5 najčastejších chýb, ktorých sa dopúšťajú aj tí najlepší lídri
Môžu byť šikovní, bystrí, múdri aj skúsení. Aj tí najlepší lídri sú však len ľudia, ktorí robia chyby. Možno tak potvrdiť, že tí najskúsenejší z nich vyrástli na chybách a rôznych prešľapoch. S nasledujúcimi riadkami sa môžete ponoriť do hlbín najbežnejších pochybení, ktoré sa nevyhýbajú ani tým najmúdrejším lídrom.
Prvá chyba
Jednou z najväčších chýb mnohých lídrov je skutočnosť, že nepočúvajú svojich zamestnancov. Spätná väzba od podriadených pracovníkov je veľmi dôležitá, pretože im ukazuje, čo je na pracovisku dobré a kde je ešte priestor na zlepšenie. Manažéri, ktorí dobre počúvajú svojich zamestnancov, si dokážu vybudovať skutočný rešpekt a dôveru. V ich tímoch väčšinou panuje pozitívna atmosféra a ľudia sú navzájom otvorení.
Druhá chyba
Najlepší lídri veľmi dobre poznajú silu informácií a uvedomujú si, že ich musia odovzdávať aj svojim zamestnancom. Ich výhodou je, že pritom dokážu odhadnúť, aké množstvo a druh informácií im môžu poskytnúť, aby predišli nezáujmu či nízkej morálke. Pri predstavení novej stratégie zamestnancom jasne vysvetlia výhody aj nevýhody nového postupu. Pracujú pritom len so skutočnými faktami a svojich podriadených nikdy nezavádzajú.
Tretia chyba
Vo svete športu sa nikto nečuduje tomu, keď má každý športovec vlastného trénera a kouča. V oblasti biznisu je to skôr rarita. Aj v tomto sektore je to však rovnako dôležité, ako pri dosahovaní športových výkonov. Mnohí manažéri sa tomu bránia a tvrdia, že nemajú čas ani priestor učiť ľudí, ktorí pod nimi pracujú a venovať sa ich rozvoju. Táto stratégia je však slepá, pretože opačným prístupom by dokázali zvýšiť efektivitu a dosahovali lepšie výsledky. Koučing pritom vôbec nemusí prebiehať formálnym spôsobom. Môže sa pokojne zmeniť na zábavu, ktorá prinesie do spoločnosti dobrú náladu, motiváciu aj inšpiráciu.
Štvrtá chyba
Pri svojich povinnostiach napĺňať víziu, implementovať stratégiu, stanovovať a dosahovať ciele, zabúdajú mnohí manažéri často na jednu nesmierne dôležitú vec. Je to uznanie a ocenenie práce podriadených pracovníkov. Ak chcú výrazne zlepšiť výkony ľudí, je dôležité podporiť ich snahu a úsilie. Výskum IBM Smarter Workforce Institute v tejto súvislosti potvrdil, že organizácie, ktoré ponúkali svojim zamestnancom rôzne programy hodnotenia, najmä však tie, ktoré im poskytovali odmeny za uznávanie korporátnych hodnôt, mali výrazne spokojnejších zamestnancov.
Piata chyba
Poslednou z najbežnejších chýb mnohých manažérov je tzv. politika zatvorených dverí. Opakom tohto prístupu je otvorená komunikácia medzi lídrom a jeho podriadenými, ktorí v ňom majú oporu a môžu za ním prísť kedykoľvek to potrebujú.
Ako je už vyššie spomenuté, tí najlepší lídri sa nachádzajú na vrchole väčšinou preto, že v minulosti urobili množstvo chýb, z ktorých sa však napokon dokázali poučiť. Pochybenia a prešľapy sú preto najlepšími priateľmi človeka a aj hodnotnými učiteľmi, keď sme ich ochotní počúvať. Nikdy tak nie je neskoro začať pracovať na zmene. Každý deň prináša nový začiatok a novú šancu zlepšovať sa.
Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. V praxi sa venuje copywritingu, prekladateľskej činnosti a korporátnemu právu.