Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Fiskalizácia pokladníc alebo elektronické registračné pokladnice po 1.1.2012? Pripravte si 300 eur

Elektronické pokladnice po 1.1.2012
Fotobanka Pixmac
3. novembra 2011 Tlačiť

Viete o tom, že od 1. januára 2012 ste povinný pri evidovaní tržieb prostredníctvom elektronickej registračnej pokladnice postupovať podľa zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v znení neskorších predpisov? Doterajší postup pri používaní elektronickej registračnej pokladnice podľa vyhlášky č. 55/1994 Z.z. o spôsobe vedenia tržieb elektronickou registračnou pokladnicou v znení neskorších predpisov už nebudete môcť uplatniť. Aké požiadavky vymedzuje zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v znení neskorších predpisov na pokladnicu? Bude možné vašu súčasnú pokladnicu prispôsobiť na nové podmienky? Ak áno, za koľko? Nepoznáte odpoveď na všetky otázky ?….čítajte ďalej…poradíme vám…

Od 1. januára 2012 sú všetci podnikatelia, ktorí majú pri evidovaní tržieb povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu (ďalej len „pokladnica“) povinní uplatňovať postup podľa zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon o ERP“). Pokladnica musí spĺňať požiadavky ustanovené týmto zákonom o ERP.

Zákon o ERP sa vzťahuje na podnikateľa, ktorý predáva tovar alebo poskytuje služby, zoznam ktorých je taxatívne vymedzený v prílohe č. 1 tohto zákona, pričom tržby z predaja tovaru alebo z poskytnutia služby prijíma v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť.

Akú elektronickú pokladnicu môžete používať?

Podľa zákona o ERP podnikateľ môže používať pokladnicu:

  • ktorou je elektronické registračné zariadenie vybavené ustanovenými technickými časťami podľa zákona o ERP alebo
  • ktorou je počítač s vlastným registračným programom a so samostatnou fiskálnou tlačiarňou,
  • na ktorú akreditovaná osoba vydala certifikát,
  • ktorej daňový úrad jej pridelil daňový kód pokladnice,
  • ktorá je označená plombou,
  • ktorá spĺňa ďalšie požiadavky ustanovené zákonom o ERP ako aj technické požiadavky ustanovené osobitnými predpismi.

Ako zistíte, či je vaša pokladnica v súlade s fiskálnym zákonom?

To, či je vaša pokladnica v súlade so zákonom o ERP, to znamená, či je „fiskálna“, zistíte 3 spôsobmi:

  1. Od servisnej organizácie, resp. od dodávateľa vašej pokladnice. Zoznam všetkých servisných organizácii je na stránke Daňového riaditeľstva Slovenskej republiky.
  2. Podľa certifikátu k vašej pokladnici. Ak je na ňom uvedené, že je vydaný podľa zákona č. 289/2008 Z.z., vaša pokladnica je v súlade s týmto zákonom. Ak je však na certifikáte uvedené, že je vydaný podľa vyhlášky č. 55/1994 Z. z., vaša pokladnica nie je fiskálna. Musíte si ju nechať upraviť (upgradovať) alebo si zakúpiť novú fiskálnu pokladnicu. Bez tejto úpravy môžete takúto pokladnicu používať len do 31.12.2011.
  3. Podľa daňovej plomby na pokladnici. Pokladnice, ktoré sú v súlade so zákonom, sú označené daňovou plombou na pokladnici. Touto plombou označuje pokladnicu servisný technik pri jej uvedení do prevádzky.

Čo v prípade, ak vaša pokladnica nie je v súlade s fiskálnym zákonom?

Na internetovej stránke EVPÚ Nová Dubnica nájdete zoznam certifikovaných fiskálnych pokladníc a certifikovaných fiskálnych tlačiarní. Na internetovej stránke TÜV SÜD Slovakia s.r.o. nájdete zoznam certifikovaných fiskálnych pokladníc. Ak sa model vašej pokladnice nachádza v týchto zoznamoch, nepotrebujete kupovať novú pokladnicu. Stačí, aby ste si pokladnicu nechali upraviť (upgradovať) na fiskálnu verziu.

Čo v prípade, ak sa vaša pokladnica nenachádza v žiadnom z uvedených zoznamov?

Ak sa pokladnica nenachádza v žiadnom z týchto zoznamov, musíte si zakúpiť novú pokladnicu a to takú, ktorá požiadavky zákona spĺňa.

