Vlaky zadarmo obmedzujú najmä diaľkovú autobusovú dopravu
Počet cestujúcich v diaľkovej autobusovej doprave od októbra 2014 do januára 2015 klesol priemerne o 17,35 %.
Zmeny budú mať priamy dopad na stratu spojenia pre cestujúcich
Bezplatná vlaková preprava študentov a dôchodcov, ktorú vláda Roberta Fica zaviedla od 17. novembra 2014, má výrazne negatívne až likvidačné dopady na diaľkovú autobusovú dopravu a čiastočne ovplyvňuje aj regionálne autobusové spoje. Ako Zväz autobusovej dopravy (ZAD) v stredu informoval, počet cestujúcich v diaľkovej autobusovej doprave od októbra 2014 do januára 2015 klesol priemerne o 17,35 %. Vlani v novembri bol úbytok ľudí do 10 %.
„Je otázkou času, kedy budú diaľkové linky obmedzované ešte vo väčšom rozsahu,“ povedal prezident ZAD Peter Pobeha. „Žiaľ, toto bude mať priamy dopad na stratu spojenia pre cestujúcich, ktorí využívajú diaľkové autobusové linky na kratšie vzdialenosti, alebo tam, kde trasa autobusovej linky nie je blízko vlaku,“ dodal.
Zväz autobusovej dopravy po čase opäť vyhodnotil dopady vlakov zadarmo pre vybrané skupiny obyvateľov na autobusovú prepravu. Porovnal bežný týždeň v januári 2015 s vlaňajším októbrovým týždňom, teda mesiac pred zavedením bezplatnej prepravy vo vlakoch.
Autobusové spoločnosti prevádzkujú diaľkovú prepravu bez akýchkoľvek príspevkov z verejných zdrojov. Na základe vyhodnotenia dopadov opatrenia vlády o vlakoch zadarmo pre študentov a dôchodcov prehodnocujú ďalšie prevádzkovanie vybraných diaľkových liniek s cieľom zastavenia vykazovania straty z tejto činnosti.
Úbytok cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave, ktorú objednávajú a finančne podporujú samosprávne kraje, v januári dosiahol priemerne 2,69 %. V novembri pokles predstavoval 2 %. „Pokles cestujúcich sa teda oproti poslednému porovnaniu mierne zvýšil, ale nie je zásadný,“ uviedol ZAD.
„U obyvateľov, ktorí cestujú každodenne do práce a školy, hrá hlavnú úlohu vyhovujúca ponuka spojov a časov odchodov autobusu, blízkosť zastávok autobusu k domovu, práci či škole a tiež čas, ktorý sú ľudia ochotní tráviť cestovaním a najmä bez prestupov,“ dodal ZAD.
Zväz autobusovej dopravy informoval, že má eminentný záujem o zlepšenie služieb verejnej osobnej dopravy obyvateľstvu. Nezastupiteľnú úlohu má podľa neho spolupráca medzi vlakovou a autobusovou dopravou, aj keď výrazné zľavy na cestovnom vo vlakoch priestor na hľadanie dobrých dopravných riešení zmenšujú. Verejnú dopravu, dodal ZAD, je potrebné podporiť ako celok vrátane autobusovej dopravy, preto opätovne navrhol ministerstvu dopravy rokovanie, na ktorom by si dohodli spoločný postup.
Zväz autobusovej dopravy združuje štrnásť najväčších autobusových spoločností na Slovensku poskytujúcich výkony vo verejnom záujme v autobusovej doprave pre samosprávne kraje. Autobusové spoločnosti ročne prevezú takmer 190 miliónov cestujúcich, najazdia viac ako 206 miliónov kilometrov s 3 550 autobusmi.