Vlaky budú zadarmo pre deti, žiakov, študentov a dôchodcov
Vláda schválila návrh na realizáciu opatrení finančného, ekonomického a sociálneho balíčka v železničnej osobnej doprave.
Vybrané skupiny ľudí budú môcť cestovať vlakmi zadarmo vo vozňoch 2. triedy
Nárok na bezplatné cestovanie vo vnútroštátnej železničnej osobnej doprave budú mať od 17. novembra deti do 15 rokov, žiaci a študenti denného štúdia do 26 rokov, ako aj osoby, ktoré dovŕšili 62 rokov a všetci poberatelia dôchodkov podľa zákona o sociálnom poistení. Ide najmä o dôchodcov poberajúcich starobný, invalidný, vdovský, sirotský dôchodok a o predčasných dôchodcov.
Vyplýva to z návrhu na realizáciu opatrení finančného, ekonomického a sociálneho balíčka v železničnej osobnej doprave, ktorý v stredu schválila vláda na návrh ministra dopravy Jána Počiatka. Ide o jedno z pätnástich opatrení sociálno-ekonomického balíčka na zlepšenie životnej úrovne obyvateľov v objeme zhruba 250 mil. eur.
Premiér Robert Fico na tlačovej besede po rokovaní vlády povedal, že cieľom opatrenia na bezplatné cestovanie vo vlakoch je odbremeniť rodiny a študentov od nákladov na cestovanie. Takéto opatrenie je podľa neho vhodné aj pre dôchodcov. „Takéto kroky môžeme robiť len preto, že sme úspešne zvládli konsolidáciu verejných financií, že sa nám darí nielen šetriť, pokiaľ ide o výdavky štátu, ale darí sa nám aj získavať zdroje najmä efektívnym výberom DPH, ale aj ďalšími opatreniami,“ uviedol Fico. Podľa premiéra treba ešte prijať niekoľko technických opatrení, aby bolo možné využívať bezplatne vlaky od 17. novembra.
Opatrenie sa nevzťahuje na IC vlaky
Vybrané skupiny ľudí budú môcť cestovať vlakmi zadarmo vo vozňoch 2. triedy. Ide o vlaky, ktoré objednáva ministerstvo dopravy na základe zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme. Ministerstvo má v súčasnosti takéto zmluvy so štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s. (ZSSK) a súkromným dopravcom RegioJet (len na prepravu na trati Bratislava – Komárno). Opatrenie sa nevzťahuje na IC a iné vlaky, ktoré dopravcovia prevádzkujú na vlastné náklady bez podpory štátu. Minister Počiatek má zabezpečiť opatrenie na bezplatné cestovné vo vlakoch pre skupiny ľudí s účinnosťou 17. novembra.
Minister Počiatek informoval, že náklady na zabezpečenie bezplatného cestovného vo vlakoch budú minimálne 13 mil. eur a ministerstvo dopravy má túto sumu aj v návrhu rozpočtu na budúci rok. „Máme dohodu aj na úrovni ministerstva financií, že v priebehu realizácie tohto opatrenia, ako sa budú reálne vyvíjať náklady, budeme na to promptne reagovať aj zmenou v rozpočte v parlamente alebo v priebehu roka,“ povedal Počiatek.
ZSSK je podľa ministra už pripravená registrovať ľudí a vydávať preukazy. Po zaregistrovaní sa do systému dopravcov si budú môcť dôchodcovia vyzdvihnúť lístky s nulovou cenou na dotovanú regionálnu aj diaľkovú dopravu. Študenti denného štúdia sa zaregistrujú už existujúcimi čipovými kartami, alebo si vybavia nový preukaz.
Zvýši sa aj frekvencia vlakovej dopravy
„Rátame so zvýšeným náporom a pripravujeme sa na to, aby sme boli schopní flexibilne zvládnuť eventuálne dramatický nárast cestujúcich. Pripravujeme sa na zmenu grafikonu, ktorý bude oveľa synchrónnejší a viac taktový už od decembra,“ dodal Počiatek. V novom vlakovom grafikone, ktorý začne platiť 14. decembra 2014, pribudne 103 vlakov, ktoré za rok prejdú po slovenských koľajniciach 1,5 milióna vlakových kilometrov.
Posilnená bude diaľková doprava medzi Bratislavou a Košicami aj Zvolenom a takisto sa zvýši aj počet rýchlikov medzi regionálnymi centrami. Zvýši sa aj intenzita prímestskej dopravy. Decembrové zvýšenie počtu vlakov bude najvýraznejšie za posledných desať rokov.
Zľavy na prímestskú autobusovú dopravu nebudú
Prímestskej autobusovej dopravy sa zľavy cestovného týkať nebudú, keďže jej objednávateľom sú jednotlivé kraje. „Dlhodobo sa snažíme o zladenie železničnej a autobusovej dopravy, čo sa nám doteraz nepodarilo najmä kvôli nie úplne aktívnemu záujmu vyšších územných celkov. Nosná časť prepravy osôb má byť železničná doprava.
