Slovenská pošta, a.s. od začiatku tohto roka poskytuje univerzálnu službu na základe novej licencie Poštového regulačného úradu.
Licencia platí pre univerzálnu službu vo vnútroštátnom a medzinárodnom poštovom styku na desať rokov do 31. decembra 2022.
Cedny poštovného ovplyvnili náklady
Štátna poštová spoločnosť tak naďalej garantuje prijímanie a doručovanie listov, balíkov a poštových poukazov päť dní v týždni na celom území krajiny za rovnakých podmienok pre všetkých. Ako agentúra SITA už informovala, začiatkom roka sa zároveň zvýšili ceny poštových služieb v priemere o 13,67 %.
„Slovenská pošta od 1. 1. 2012 poskytuje všetky svoje služby plne v konkurenčnom prostredí. Úprava cien sa dotýka aj univerzálnej služby, ktorá je regulovaná a vždy sa skúma, či zohľadňuje ekonomicky oprávnené náklady. Poskytovanie univerzálnej poštovej služby je zabezpečované v celom svete a prevažne ide o služby, na ktorých existencii a dostupnosti je verejný záujem,“ uviedla pre agentúru SITA vedúca odboru komunikácie Slovenskej pošty Bela Lisáková.
Univerzálna služba neskúma efektivitu doručovania ako primárny cieľ, ale dostupnosť poštových služieb pre všetkých a za rovnakých podmienok. Na Slovensku je univerzálnu službu schopná poskytovať iba Slovenská pošta. „Alternatívni operátori sa sústredia iba na ekonomicky efektívne regióny a produkty, čo často spôsobuje Slovenskej pošte ešte nižšiu efektivitu pri zabezpečovaní univerzálnej služby. Štruktúra cien za univerzálnu službu je plne v súlade s udelenou poštovou licenciou a poštovými podmienkami, ktoré nadobudli účinnosť 1. januára 2013,“ dodala Lisáková. Slovenská pošta tvrdí, že pri štruktúre cien zohľadňovala zákonné ustanovenia, ktoré súvisia s poskytovaním univerzálnej služby.
Prioritou Slovenskej pošty v tomto roku je využitie vlastnej siete vyše 1 500 pobočiek aj na takzvané činnosti asistovaných služieb pre verejný a súkromný sektor. „Cieľom je umožniť zákazníkom, aby na jednom mieste mali prístup k rôznym službám,“ informovala Lisáková. Od minulého roka je na vybraných poštových pobočkách možné vybaviť výpis z obchodného registra na právne účely. V tomto roku chce pošta sprístupniť služby katastra či zabezpečenie výkupu bezhodnotových akcií. „Spolu s finančnou správou pripravujeme projekt podávania daňových priznaní na pošte a ďalšie. Pripravujeme takisto novinky v oblasti sieťových odvetví,“ dodala Lisáková. Pošta podľa nej pritom zjednodušuje a sprehľadňuje portfólio svojich služieb tak, aby vyhovovali jej zákazníkom po všetkých stránkach.
Slovenská pošta vznikla 1. januára 1993 ako štátny podnik so sídlom v Bratislave, od 1. marca 1996 má centrálu v Banskej Bystrici a od 1. októbra 2004 sa zmenila na akciovú spoločnosť. Jej akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Spoločnosť má základné imanie vo výške 214,3 mil. eur. Od svojho vzniku hospodári samostatne a nedostáva dotácie zo štátneho rozpočtu. Slovenská pošta je najväčším poskytovateľom poštových služieb na Slovensku s 1 542 pobočkami a okrem toho prevádzkuje 45 pôšt Partner. Súčasne patrí k najväčším zamestnávateľom v krajine s približne 14 tis. zamestnancami.