Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
FOAF.sk - Aký má firma zisk? Kto ju vlastní? Kto má dlhy? Zistite TU

Papierové kolky nahradia kolky elektronické

Papierové kolky nahradia kolky elektronické
Foto: SITA
9. októbra 2014 Zdroj SITA, Podnikam.SK Tlačiť

Papierové kolky sa tak budú dať kúpiť iba do konca novembra tohto roka a použiť ich bude možné iba do konca roka 2014.

Na úradoch bude do konca roka 330 samoobslužných platobných terminálov

Od budúceho roka na úradoch správne a súdne poplatky papierovými kolkami nezaplatíme. Starý systém totiž kompletne nahradí nový systém elektronických kolkov, ktorý umožní uhrádzať tieto poplatky priamo na úradoch hotovostnou alebo bezhotovostnou formou. Papierové kolky sa tak budú dať kúpiť iba do konca novembra tohto roka a použiť ich bude možné iba do konca roka 2014.

Nevyužité kolky bude možné po tomto termíne vrátiť na základe písomnej žiadosti za poplatok cez Slovenskú poštu.

O zavádzaní nového systému vo štvrtok na tlačovej konferencii informovali spoločne šéf rezortu školstva Peter Pellegrini, štátny tajomník ministerstva financií Radko Kuruc a šéf Slovenskej pošty Tomáš Drucker. Práve Slovenská pošta, ktorá zabezpečovala aj distribúciu a administráciu papierových kolkov, je pritom strategickým partnerom rezortu financií pri vývoji a prevádzkovaní nového platobného systému E-Kolok. Ten je v pilotnej prevádzke od začiatku tohto roka. 

Od štátu bude za prevádzkovanie nového systému pošta dostávať podobne ako doteraz ročnú odmenu. Kým pri papierových kolkoch podľa Kuruca predstavovala 9 mil. eur, pri novom systéme to bude zhruba o pol milióna eur ročne menej. Tieto transfery pokryjú tak prevádzku, ako aj vstupnú investíciu Slovenskej pošty do technológií, ktorá celkovo podľa Druckera dosiahne zhruba 11 mil. eur.

Zmluva o prevádzke systému je podpísaná na desať rokov

Náklady aj pri zohľadnení potrebného technického zhodnocovania by sa pošte mali podľa prepočtov vrátiť zhruba za osem a pol roka. Časť projektu týkajúca sa informačných systémov bola financovaná z eurofondov v rámci operačného programu informatizácia spoločnosti. 

Slovenská pošta sa stala prevádzkovateľom nového systému prirodzene po tom, čo sa starala aj o papierové kolky. Podľa Kuruca totiž môže takýto systém podľa zákona o správnych poplatkoch prevádzkovať iba subjekt so 100-percentnou účasťou štátu, ktorý predtým organizoval aj distribúciu papierových kolkov. Takéto podmienky spĺňa len Slovenská pošta. Napriek tomu bolo podľa Kuruca vyhlásené verejné obstarávanie, do ktorého sa prihlásila iba Slovenská pošta a napokon ho aj vyhrala. 

Systém elektronickej úhrady správnych a súdnych poplatkov má pritom priniesť viaceré výhody. Šéf Slovenskej pošty hovorí napríklad o vyššej ekonomickej efektivite, lepšom komforte občanov, zavádzaní moderných platobných kanálov, budovaní plne elektronických služieb verejnej správy, vyššej bezpečnosti systému, dostupnosti dát o úhradách týchto poplatkov ale aj o sprehľadnení a urýchlení peňažných tokov. Spomenul aj jednu praktickú výhodu.

V novom systéme totiž pri nevyužití kolku pošta vráti občanovi celú sumu, kým doteraz strhávala manipulačný poplatok vo výške 5 %. Odpadajú totiž úkony, ktoré sú pri papierových kolkoch pri ich vrátení potrebné. Novinkou je aj to, že občania si už nebudú vyberať z jednotlivých nominálnych hodnôt, ale z konkrétnych úkonov. 

Projekt má pokryť viac ako 1 000 úradov 

V praxi možno elektronické kolky na úradoch využívať už v súčasnosti, keďže Slovenská pošta na nich prevádzkuje už stovku samoobslužných platobných terminálov, ktoré okrem hotovostnej úhrady umožňujú aj platbu kartou. V ich rozmiestňovaní bude pokračovať. Prednostne ich umiestnila na všetky okresné dopravné inšpektoráty, oddelenia dokladov a na najväčšie katastrálne úrady v krajských mestách. Podľa schváleného harmonogramu by ich malo byť do konca tohto roka rozmiestnených po úradoch 330. 

Nový systém by mal byť postupne nasadzovaný aj na ostatné úrady a súdy nielen prostredníctvom kioskov, ale aj formou tzv. e-kolkovačov, prípadne softvérových pokladní, v závislosti od množstva spoplatňovaných úkonov vybavovaných na danom úrade. Celkovo by sa pritom v rámci projektu malo pokryť viac ako 1 000 úradov s objemom minimálne 20 mil. transakcií ročne na 4 000 obslužných miestach a priamo sa dotýka zhruba 10 tis. zamestnancov úradov a súdov. 

Postupne by mali v rámci systému prichádzať aj ďalšie novinky. Napríklad platba cez mobilnú aplikáciu. Riaditeľ Slovenskej pošty Tomáš Drucker okrem toho avizuje už aj diskusie napríklad so samosprávami a využití systému pre potreby úhrady ich správnych poplatkov a takisto v prípade úhrady pokút.

Odporúčané ebooky

K téme

FOAF.sk firmy - Hosp. výsledky, súvahy, výkazy, DLHY, vlastníci - Zistite TU

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Dane

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Eurofondy
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy - IAS/IFRS, US GAAP
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo a manažment
Právo, Pracovné právo
Predaj
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Smernice
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Účtovníctvo verejnej správy
Umelá inteligencia
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

november

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

22nov8:30Produktový manažment8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Marketing

25nov8:30Diskriminácia a konflikty na pracovisku (mobbing, bossing, staffing) – právny a psychologický pohľad8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Pracovné právo

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt | GDPR - Nastavenie sukromia
X