Je to absolútne v súlade so všetkými vyhláseniami Európskej únie, je to trend, ktorý si EÚ jasne stanovila,“ povedal Počiatek s tým, že dominantná má byť železničná doprava. Autobusoví dopravcovia podľa neho často nerešpektujú grafikony vlakov a ich úlohou, tvrdí minister, by malo byť zvážať cestujúcich k vlakom a nie im konkurovať.
Vláda plánuje aj zvýšenie zľavy pre dochádzajúcich do práce vlakmi od začiatku budúceho roku z 30 % na 50 %. Ministerstvo dopravy má z dôvodu spomínaných opatrení zvýšiť podporu železničnej osobnej doprave z doterajších 205 mil. eur na 218 mil. eur.
Reakcie na schválené opatrenie si môžete prečítať v aktualizácii na ďalšej strane.
Vláda delí ľudí na dve kategórie
Vláda podľa podpredsedu KDH pre verejné financie Miloša Moravčíka delí ľudí na dve kategórie podľa toho, či majú alebo nemajú prístup k železničnej doprave. Za odvrátenú stranu rozhodnutia vlády poskytnúť niektorým skupinám ľudí cestovanie vo vlakoch zadarmo považuje opozičný politik to, že ľudí následne čaká drahšie cestovanie v autobusoch.
„Odchod časti cestujúcich z autobusov do vlakov totiž prehĺbi straty autobusových dopravcov a oni budú nútení navrhnúť zvýšenie cien prepravy,“ zareagoval v stredu Moravčík na rozhodnutie vlády. „Dôkazom, že to takto funguje, je Prešovský kraj. Tam od začiatku roka zdvihli cestovné v priemere o sedem percent, pričom k hlavným dôvodom patril práve pokles počtu cestujúcich,“ dodal.
Moravčík označil bezplatné cestovanie vo vlakoch pre vybrané skupiny ľudí za populistické opatrenie so zámerom zvýšiť popularitu premiéra Roberta Fica. Vláda tak podľa podpredsedu KDH ublíži tým, ktorí sú už teraz znevýhodnení, lebo nemajú železnicu a sú odkázaní na cestovanie autobusmi. „Tí, ktorí nemajú vlak, môžu byť aj sociálne slabší a budú nútení sa skladať na cestovné sociálne silnejším. Toto nemá nič spoločné so sociálnou politikou, je to skôr vytĺkanie politického kapitálu na úkor ľudí,“ tvrdí Moravčík.
Pre možnú nepovolenú štátnu pomoc sa obrátia na EÚ
Bývalý generálny riaditeľ štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) Pavel Kravec považuje rozhodnutie vlády o vlakoch zadarmo za nesystémový krok, ktorý rozbíja akékoľvek pravidlá a mechanizmy trhu železničnej i celej verejnej dopravy. Zároveň podľa neho komplikuje zavádzanie integrovaného dopravného systému v regiónoch.
„Ak zadarmo cestovanie nariadené vládou, tak pre všetkých dopravcov, to je princíp rovnosti príležitosti, ktorý je nastavený aj v Českej republike,“ uviedol pre agentúru SITA Kravec. Očakáva, že súkromní dopravcovia RegioJet a Leo Express sa obrátia na Európsku komisiu, či nejde o nepovolenú štátnu pomoc ZSSK. „Osobne si myslím, že SR tento krok obháji bez postihu,“ dodal.
Majiteľ holdingu Student Agency (jeho súčasťou je RegioJet) Radim Jančura označil rozhodnutie poskytovať sociálne zľavy za právo štátu. Realizácia tohto práva však podľa neho nesmie mať povahu diskriminácie hospodárskej súťaže. „Ministerstvu dopravy sme odovzdali dve nezávislé právne analýzy, ktoré podporujú náš postoj. Minister dopravy sľúbil prípravu oponentného posudku. Táto otázka sa týka hlavne hospodárskej súťaže, nie je to otázka pre Európsku komisiu, ale protimonopolný úrad,“ dodal Jančura.
Vláda zvýhodní regióny, ktoré majú železničnú trať
Postoj vlády považuje Kravec za zle uplatňovaný populizmus, keď je zvýhodnená len určitá skupina obyvateľov cestujúca železnicou. „Zároveň je to nášľapná mína pre budúcu vládu, ktorá môže paradoxne vybuchnúť pod samotným Smerom v budúcej koaličnej vláde s patričnými dôsledkami,“ upozornil. Predpokladá pohyb v preprave cestujúcich z autobusovej dopravy na železničnú a ich vyšší počet v diaľkovej doprave. Kravec bol na čele ZSSK ako nominant bývalého ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) od septembra 2010 do apríla 2012.
Moravčík si myslí, že vláda svojim nesystémovým prístupom namiesto znižovania regionálnych rozdielov ich dokonca zväčšuje. Chystá sa zvýhodniť regióny, ktoré majú železničnú trať a znevýhodní ostatné. „Ak by bolo KDH vo vláde, tak by sme presadzovali komplexné a systémové riešenie. Pomôcť s cenou cestovného treba tým, ktorí to potrebujú a bez ohľadu na to, či cestujú vlakom alebo autobusom,“ uviedol Moravčík. Smeru podľa neho zjavne nejde o ľudí, ale len o seba a svoje preferencie. „A preto neváhajú navrhovať niečo, čo síce jedným pomôže, ale iným ublíži,“ uzavrel.