Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Ako udržať biznis nad vodou počas mimoriadnej situácie spôsobenej koronavírusom?

biznis
biznis Foto: Getty Images
30. marca 2020 Autor Ing. Lenka PajtinkováZdroj Podnikam.sk Tlačiť

Hoci sa súčasná situácia spojená so šíriacim koronavírusom dotkla v menšej či väčšej miere každého z nás, najväčšie problémy čakajú v blízkej dobe najmä malých a stredných podnikateľov. Zatvorené obchody, bary, reštaurácie, znížený pohyb a záujem zákazníkov a v neposlednom rade budúca znížená kúpyschopnosť časti obyvateľstva, ktorá príde v súvislosti s aktuálnou situáciou o príjmy a bude teda v budúcnosti viac šetriť, to sú len niektoré faktory, ktoré momentálne ovplyvňujú biznis väčšiny podnikateľov. Ako ale túto situáciu zvládnuť?

Kreativita a flexibilita

Pojmy ako kreativita a flexibilita poznajú mnohí z nás z pracovných pohovorov, kde ich od nás vyžaduje budúci zamestnávateľ. V tejto dobe by však nimi mali disponovať najmä podnikatelia, ktorí sa musia čo najrýchlejšie prispôsobiť vzniknutej situácii, premyslieť si ako ďalej pokračovať v biznise, vziať opraty svojej spoločnosti pevne do rúk a čo najrýchlejšie konať. Základom úspechu je mať dobrý nápad ako sa zo situácie dostať a spraviť z citrónov limonádu.Práve od vašej flexibility a kreatívneho myslenia závisí, či vaša firma dokáže v podnikaní úspešne pokračovať počas krízy aj po nej.

Dobré nápady z praxe

Mnoho majiteľov reštaurácií sa momentálne zmenilo na donáškové služby. Niektorí majitelia kaviarní vám prostredníctvom videí dajú návod, ako si doma pripraviť naozaj dobrú kávu a prostredníctvom kuriéra vám vedia poslať kvalitnú kávu, ktorú mali pripravenú pre vlastné spracovanie, alebo doplnkový tovar, ktorý mali v kaviarni.

Mnoho podnikateľov ponúka aj rôzne akcie. Od už takmer štandardného dovozu zadarmo, cez rôzne zľavy po kúpu tovaru vopred. Zdá sa vám neštandardné kúpiť si permanentku na obedy či kávu? Mnoho prevádzok má svoju stálu klientelu, ktorá by o svoj podnik po tom, ako prehrmí aktuálna kríza nerada prišla. Preto niektoré podniky ponúkajú možnosť zakúpiť si akúsi permanentku na jedlá, alebo nápoje, ktoré si budete môcť u nich vychutnať keď opäť otvoria. Peniaze, ktoré za permanentky získajú im pomôžu prekonať momentálnu krízu a splácať svoje záväzky. Samozrejme tieto permanentky sú často výhodnejšie, ako keby si zákazník kupoval tovar za bežné ceny neskôr.

Flexibilitu mnohých podnikateľov dokazuje aj časté úplné preorientovanie biznisu v aktuálnej situácii. Odevné spoločnosti začínajú šiť namiesto bežnej konfekcie textilné rúška, výrobcovia alkoholu či parfémov predávajú dezinfekčné prostriedky, taxislužby sa zamerali namiesto rozvozu zákazníkov na dovoz tovaru a stávajú sa z nich akýsi improvizovaní nákupcovia a kuriéri.