Ako prebieha úprava pokladnice na fiskálnu verziu?

Úpravu, inak povedané upgrade pokladnice je oprávnená vykonať len autorizovaná servisná organizácia, ktorá má zmluvu s výrobcom elektronických registračných pokladníc a je zapísaná v registri Daňového riaditeľstva Slovenskej republiky.

Upgrade pokladnice na fiskálnu verziu je servisný zásah trvajúci cca 90 minút, pri ktorom servisný technik urobí dennú uzávierku, vynuluje grandtotály a zapíše tento servisný zásah do pôvodnej pokladničnej knihy. Následne servisný technik osadí pokladnicu modulom fiskálnej pamäte a urobí ďalšie drobné hardvérové úpravy. Vy medzitým môžete zájsť na daňový úrad so starou pokladničnou knihou, s novým certifikátom a novou pokladničnou knihou (s vyplnenou prednou stranou). Tam upozorníte pracovníka daňového úradu, že sa jedná o úpravu-upgrade pokladnice. Na daňovom úrade dôjde k vyradeniu starej pokladničnej knihy a zápisu pôvodného, resp. nového DKP-daňového kódu pokladnice do novej pokladničnej knihy. Po návrate z daňového úradu vám servisný technik obnoví dáta v pokladnici, nastaví horné textové logo s aktuálnym DKP a spustí fiskalizáciu.

S akými nákladmi na fiškalizáciu starej pokladne musíte rátať?

V súvislosti s fiškalizáciou súčasnej pokladne vám môžu vzniknúť tri druhy nákladov:

  • náklad na kúpu fiškálneho balíka, ktorý stojí približne 115 Eur,
  • náklad na prácu servisného technika, ktorý môže stáť ďalších 90 Eur,
  • náklad na čítačku elektronického žurnálu, za ktorú zaplatíte približne 100 Eur.

Celkové náklady na fiškalizáciu niektorých pokladní sa môžu vyšplhať až cez 300 Eur. Presné náklady na fiškalizáciu vašej pokladne zistíte u svojho predajcu.

Fiškalizovať starú pokladňu alebo si kúpiť novú už s fiškálom?

Pre správne rozhodnutie, či je pre vás výhodnejšie fiškalizovať vašu súčasnú pokladňu alebo si radšej kúpiť novú, zvážte viacero faktorov. Medzi tie rozhodujúce patria nasledovné:

  • Možnosť odkupu vašej starej pokladne – servisné strediská ponúkajú možnosť výkupu akýchkoľvek funkčných pokladní. Informujte sa u servisného technika, za koľko by odkúpil vašu starú pokladňu. Možno príde s ponukou, pri ktorej si v cene upgradu pokladnice môžete zakúpiť novú pokladňu aj so zárukou.
  • Záruka – na práce súvisiace s upgradom starších pokladní obvykle nedostanete žiadnu záruku. Jedná sa totiž o zásadne zmeny v základnej doske pokladne realizované manuálne. Keďže u starších pokladníc sa s takýmito úpravmi nepočítalo, nie sú na ne hardwarovo pripravené.
  • Cena – náklady na upgrade pokladnice, ktorá už bola prerábaná pri prechode na Euro, sa približuje cenám novej pokladnice. V takomto prípade bude pre vás výhodnejšie kúpiť nový kus s tým, že starú odpredáte na súčiastky.
  • Náklady na opravy – hoci rozdiel medzi cenou upgradu a novou pokladnicou je len 50-75 Eur v neprospech novej pokladnice, rátajte aj s nákladmi na opravu súčasnej pokladnice počas najbližšieho obdobia. Každá ďalšia oprava pokladnice môže stáť približne 50 Eur, čo sú náklady na prácu technika pri fiškalizácií.

Kedy sa vám oplatí pokladnicu fiskalizovať?

Ak sa jedná o pokladnicu, ktorú ste si kúpili po prechode na Euro. Náklady na fiškalizáciu takejto pokladnice by mali byť minimálne o 100 Eur nižšie, ako náklady na obstaranie novej. Nechajte si túto pokladňu upgradovať.

Ako postupovať pri zakúpení novej fiskálnej pokladnice?

Ak vaša pokladnica nespĺňa požiadavky zákona o ERP a zároveň ju nie je možné upraviť, musíte si zakúpiť novú pokladnicu, ktorá požiadavky zákona spĺňa.

