Buďte správne informovaný! Získajte prémiový účet TU
Prihlásenie
Zakúpiť členstvo
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Výskumný ústav dopravný navrhuje vratky dane z motorových vozidiel

Výskumný ústav dopravný navrhuje prehodnotiť zrušenie mýta v intravilánoch
Ilustračné foto SITA
23. septembra 2014 Zdroj SITA, Podnikam.SK Tlačiť

Takéto opatrenie navrhuje ako kompenzáciu za opätovné zavedenie mýta v intravilánoch.

Štát prichádza asi o 10,5 mil. eur ročne

Výskumný ústav dopravný, a.s. (VÚD) v Žiline navrhuje prehodnotiť rozhodnutie ministerstva dopravy o neplatení mýta v intravilánoch, najmä v Bratislave na diaľniciach D1 a D2. Po zrušení mýta v intraviláne hlavného mesta SR prichádza štát na základe intenzity dopravy a mýtnych sadzieb ročne o 8 mil. eur, pričom 4 mil. eur by zaplatili zahraniční cestní dopravcovia.

V prípade Žiliny na cestách I. triedy č. 18 a 64 vypočítal ústav stratu asi na 1,3 mil. eur a v Košiciach na cestách I. triedy č. 50 a 68 na 1,2 mil. eur. Minimálne nespoplatnenie intravilánu Bratislavy považuje VÚD za absolútne nelogické.

8 mil. eur za mýto v Bratislave stojí za úvahu

„Ide o diaľničné úseky v ekonomicky najsilnejšom regióne Slovenska. Vo väčšine okolitých krajín sú diaľnice spoplatnené aj v mestách a systém sa dá nastaviť tak, že sa to nedotkne miestnej obsluhy,“ informoval generálny riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák. „Všetky ostatné diaľničné úseky sú spoplatnené,“ dodal s tým, že 8 mil. eur stojí za úvahu, či rozhodnutie o zrušení platieb mýta v intraviláne Bratislavy neprehodnotiť. 

Negatívny dopad cestnej dopravy na životné prostredie a obyvateľov je najväčší práve v obytných častiach miest a obcí. „Slovenskí dopravcovia nemajú veľký priestor na znižovanie nákladov a preto je potrebné sledovať, ako ich to zaťaží,“ uviedol Palčák.

Po prípadnom opätovnom zavedení mýta v intravilánoch podľa neho treba zvýšené náklady domácim dopravcom kompenzovať napríklad ďalším znížením dane z motorových vozidiel na úroveň okolitých štátov. Ešte viac by sa mohli znížiť aj mýtne sadzby ekologických vozidiel a otvoriť by sa mohla otázka vratky dane z motorových vozidiel. 

Autodopravcovia návrhy ústavu odmietajú

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) kritizovala návrh VÚD a odmieta tvrdenia Palčáka o nutnosti alebo výhodnosti spoplatnenia intravilánov. „Spoplatnenie intravilánov je neštandardný nápad a nie je takmer nikde v Európe a ani na svete. Autodopravcovia už platia dosť, dokonca omnoho viac ako je v iných krajinách a neexistuje priestor na ďalšiu daňovú záťaž,“ reagovala UNAS.

Súkromnému dopravnému ústavu odporučila prehodnotiť svoj nápad. Vyzvala Palčáka, aby pripravil správu o efektívnosti využívania výberu mýtnych poplatkov a ostatných daní v porovnaní s inými štandardnými krajinami a v porovnaní s rozsahom a kvalitou vybudovanej cestnej infraštruktúry. „Vyvráti tak podozrenie, že Výskumný ústav dopravný je lobistickou skupinou, ktorá poškodzuje Slovensko,“ uviedla únia autodopravcov. 

Ministerstvo presadzuje princíp platieb za diaľnice a rýchlostné cesty

Ministerstvo dopravy tvrdí, že jeho dlhodobým cieľom je vyladiť mýtny systém tak, aby podnikateľské prostredie pre autodopravcov bolo vyvážené, ale aby pritom nebola dotknutá kvalita života obyvateľov Slovenska. „O úpravách mýtneho systému vedieme pravidelne rokovania so združeniami autodopravcov. Ministerstvo presadzuje princíp, kedy má znečisťovateľ a používateľ platiť minimálne za využívanie nadradenej cestnej infraštruktúry, teda diaľnic a rýchlostných ciest,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa. 

Rezort zaviedol znovu nulovú sadzbu spoplatnenia prejazdov nákladných vozidiel cez obce a mestá v dĺžke takmer tisíc kilometrov 15. marca. Išlo o jednu z hlavných požiadaviek autodopravcov pre negatívne dopady po zavedení rozsiahlych zmien v mýtnom systéme od začiatku tohto roka. Ministerstvo vyhlásilo, že je proti spoplatneniu ciest II. a III. triedy a že sa nebude rozširovať rozsah spoplatnenia ciest I. triedy, okrem novovybudovaných úsekov. Nespoplatnenie ciest II. a III. triedy je podmienené súhlasom samosprávnych krajov.

Odporúčané ebooky

K téme

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Dane

Poradca podnikateľa a živnostníka

Prémiový obsah pre členov klubu Podnikam.sk

Zobraziť ďalšie články

Seriály na Podnikam.sk

Školenia, semináre, kurzy

BOZP - Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
BOZP vo výrobe
Cash flow
Clo
Clo a logistika
Controlling
Dane a účtovníctvo
Doprava
Dotácie
DPH - Daň z pridanej hodnoty
DzP - Dane z príjmu
Enviro
Environmentalistika
Finančné riadenie
IAS/IFRS
Koronavírus
Legislatíva a zákony
Legislatíva, zákony
Logistika
Manažérske zručnosti
Manažment
Marketing
Marketing a predaj
Medzinárodné účtovné štandardy (IAS/IFRS, US GAAP)
Medzinárodné zdaňovanie
Mzdy a odvody
Nehnuteľnosti
Osobný rozvoj
Ostatné dane
Personalistika
Pohľadávky
Pracovné právo
Právo
Právo, Pracovné právo
Riadenie
Riadenie firmy
Riadenie ľudských zdrojov
Samospráva
Školstvo
Školy
Stavebníctvo
Účtovníctvo
Účtovníctvo a dane
Verejná správa
Verejné obstarávanie-obstarávateľ
Verejné obstarávanie-uchádzač
Výroba
žiadny
Živnosť

október

20oct8:30Povinnosti obcí v odpadovom hospodárstve8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Dotácie

20oct8:30Povinnosti obcí v odpadovom hospodárstve8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Dotácie

20oct8:30Povinnosti obcí v odpadovom hospodárstve8:30 Udalosť usporiadaná: Verlag Dashöfer, s.r.o. Typ Udalosti:ŠkolenieOblasť školenia:Dotácie

Zobraziť všetky školenia

Eshop Podnikam.sk

Prejsť do eshopu

Zoznam firiem B2B

Zobraziť všetky firmy
Copyright © iSicommerce s.r.o. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu. Ochrana osobných údajov | Podmienky používania | Kontakt
X