Prvá pomoc pre podnikateľov

Ani po skončení mimoriadnych opatrení to nebudú mať podnikatelia jednoduché. Ľudia budú hľadať financie najmä na zabezpečenie splátok a bežných potrieb a budú sa snažiť šetriť na veciach, ktoré nie sú nevyhnutné, ako napríklad návštevy reštaurácií, či kaviarní. Vláda preto pripravila balík opatrení, ktoré by mali podnikateľom pomôcť udržať a následne znova naštartovať svoj biznis. Vláda predstavila balík opatrení prvej pomoci pre podnikateľov, ktorý chce schváliť v zrýchlenom legislatívnom konaní a bude naďalej rokovať o ďalších konkrétnych opatreniach, ktoré by mali pomôcť podnikateľskému sektoru.
Momentálne je už v platnosti odpustenie sankcií pri neskoršom podaní daňových priznaní. Podnikatelia preto môžu daňové priznania podať až do 30. 6. 2020. Do 30. júna sú odložené aj niektoré ďalšie povinnosti, ktoré zamestnávateľom vyplývajú zo zákona o službách zamestnanosti. Schválené boli už aj ďalšie opatrenia v sociálnej oblasti a v oblasti služieb zamestnanosti.
V prípadoch karanténneho opatrenia a izolácie nariadenej v súvislosti s šírením koronavírusu vzniká nárok zamestnanca na nemocenské vyplácané Sociálnou poisťovňou od 1. dňa dočasnej pracovnej neschopnosti. Podľa aktuálneho právneho stavu nárok na nemocenské vzniká zamestnancovi od 11. dňa, pričom za prvých 10 dní patri zamestnancovi nárok na náhradu príjmu, ktorá je hradená zamestnávateľom. Novela tak odbremení zamestnávateľov od platenia náhrady príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti. Očakáva sa, že dotknutí zamestnávatelia dosiahnu priemernú úsporu na náhrade príjmu za dočasnú pracovnú neschopnosť cca 169,4 eura za zamestnanca v karanténnom opatrení, čo za celý podnikateľský sektor bude predstavovať cca 16,9 mil. eur.
Medzi aktívne opatrenia na trhu práce sa zaradia aj projekty na podporu udržania pracovných miest, vrátane pracovných miest, na ktorých sa vykonáva alebo prevádzkuje samostatná zárobková činnosť a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočnej situácie a v období po ich skončení. Bude tak možné realizovať projekty na kompenzáciu zamestnávateľov, resp. SZČO, ktorí udržia pracovné miesta aj napriek povinnosti prerušenia alebo obmedzenia svojej prevádzkovej činnosti na základe uznesenia Ústredného krízového štábu, resp. tak museli urobiť v dôsledku ochrany zdravia svojich zamestnancov, poklesu zákaziek alebo výpadku subdodávateľov. Týmto novým nástrojom aktívnej politiky trhu práce sa tak jednoznačným spôsobom zabezpečuje finančná podpora zamestnávateľov a SZČO na účely zmiernenia negatívnych dopadov na zamestnanosť, čo môže výrazne prispieť k udržaniu sa zamestnancov, SZČO i zamestnávateľov na trhu práce, ako aj k preklenutiu príslušnej mimoriadnej situácie.
Medzi 7 opatrení prvej pomoci, ktoré plánuje vláda implementovať do legislatívy v čo najkratšom čase patria tieto:

1. Štát preplatí 80%  platu zamestnanca firmám, ktorých prevádzky sú povinne uzavreté.

2. Príspevky pre SZČO a zamestnancov podľa poklesu tržieb pri poklese tržieb o viac ako:

  • 20% – 180 eur,
  • 40% – 300 eur,
  • 60% – 420 eur
  • 80 % – 540 eur.

3. Poskytnutie bankových záruk vo výške 500 miliónov eur mesačne.

4. Pre zamestnancov v karanténe a rodičov na OČR bude hradených po celú dobu 55 percent z ich hrubej mzdy (už schválené v balíčku sociálnych opatrení).

5. Odklad platby odvodov za zamestnávateľa pri poklese tržieb o viac ako 40 %.

6. Odklad preddavkov dane z príjmu pri poklese tržieb o viac ako 40 %.

7. Možnosť započítania si doteraz neuplatnenej straty od roku 2014 vrátane.

Čo môže urobiť podnikateľ?

  • Premyslite si, ako ďalej viesť svoj biznis napriek opatreniam. Hľadajte alternatívne riešenia. Buďte kreatívni.
  • Porozmýšľajte, či by ste sa nevedeli dočasne zamerať na výrobu, alebo dodávku produktu, ktorý je momentálne žiadaný.
  • Čas, ktorý nemôžete venovať prevádzke svojho biznisu venujte príprave novej stratégie a plánov ako budete pokračovať po skončení mimoriadnej situácie.
  • Využite svojich zamestnancov. Napríklad na rozvoz, alebo veľké upratovanie prevádzky.
  • Rozmýšľajte 2 kroky dopredu.
  • Budujte imidž značky.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Témy

ako udržať bizniskoronavírusNaštartujte svoj biznis

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie V čom podnikať

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Industry 4.0
ISO
Komunikačné zručnosti
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Marketingové zručnosti
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Počítačové zručnosti
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

marec

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

27mar9:30ChatGPT a Bard – využitie v biznise9:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X