Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Vedci zistili, prečo kupujeme veľké množstvá potravín a jeme veľké porcie

má potenciál na 80-percentnú sebestačnosť potravinárstva
Ilustračné foto: FreeDigitalPhotos.net
21. decembra 2016 Img_2614.jpg Zdroj Harvard Business Review Tlačiť

Približne pred 2 300 rokmi napísal grécky filozof Epicurus list svojmu priateľovi Menoeceusovi, v ktorom stálo čierne na bielom: „Múdry človek si nevyberá veľké množstvo jedla, ale atraktívne jedlo.“

Pri pohľade do predvianočných nákupných košíkov mnohých ľudí to však vyzerá tak, že tejto rady sa drží len máloktorý z nás.

Profesor Pierre Chandon napísal pre webový portál Harward Business Review, že podľa jeho názoru to určite nie je tak preto, že by sme neboli disciplinovaní, dôvody tohto fenoménu treba hľadať niekde úplne inde.

S jeho dlhoročným spoluautorom Brianom Wansikom a ďalšími dvomi kolegami vykonali prieskum, v rámci ktorého použili počas jedného roka údaje o dennej váhe 2 924 ľudí.

Pritom zistili, že v dňoch nasledujúcich po Vianociach pribrali ľudia v Spojených štátoch amerických denne na váhe 0,6 kg a v Nemecku 0,8 kg.

Údaje zároveň prezradili, že ešte pol roka po sviatkoch mali títo ľudia na sebe polovicu novej váhy, ktorej sa nevedeli zbaviť.

Kodan_jedlo_pixabay.com_.jpg
pixabay.com

Prečo teda jeme také množstvo jedla miesto toho, aby sme si radšej dopriali atraktívnejšie pokrmy?

Chandon tvrdí, že je to preto, lebo jeme očami, srdcom a na naše stravovacie návyky vplývajú rôzne kultúrne návyky. Nezaoberáme sa podľa neho dostatočne tým, ako sa cítime pritom, keď jeme.

Pôžitkári

Chandon ďalej hovorí, že radšej sa stať pôžitkármi a naučiť sa vychutnávať si malé porcie jedla, ako jesť veľké objemy. Yann Cornil, ktorý je profesorom na University of British Columbia, spolu s Chandonom zistili, že ľudia bežne nerozlišujú medzi malými a veľkými porciami jedla.

Brownie experiment

Urobili preto experiment na 367 dospelých jedincoch, ktorých sa spýtali, ako by si užívali väčšiu porciu čokoládového Brownie. Väčšina z nich uviedla, že najväčšia porcia (350 kcal) by bola skutočne priveľká v porovnaní s bežnou veľkosťou ponúkanou v Starbucks.

Na druhej strane však uviedli, že by im urobilo najväčšiu radosť radosť, keby mohli zjesť 3/5 z tejto veľkosti (210 kcal) a že by ich to potešilo viac, ako len keby mali pred sebou len pätinu z koláčika (70 kcal).

Spicymaltedchocolatebrownies featured.jpg

Výsledok však prekvapivo ukázal, že sa veľmi mýlili. Najviac si koláčik napokon užili tí, ktorí z neho dostali najmenšiu porciu.

Chandon to vysvetľuje tak, že každý dodatočný kúsok jedla nám poskytuje stále menšiu radosť v porovnaní s tým predchádzajúcim. Je to univerzálny fenomén s názvom pôžitkárska hedonistitická adaptácia.

Čo je však podľa neho menej známe a neočakávané, je skutočnosť, že je to práve posledný kúsok, ktorý určuje našu celkovú spokojnosť s pokrmom, ktorý konzumujeme.

Ak je jedlo príliš veľké, stráca sa postupne aj pôžitok z neho a hodnotenie konzumenta rapídne klesá. 

Výsledkom celého uvedené je podľa Chandona to, že ak ľudia na tento fakt zabúdajú, alebo si ho neuvedomujú a miesto sa sústredia na svoj hlad, hodnotu jedla a pritom si neuvedomujú jeho veľkosť, skončia s tým, že budú konzumovať príliš veľké porcie.

Img_2614.jpg

Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. Vo svojej praxi sa venuje oblasti korporátneho práva, copywritingu a prekladateľskej činnosti.

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

jedloporcieštúdiazdravie

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Zaujímavosti

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X