- Podnikam.sk
- Články
- Inšpirácia
- Ako môžu využívať svoju moc vrcholoví manažéri s vysokou emocionálnou inteligenciou?
Ako môžu využívať svoju moc vrcholoví manažéri s vysokou emocionálnou inteligenciou?
Väčšina vrcholových manažérov sa na túto svoju rolu pripravuje dlho predtým, ako ju začnú vykonávať. Po príchode do stredného manažmentu mnohí z nich zistia, že byť dobrým lídrom je oveľa viac, ako byť len úspešným výkonným pracovníkom.
Každý začiatok je ťažký
Mnohí z nich rozprávajú príbehy o prvom mikromanažovaní svojich podriadených, ničení tímového povedomia či kladení neopodstatnených nárokov na dobrých pracovníkov, ktorí im preto poodchádzali. Niektorí z nich tieto zložité situácie prežili a čo je ešte dôležitejšie, dokázali si ich uvedomiť a poučiť sa z nich.
EQ v hlavnej úlohe
Rozvíjaním emocionálnej inteligencie (EQ) postupne pochopili, že ich hlavnou úlohou je pomáhať. Na vyššie spomínaných a podobných skúsenostiach si tiež uvedomili, že sú zodpovední za životy svojich pracovníkov. Ak chcú, aby sa ich organizácia rozvíjala, nesmú rozbíjať tímy, ale ich budovať. Miesto ponižovania ľudí ich musia podporovať, predchádzať ich vyhoreniu a odchodu z radov spoločnosti. Uvedené skúsenosti ich zároveň naučili, ako pracovať rozumnejšie a nie ťažšie a ako lepšie čítať, čo sa deje s ľuďmi v ich tíme.
Osudy ľudí majú vo svojich rukách
Lídri s vysoko vyvinutou emocionálnou inteligencou veľmi dobre vedia, že ich podriadení potrebujú ocenenie, podporu a veľkú dávku motivácie a inšpirácie, aby boli schopní dosahovať tie najlepšie výsledky. Uvedomujú si, že aj toto majú plne vo svojej moci. Vrcholoví manažéri s vysokým EQ poznajú dôležitosť spoločenských väzieb na pracovisku. Vedia, že dobré vzťahy medzi pracovníkmi vytvárajú podporujúce prostredie vhodné pre rast zamestnancov. Zároveň si uvedomujú, že aj oni sami sú súčasťou tohto kolosu. Emocionálne inteligentní lídri tak používajú svoju moc na rast a nie na ničenie ľudských osudov.
Na ceste nahor
Mnohí vrcholoví manažéri spoločností nie sú pripravení na túto úlohu a často si nevedia predstaviť, čo všetko sa zmení po nástupe do takejto funkcie. Moc, ktorá je s tým spojená, už nejedného z nich prekvapila. Musia si preto uvedomiť aj to, že je nemožné skutočne profesionálne rásť bez osobného rastu. Oba faktory idú ruka v ruke. Dôležité je pritom, aby sa čo najrýchlejšie dokázali zžiť s touto novou úlohou a vydať zo seba všetko, čo sa od takého lídra očakáva.
Riadiť ľudí je podobné, ako vychovávať deti
Aby svoju moc využívali naozaj správnym spôsobom, mali by na sebe neustále pracovať. Čím vyššia funkcia v kariérnom rebríčku, tým viac zdpovednosti so sebou prináša. A to nielen zodpovednosti za výsledky spoločnosti, ale aj za životy ľudí spätých s touto organizačnou jednotkou. V posledných rokoch už mnohí vrcholoví manažéri pochopili, že emocionálna inteligencia je kľúčovým faktorom k akémukoľvek životnému úspechu. Túto schopnosť rozpoznať a ovládať vlastné emócie a emócie iných ľudí je preto potrebné rozvíjať po celý život. Ak majú v rukách profesionálne osudy iných ľudí, táto ich povinnosť ešte viac naberá na dôležitosti.
Viac, ako len šéf
Mať pri sebe lídra s vysoko rozvinutou emocionálnou inteligenciou je to najlepšie, s čím sa možno v profesionálnom prostredí stretnúť. Takýto človek nie je len šéfom svojich podriadených, ale je aj ich životným koučom. Je to úloha s podobnou zodpovednosťou, akú majú rodičia pri výchove svojich detí. Čím skôr si to daný manažér skôr uvedomí, tým lepšie to bude pre neho samého aj ľudí, s ktorými prichádza do kontaktu.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.