Ako presvedčiť aj tých najodolnejších ľudí? Trik je v jednej veci
Či už presviedčate svojho šéfa, aby podporil váš projekt alebo vášho predškoláka, aby si išiel pred spaním umyť zuby, táto vlastnosť je kľúčovou na ceste za akýmkoľvek úspechom. Tajomstvo presvedčivých ľudí tkvie v ich obľúbenosti. Dokážu totiž zariadiť, aby ste ich mali radšej, ako ich myšlienky. Niektoré z trikov, ktoré pritom používajú, nájdete aj v nasledujúcom texte.
Poznajú svoje publikum. Presvedčiví ľudia sú si väčšinou veľmi dobre vedomí toho, s kým majú dočinenia. Svoje „obete“ dokonale poznajú zvnútra aj zvonku a dokážu tak k nim prehovárať ich vlastným jazykom.
Spájajú sa. Ľudí presvedčíte o čokomkoľvek, ak majú pocit, že vás poznajú. Platí to však aj opačne. Bez ohľadu na to, aký presvedčivý je váš argument, ak pochybíte v spojení na osobnej úrovni, pravdepodobne svojho adresáta napokon nepresvedčíte.
Netlačia na pílu. Títo šťastlivci prezentujú svoje myšlienky asertívne a s poriadnou dávkou sebavedomia. Ich veľkou prednosťou je aj to, že pritom nie sú agresívni a netlačia na ľudí, ktorých sa snažia ovplyvniť.
Hovoria pozitívnou rečou tela. Ak dobre poznáte reč vášho tela, gestá, výrazy, tón hlasu, dokážete s nimi takmer zázraky. Všetky uvedené prvky vám minimálne pomôžu získať pozornosť druhej strany a primäť ju k tomu, aby si aspoň vypočula vaše argumenty.
Sú autentickí. Byť originálnym a čestným je základom k tomu, aby ste sa stali presvedčivými. Nikto nemá rád napodobeniny ani lži. Ľudia skôr uveria niekomu, kto pôsobí autenticky a u koho majú pocit, že ho poznajú.
Kladú správne otázky. Jednou z najväčších chýb mnohých ľudí je skutočnosť, že pri počúvaní slov niekoho iného sa sústredia najmä na to, čo plánujú povedať oni sami. Ľudia však radi vidia, že počúvate, čo hovoria. Niekedy je preto lepšie v strede rozhovoru položiť kontrolnú otázku, ktorá rečníkovi prezradí, že ste jeho oddaným poslucháčom a že vás nezaujíma len to, čo chcete k téme povedať vy sami.
Silný prvý dojem. Niektoré výskumy tiež potvrdzujú, že väčšina ľudí sa rozhodne o tom, či ste im sympatickí, v priebehu niekoľkých sekúnd po vašom zoznámení. Zvyšok konverzácie potom trávia tým, že presviedčajú sami seba o tom, že toto ich rozhodnutie bolo správne.
Vedia, kedy ustúpiť. Urgencia je priamym ohrozením presvedčivosti. Keď neustále nútite ľudí, aby s vami súhlasili, môže to mať úplne opačný efekt. Dajte im preto čas, aby spracovali vaše podnety. Ak je vaša myšlienka dobrá, nemusíte sa báť. Pamätajte si, že veľké idey sa nikdy nepresadili z noci do rána.
Volajú ľudí po mene. Vaše meno je základným prvkom vašej identity. Je to úžasné, keď ho počujete z úst niekoho iného. Zapamätajte si mená ľudí, s ktorými jednáte a používajte ich v rozhovore tak často, ako sa len dá. Ich vyslovovanie v komunikácii má magnetickú moc, ktorá k vám pritiahne vášho poslucháča.
Úsmev roztápa ľady. Ľudia prirodzene a podvedome reflektujú reč tela človeka, s ktorým vedú rozhovor. Ak chcete, aby vám uverili a mali vás radi, usmievajte sa na nich počas konverzácie a oni vám toto krásne gesto opätujú. Presvedčiví ľudia sa usmievajú veľmi často. Nie je to však nútený holywoodsky úsmev. Väčšinou je úprimný a odrážajúci ich prirodzený entuziazmus a vášeň pre predstavované myšlienky.
Presvedčiví ľudia sa okrem iného vyznačujú tým, že majú vysokú emocionálnu inteligenciu, ktorú využívajú aj v procese presvedčovania iných. Lákajú ich najmä svojou prirodzenosťou a vášňou pre všetko, o čom sú sami presvedčení. Všetky tieto vlastnosti sa však možno naučiť a pravidelne ich trénovať. Nikde tak nie je napísané, že sa nezaradíte medzi týchto šťastlivcov aj vy sami. Chce to len trochu tréningu a praxe.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.