Zopár tipov, ako urobiť váš prejav nezabudnuteľným
Aj v biznise platí, že veľké myšlienky tvarujú našu budúcnosť. Nezabudnuteľné prejavy sa dokážu zapísať do mysle a nájdu si miesto aj v našich srdciach.
Verejný prednes však patrí k jedným z najstresujúcejších faktorov pre mnohých ľudí. Možno ste aj vy niekedy zažili ten pocit, kedy vám už niekoľko dní predtým zvieralo hrdlo len pri pomyslení na takúto prezentáciu vašich myšlienok. Sprievodný stres má tak často za následok, že pri prednášaní môžete robiť zbytočné chyby.
Tréningom uvedenej zručnosti sa však môžete zlepšovať a dosiahnuť, aby si vaše obecenstvo zapamätalo čo najviac. V nasledujúcich riadkoch nájdete niekoľko tipov, ktoré vám môžu pritom pomôcť.
Dôkazy
Ak chcete, aby si vašu reč publikum zapamätalo, predložte mu relevantné dôkazy a fakty podporujúce vaše tvrdenia. Urobte to však čo najjednoduchším spôsobom, aby ste situáciu príliš nekomplikovali. Čím viac o danej téme viete, tým budete presvedčivejší, zaujmete a ľudia si vás zapamätajú.
Kontakt
Správny kontakt s publikom vám pomôže vytvoriť vhodnú atmosféru. Využívajte pritom emócie a emočné spojenia. Do prejavu pokojne zahrňte humor, pútavé osobné príbehy či krátke historky zo života. S troškou cviku to možno urobiť pri akejkoľvek vážnej téme.
V jednoduchosti je krása
Myšlienky, ktoré chcete podať, by mali byť priame, zrozumiteľné a zopakovateľné. Hlavné body predstavte viackrát a zahrňte ich do každej správy, ktorú prezentujete. Vyberte však pritom len tie najdôležitejšie fakty, pretože príliš veľa údajov môže publikum zmiasť.
Poznajte vaše publikum
Jedným z kľúčových faktorov úspechu pri prezentovaní akýchkoľvek myšlienok, je schopnosť poznať vaše obecenstvo. Vtedy dokážete zvoliť priliehavé termíny, slovné spojenia, správny humor aj žargón. Čím viac viete o ich záujmoch, prostredí, kde žijú a pracujú, tým lepšie viete nastaviť svoj prejav.
Buďte reálni
Autenticita a otvorenosť je veľmi dôležitá. Vaše obecenstvo k vám bude bližšie a aj vy sa budete cítiť uvoľnenejší. Ak je to potrebné, použite humor aj voči sebe a zasmejte sa spoločne na vašich slabých stránkach. Uvoľní to autmosféru.
Obraz
Videá, grafika, fotografie a ostatné vizuály vám pomôžu spojiť príbeh s týmito obrazmi. Výsledkom tohto postupu je lepšie zapamätateľná myšlienka. Použiť môžete aj akúkoľvek inú názornú pomôcku, ktorá pomôže podporiť vypovedanú správu.
Intenzita prejavu a tón hlasu
Dôležitý je aj tón hlasu a dynamika vášho prejavu. Aj tu totiž platí, že najlepšia je zlatá stredná cesta a všetkého veľa škodí. Ak niečo potrebujete zdôrazniť, môžete použiť viac emócií, ale väčšina prejavu by sa mala niesť v nenútenom tóne. Medzi jednotlivými myšlienkami by ste mali dodržiavať rozostupy, aby ich mohlo publikum spracovať.
Ná záver celej prezentácie by ste mali ponúknuť krátke zhrnutie podaných myšlienok s dôrazom na tie najdôležitejšie. Ak si to povaha prezentácie vyžaduje, rozdeľte úlohy a určite termíny ich dodania. Prejav ukončite otvoreným poďakovaním.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.