Čo treba zvážiť pred kúpou pokladnice?

Odporúčame vám navštíviť servisnú organizáciu. Tam vám odborníci poradia a pomôžu vybrať to najvhodnejšie fiskálne pokladničné riešenie pre potreby vášho podnikania. Budete si môcť vybrať presne podľa svojich potrieb z rozsiahnej ponuky modelov fiskálnych registračných pokladníc alebo fiskálnych tlačiarní.

Aké kritériá zohľadniť pri výbere registračnej pokladne?

Okrem základného kritéria, aby pokladnica spĺňala svoj účel, berte do úvahy nasledovné kritériá:

  • Náročnosť obsluhy – každá pokladnica má limitovanú pamäť (elektronický žurnál), ktorá prestane fungovať potom, ako sa zaplní. Vtedy je nutné dáta z pamäte stiahnuť do počítača. Niektorým pokladniciam sa táto pamäť zaplní za deň, niektorým za týždeň, iným mesiac a niektorým pokladniciam až po piatich rokoch. Sťahovanie pamäte do počítača môže výrazne znepríjemniť prácu s pokladnicou. Kúpte pokladnicu s dostatočnou pamäťou, aby vydržala niekoľko rokov bez potreby sťahovania údajov z pamäte do počítača.
  • Skladové hospodárstvo – ak ste podnikateľom predávajúcim tovar, uvítate možnosť evidencie skladu prostredníctvom softvéru automaticky komunikujúceho s registračnou pokladnicou. K vybraným pokladniciam je softvér pre skladové hospodárstvo do istého počtu položiek zadarmo.
  • Cena – pokladnica vám má slúžiť na evidenciu tržieb, nie na míňanie tržieb. Logicky hľadajte riešenie, ktoré bude spĺňať vaše požiadavky pri minimálnej investícii.

Riešenie presne „na mieru“

Na slovenskom trhu vám servisné organizácie a predajcovia pokladníc ponúknu riešenie presne „na mieru“ podľa vašich požiadaviek a potrieb. Ak v čase kúpy pokladnice nedisponujete potrebnou finančnou hotovosťou, pokladničný systém dostanete na splátky. Ak potrebujete pokladnicu len pár dní, majú pre vás riešenie. Prenajmú vám ju.

Ak ste začínajúcim podnikateľom a chcete udržať svoje výdavky na minimálnej úrovni, ponúknu vám repasované zariadenie. Ak ste podnikateľom zo vzdialeného kúta Slovenska, pokladnicu kúpite cez internet.

Na aké akcie natrafíte?

Servisné organizácie a predajcovia pokladníc sa usilujú získať klientov rozmanitými výhodami. Na aké „akcie“ môžete natrafiť?

  • V rámci akcie „50% + 5 x 10 %“ zaplatíte teraz len 50 % z ceny pokladnice, a zvyšných 50 % doplatíte v piatich splátkach (5 x 10%).
  • V rámci akcie „Vymeň starú za novú“ dostanete novú fiškálnu pokladnicu za cenu úpravy vašej starej. Ak starú pokladnicu odovzdáte, za novú doplatíte len symbolickú čiastku.
  • V rámci akcie „upgrade“ dostanete novú systémovú pokladnicu za cenu upgrade starej pokladnice.
  • V rámci akcie „prvých 250 zákazníkov“ môžete získať výhodný benefit v podobe nižšej ceny na novú pokladnicu.
  • Viac informácií o rôznych akciách a ich konkrétnych podmienkach sa doziete na internetových stránkach jednotlivých spoločností a u jej predajcov.

Na záver už len pár slov….Nečakajte na na poslednú chvíľu a kontaktujte servisného technika čo najskôr. Servisné organizácie objednávky na poslednú chvíľu nemusia stíhať. Zabezpečte si úpravu svojho pokladničného systému v súlade so zákonom včas. Predídete tak zbytočnému stresu koncom roka 2011, kedy servisné organizácie očakávajú nápor a pravdepodobne aj dlhé čakacie doby pri objednávaní termínov servisného zásahu.

Odporúčame si prečítať aj informácie Daňového riaditeľstva:

dj

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Registračné pokladne

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

december

16dec8:30Prekážky v práci a dovolenka8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika

16dec8:30Prekážky v práci a dovolenka8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

19dec8:30Zákonník práce v roku 2024 – zmeny v praxi8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Personalistika,Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X