pripraviť. Miesto toho sa radšej spýtajte, čo je v nej bolo zle a pozorne pritom počúvajte. Pravdou však ostáva, že niekedy je potrebné, aby ste svoje záujmy hájili a postavili sa za ne. Aj tu je ale dôležité vedieť dobre vyhodnotiť, kedy to má význam a kedy by takáto obhajoba bola skôr kontraproduktívna.
Nevyhýbajú sa veciam
Politici, hovorcovia či rôzni konzultanti sú v tomto úplní experti a pomyselná špička ľadovca. Aj tu je však potrebné poznamenať, že takýto ich prejav tvorí určitú súčasť ich povolania. Vo všeobecnosti ale platí, že vyhýbať sa veciam problémy nikdy nerieši a situáciu väčšinou ešte viac komplikuje. V prvom momente je potrebné si pripustiť, že nejaký problém existuje a v druhom kroku začať hľadať jeho riešenie.
Nehádžu vinu na iných
S vyššie uvedeným úzko súvisí aj vlastnosť mnohých ľudí, ktorí za všetky svoje chyby či prešľapy veľmi radi obviňujú všetkých naokolo, celý systém, zamestnávateľa či dokonca zlé počasie. Určite takých ľudí poznáte aj vy, je ich pomerne veľa. Takéto správanie však svedčí o nízkej emocionálnej inteligencii a neschopnosti týchto ľudí pripustiť si, že urobili chybu a poučiť sa z nej. Nikto nie je dokonalý a každý z času načas robí chyby. Rozdiel je však v tom, ako v danej situácii reagujete a následne aj v tom, či vás príslušná reakcia posunie ďalej alebo nie. S každou novou situáciou máte možnosť na tom pracovať a snažiť sa lepšie zvládať svoje emócie. To vám napokon prinesie kvalitnejší profesionálny aj súkromný život.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.