Železnice rušia IC vlaky, RegioJet odmieta obvinenie z cenovej vojny
Štátne IC vlaky boli dlhodobo stratové ešte pred príchodom žltých vlakov na trať Bratislava – Žilina – Košice a späť.
Daňoví poplatníci by mali spoznať stratu z prevádzky IC vlakov
Vlakový prepravca RegioJet odmieta obvinenie Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) zo začatia cenovej vojny, následkom čoho musí štátny prepravca redukovať počet svojich IC vlakov z Bratislavy do Košíc. „Spoločnosť RegioJet cenovú vojnu nezačala, naopak, všetky zľavy a zvýhodnené cestovné ponúka cestujúcim najmä preto, aby cenovo dokázala konkurovať štátnej ZSSK. Štátna spoločnosť navyše uplatňovala v IC vlakoch podnákladové ceny, ktoré s bezplatnou prepravou v rýchlikoch poškodzujú akéhokoľvek prichádzajúceho konkurenta,“ informoval v utorok RegioJet.
Ak by štátny prepravca nepristúpil k opatreniam na redukciu spojov, tento rok by podľa odhadov RegioJetu vygenerovali IC vlaky ZSSK stratu 8 mil. až 10 mil. eur, ktorú by museli zaplatiť daňoví poplatníci. Súkromný prepravca pripomenul, že štátne IC vlaky boli dlhodobo stratové ešte pred príchodom žltých vlakov na trať Bratislava – Žilina – Košice a späť.
RegioJet tvrdí, že z týchto vlakov „podľa dostupných informácií väčšina cestujúcich odišla sčasti do vlakov RegioJet za lepšími službami“, no najmä pre zavedenie bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov vo vlakoch s podporou štátu.
Súkromníkom sa železniciach darí
RegioJet informoval, že vo svojich diaľkových vlakoch prepravil na Slovensku od začiatku decembra 2014 do konca februára 2015 spolu vyše 320 tisíc cestujúcich. Z toho takmer 214 tisíc cestujúcich využilo vlaky RegioJet na trase Bratislava – Žilina – Košice, ktoré jazdia od 14. decembra minulého roku.
Spoločnosť na tejto trati prevádzkuje denne tri páry IC vlakov a ich priemerná obsadenosť je približne štyristo ľudí v jednom vlaku. Ďalších takmer 108 tisíc cestujúcich prepravil RegioJet za tri mesiace od decembra vo vlakoch spájajúcich denne Košice, Martin a Žilinu s Prahou a ďalšími českými mestami.
RegioJet vyzval ministra dopravy Jána Počiatka, aby riešil prázdne a stratové IC vlaky ZSSK. Štátny prepravca by mal podľa konkurenta transparentne zverejniť údaje o počte cestujúcich vo svojich IC vlakoch.
„Okrem toho, že štát znevýhodňuje RegioJet ako novú konkurenciu tým, že mu na rozdiel od rýchlikov ZSSK nechce kompenzovať zľavy pre sociálne skupiny, nerieši s manažmentom ZSSK ani prevádzku vysoko stratových vlakov IC ZSSK,“ tvrdí RegioJet.
Strata z IC-čiek by mohla ísť na zdravotníctvo
Majiteľ skupiny Student Agency (patrí do nej RegioJet) Radim Jančura si myslí, že daňoví poplatníci musia mať možnosť vedieť, o koľko väčšiu stratu z prevádzky IC vlakov budú musieť uhradiť v tomto roku. „Tieto peniaze by bolo možné vložiť do zdravotníctva, alebo ich použiť na iné sociálne účely a celý rad iných užitočnejších vecí. A navyše, najlepšie vozne by ZSSK mala okamžite nasadiť na preplnené dotované rýchliky,“ dodal Jančura.
RegioJet koncom roku 2014 zamestnával v SR spolu vyše 360 ľudí a za rok sa ich počet zvýšil o 260. Najviac miest vytvoril v Košickom a Nitrianskom kraji v spojitosti s prevádzkou diaľkových vlakov z Košíc do Bratislavy a autobusovej linky z Banskej Bystrice do cez Nitru do Bratislavy.