Obchod medzi Čínou a SR sa zrýchli, podpísali memorandum
Obe obchodné strany budú mať istotu, že tovar, ktorý sa bude prepravovať z jedného kontinentu na druhý, nebude obsahovať drogy či zbrane alebo iný tovar, ktorý colníci považujú za bežný obchodný artikel.
Memorandum o porozumení medzi Slovenskom a Čínskou ľudovou republikou prinesie obom krajinám výhody v colnej oblasti aj vo vzťahu k výmene informácií. Novinárom to v sobotu v noci po prílete z Lotyšska povedala štátna tajomníčka Ministerstva financií SR Dana Meager. Tá ho v sobotu za Slovensko podpísala na summite krajín strednej a východnej Európy a Číny v Rige.
„Nestačí nám iba infraštruktúra, potrebujeme aj legislatívnu základňu a všetky colné predpisy, ktoré nám umožňujú to, aby výmena medzi Európou a Áziou bola rýchla,“ vysvetlila Meager. Dodala, že zároveň tak budú mať obe obchodné strany istotu, že tovar, ktorý sa bude prepravovať z jedného kontinentu na druhý, nebude obsahovať drogy či zbrane. Táto dohoda tak garantuje spoluprácu Číny ako krajiny vývozu a Slovenska ako krajiny vstupu do schengenského priestoru. Tranzitné krajiny Kazachstan, Rusko a Ukrajina však musia súhlasiť s tým, aby sa takáto obchodná dohoda medzi Čínou, Slovenskom a inými krajinami mohla uskutočniť. Vo výsledku by mala táto dohoda zabezpečiť spriechodnenie Transsibírskej magistrály. Meager dúfa, že všetky rokovania s dotknutými stranami dopadnú úspešne.
„Slovenská republika bola tým pionierom, ktorý inicioval rozšírenie dohody s názvom Inteligentné a bezpečné koridory pre prepravu (SSTL). Európska únia dlho váhala s podpísaním dohody medzi EÚ a Čínou, ale nakoniec sa to podarilo,“ vysvetlila Meager. V júni tohto roka túto medzinárodnú dohodu podpísala v mene Slovenskej republiky. Touto dohodou sa rozšíril prepravný koridor z námorného na železničný. „Slovensko sa tak do slova a do písmeno dostalo na tú správnu mapu, čo sa týka širokorozchodnej železnice,“ uviedla Meager s tým, že už musia počkať len na zriadenie pracovnej skupiny. Slovenskí experti budú pracovať na tom, aby dosiahli podpis jednotného dokumentu, na základe ktorého sa bude môcť vlakmi prepravovať tovar z Ázie do Európy a naopak. Doba doručenia tovaru sa tak skráti zo 45 dní po mori na 10 až 12 dní po železnici cez Transsibírsku magistrálu.
„Je to výrazné zrýchlenie prepravy a pre čínskeho či európskeho investora alebo obchodníka je to aj výrazne zrýchlený proces nadobudnutia svojich peňazí z obchodu,“ dodala Meager.
Summit 16+1 v Rige bol piatym spoločným stretnutím predsedov vlád 16 krajín Európy s Čínou, nadviazal na výsledky rokovaní v čínskom Suzhou z novembra 2015. Zástupcovia týchto 17 krajín sa pravidelne stretávajú od roku 2012, keď sa vo Varšave uskutočnila prvá schôdzka. Základ spolupráce krajín strednej a východnej Európy s Čínou však vytvorilo hospodárske fórum v roku 2011 v Budapešti. Šestnásť krajín strednej a východnej Európy tvoria Albánsko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Česká republika, Estónsko, Chorvátsko, Litva, Lotyšsko, Macedónsko, Maďarsko, Čierna Hora, Poľsko, Rumunsko, Slovinsko, Srbsko a Slovensko.