Slovenské automobilky sú v regióne medzi lídrami
Aj napriek problémom sú naše závody v top desiatke automobiliek strednej a východnej Európe podľa obratu.
Automobilový sektor ovplyvnia aj ruské sankcie
Automobilky Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia a PSA Slovakia sú podľa obratu v top desiatke autovýrobcov v strednej a východnej Európe. Vyplýva to z rebríčka Coface CEE TOP 500 podľa obratu za rok 2013. Lídrom slovenských automobiliek je Volkswagen, ktorému patrí v regióne pozícia dvojky hneď za českou Škoda Auto.
TOP 10 najväčších automobiliek strednej a východnej Európy podľa obratu
Zdroj: Coface CEE TOP 500
Automobilový sektor je v regióne strednej a východnej Európy silne naviazaný na celosvetový dopyt po autách, keďže väčšina výroby týchto automobiliek smeruje do celého sveta. Vývoj tak podľa hlavného analytika Coface pre strednú a východnú Európu Grzegorza Sielewicza bude závisieť nielen od postupnej stabilizácie v západnej Európe, ale aj od prípadného vystupňovania ruských odvetných opatrení.
„Ak by opatrenia priniesli obmedzenie dovozu nových automobilov do Ruska, mohlo by to ovplyvniť zahraničných výrobcov. Tí už začali zvažovať montáž značnej časti výroby v Rusku, aby znížili negatívny dopad zo znehodnocovania meny,“ hovorí Sielewicz. Rusko už pociťuje zhoršenie predaja automobilov v krajine. „K augustu 2014 išlo medziročne o pokles 26 %, ten sa dotkol tamojších zahraničných značiek – Ford o 57 %, Chevrolet o 50 % a Opel o 38 %, ale aj domácej Lady, a to o 32 %,“ spresňuje.
Dopyt z eurozóny zostane v strednodobom horizonte stabilný
Kým dopyt z eurozóny zostane v strednodobom horizonte podľa Sielewicza stabilný, ruskí spotrebitelia čelia rastúcej inflácii a znehodnocovaniu meny. Domácnosti míňajú skôr na veci dennej spotreby než dlhodobej a firmy nemajú chuť obnovovať vozidlový park.
Mnoho značiek v regióne však čelí nadvýrobe a dvojitej recesii v eurozóne v rokoch 2012 a 2013. Niektoré museli zavrieť závody (napríklad PSA) alebo pozastaviť výrobu na určité časové obdobie (Ford v Rumunsku). V mnohých prípadoch sa však aj premiestňovali závody. „To bol vlani aj prípad TRW, ktorá premiestnila závod na výrobu volantov z Českej republiky do Rumunska kvôli nižším nákladom na pracovnú silu,“ konštatuje Sielewicz.
Perspektívy sektora v regióne sú podľa neho pozitívne vďaka zlepšujúcemu sa globálnemu dopytu. „Zároveň silná prítomnosť výrobcov automobilov v regióne strednej a východnej Európy a ich investície majú vplyv na tvorbu nových pracovných miest,“ dodáva Sielewicz.