Od ISO k výnimočnosti
Keď začiatkom deväťdesiatych rokov minulého storočia prognostici vyhlasovali, že koniec storočia a najmä 21. storočie sa bude vyznačovať snahou o kvalitu vo všetkých oblastiach ľudského konania, mnohým sa to zdalo byť prehnané, najmä ak si uvedomíme rad problémov súčasného sveta. Reálny život však ukázal a stále ukazuje, že na tejto prognóze nebolo nič nereálne a skutočne v kultúrnych krajinách sa kvalita výrobkov, zdravotníckych služieb, vzdelávania, verejnej správy a celého ľudského konania stala samozrejmosťou. Je nepochybné, že k vytvoreniu takéhoto povedomia kvality rozhodujúcim spôsobom prispela politika Medzinárodnej organizácie pre normalizáciu (ISO), ktorá na základe priaznivých skúseností so zabezpečovaním kvality v niektorých odvetviach priemyslu vytvorila návod na vytvorenie kvalitnej organizácie označený ako norma systému manažérstva kvality ISO 9001 a od roku 2000 sa filozofia celého modelu manažérstva kvality zmenila z prvkového na procesný prístup.
Logickým zavŕšením realizácie SMK je jeho certifikácia, t. j. potvrdenie úspešného zavedenia SMK na základe auditu vykonaného certifikačnou organizáciou. Dvadsaťročná skúsenosť s budovaním a zavádzaním systémov manažérstva kvality jednoznačne potvrdzuje, že to je cesta správna, zvyšuje angažovanosť pracovníkov a spolupracujúcich organizácií, zlepšuje imidž organizácií a prináša aj ekonomický efekt. Máme certifikát ISO 9001:2000 a čo ďalej? Sú organizácie, ktoré chcú byť nielen konkurencieschopné ale aj výnimočné vo svojej kategórii. Tu sa ponúka priestor pre implementáciu modelu výnimočnosti EFQM (Model EFQM Excellence), v súčasnosti zrejme najdokonalejšieho, ale aj najnáročnejšieho medzinárodne uznávaného modelu manažérstva kvality. Cesta k výnimočnosti však nie je jednoduchá a ani to nie je proces z večera do rána.Ako využiť súčasnú finančnú krízu na posilnenie vlastného podniku? Každá kríza je výnimočná príležitosť k očiste, novému poriadku a novým cieľom. Otvára sa tu príležitosť naštartovať úsporný program, začať pracovať na svojej novej budúcnosti. Je čas na analýzu predchádzajúcich činností a procesov, na odhalenie rezerv a redukciu nadbytočných nákladov. Je tu čas na kvalitné strategické príležitosti, zdokonalenie vlastnej sústavy riadenia a tréning svojich pracovníkov. To je jedným z hlavných poslaní spoločnosti MASM Žilina, kde v rámci svojich aktivít pomocou medzinárodne uznávaných nástrojov a metód pomáha vytvárať ovzdušie priaznivé pre šírenie myšlienky kvality života.